Horeca is afgelopen 8 jaar met 6.000 locaties gegroeid


Analyse - Bijna 6.000 eet- en drinkgelegenheden zijn er de afgelopen acht jaar in Nederland bijgekomen. Ten opzichte van 2012 steeg het aantal zaken met 16 procent tot ruim 42.000. Dat blijkt uit cijfers van Datlinq in Rotterdam. Sterkste groei zit bij de koffietentjes, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants. Deze schoten als paddenstoelen uit de grond. Slachtoffer van die ontwikkeling zijn de ouderwetse kroegen, die worden steeds schaarser. Het aantal cafés daalde de afgelopen jaren met 18 procent tot zo’n 6.100. Social dining Het horeca landschap wordt nog altijd gedomineerd door zogeheten ‘social dining’ restaurants, ofwel plekken waar je voor het diner moment naar toe gaat. Een derde van alle zaken is zo’n restaurant. Dit is ook goed terug te zien in de regionale cijfers. Wat daar opvalt is dat de stijging van de eet- en drinkgelegenheden zich voordoet in vrijwel alle gemeenten. Opvallende stijgers zijn Almere (+44%), Utrecht (+38%) en Eindhoven (+37%). Amsterdam meeste horecalocaties Koploper is Amsterdam als het gaat om het aantal horecagelegenheden. Met 4.500 vestigingen betekent dat zelfs één op de tien eet-, drink- of afhaalgelegenheden in de hoofdstad gevestigd is. Relatief gezien zijn dat de populaire strandlocaties zoals de vijf Waddeneilanden en Zandvoort. Deze plaatsen hebben afgezet tegen het aantal inwoners de grootste keuze in aantal eet- en drinkgelegenheden. Winkelleegstand De groei is deels te verklaren door het feit dat mensen vaker buiten de deur gaan eten. Maar er is ook het aspect van winkelleegstand. Steeds vaker zien met name gemeentebesturen en vastgoedontwikkelaars horeca als oplossing van de leegstand in de binnensteden. Zzp’ers Martijn de Bruin van Datlinq ziet dan ook dat het horeca landschap met name sinds 2015 flink is gestegen. Maar hij ziet ook andere oorzaken: ‘De laatste jaren zijn er ook veel bedrijfskantines verdwenen waardoor mensen bij een broodjeszaak hun lunch gaan halen. En daarnaast is het aantal zzp’ers de afgelopen jaren fors toegenomen en veel daarvan werken steeds vaker in horecagelegenheden zoals coffeebars en lunchrooms, de sterkst groeiende segmenten naast afhaal- en bezorgzaken. Ontbijt en lunch Ook De Bruin ziet de winkelleegstand als belangrijke groeifactor voor de horecagelegenheden. De Bruin: ‘Er kwamen veel winkelpanden vrij die ingevuld zijn door daghoreca zoals koffiebars of lunchrooms’. Minder sterk ziet hij de groei in avondhoreca, zoals kroegen of restaurants. De groei zit wel in de locaties die inspelen op de eetmomenten ontbijt, lunch en tussendoor. De trend naar meer buitenshuis consumptie is al langer gaande. Ook De Bruin ziet die trend aanhouden.  ‘’Vooral in de steden zullen mensen vaker buiten de deur hun ontbijt of lunch gebruiken gedreven door de jongere generaties die buitenshuis steeds meer besteden aan eten en drinken en de sterke groei van het toerisme in steden’’. Bron: @FoodClicks

Analyse - Bijna 6.000 eet- en drinkgelegenheden zijn er de afgelopen acht jaar in Nederland bijgekomen. Ten opzichte van 2012 steeg het aantal zaken met 16 procent tot ruim 42.000. Dat blijkt uit cijfers van Datlinq in Rotterdam. Sterkste groei zit bij de koffietentjes, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants. Deze schoten als paddenstoelen uit de grond. Slachtoffer van die ontwikkeling zijn de ouderwetse kroegen, die worden steeds schaarser. Het aantal cafés daalde de afgelopen jaren met 18 procent tot zo’n 6.100. Social dining Het horeca landschap wordt nog altijd gedomineerd door zogeheten ‘social dining’ restaurants, ofwel plekken waar je voor het diner moment naar toe gaat. Een derde van alle zaken is zo’n restaurant. Dit is ook goed terug te zien in de regionale cijfers. Wat daar opvalt is dat de stijging van de eet- en drinkgelegenheden zich voordoet in vrijwel alle gemeenten. Opvallende stijgers zijn Almere (+44%), Utrecht (+38%) en Eindhoven (+37%). Amsterdam meeste horecalocaties Koploper is Amsterdam als het gaat om het aantal horecagelegenheden. Met 4.500 vestigingen betekent dat zelfs één op de tien eet-, drink- of afhaalgelegenheden in de hoofdstad gevestigd is. Relatief gezien zijn dat de populaire strandlocaties zoals de vijf Waddeneilanden en Zandvoort. Deze plaatsen hebben afgezet tegen het aantal inwoners de grootste keuze in aantal eet- en drinkgelegenheden. Winkelleegstand De groei is deels te verklaren door het feit dat mensen vaker buiten de deur gaan eten. Maar er is ook het aspect van winkelleegstand. Steeds vaker zien met name gemeentebesturen en vastgoedontwikkelaars horeca als oplossing van de leegstand in de binnensteden. Zzp’ers Martijn de Bruin van Datlinq ziet dan ook dat het horeca landschap met name sinds 2015 flink is gestegen. Maar hij ziet ook andere oorzaken: ‘De laatste jaren zijn er ook veel bedrijfskantines verdwenen waardoor mensen bij een broodjeszaak hun lunch gaan halen. En daarnaast is het aantal zzp’ers de afgelopen jaren fors toegenomen en veel daarvan werken steeds vaker in horecagelegenheden zoals coffeebars en lunchrooms, de sterkst groeiende segmenten naast afhaal- en bezorgzaken. Ontbijt en lunch Ook De Bruin ziet de winkelleegstand als belangrijke groeifactor voor de horecagelegenheden. De Bruin: ‘Er kwamen veel winkelpanden vrij die ingevuld zijn door daghoreca zoals koffiebars of lunchrooms’. Minder sterk ziet hij de groei in avondhoreca, zoals kroegen of restaurants. De groei zit wel in de locaties die inspelen op de eetmomenten ontbijt, lunch en tussendoor. De trend naar meer buitenshuis consumptie is al langer gaande. Ook De Bruin ziet die trend aanhouden.  ‘’Vooral in de steden zullen mensen vaker buiten de deur hun ontbijt of lunch gebruiken gedreven door de jongere generaties die buitenshuis steeds meer besteden aan eten en drinken en de sterke groei van het toerisme in steden’’. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Groeiende zorgen over voldoende horecapersoneel

Onderzoek  - Horecaondernemers hebben grote zorgen over personeelskrapte. Zeker met de lange weekenden met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur, vragen horecaondernemers zich af of ze hun gasten wel op de juiste manier kunnen ontvangen door het personeelsprobleem in de sector, maar inzet techniek wordt nog niet gezien als oplossing. Dat laat onderzoek van GROUP7 Professional Community zien.

Lees bericht

Vakbeurs euvend & coffeena 2022 gaat niet door

Vakbeurzen - De Internationale Vakbeurs voor Vending & Office Coffee Service die gepland staat voor 27 tot en met 29 oktober, euvend & coffeena 2022, gaat dit jaar niet door. De reden is dat de organisatie niet een volwaardige afspiegeling van de markt voor vending en koffie kan presenteren.

Lees bericht

Diageo lanceert nieuw B2B-kennisplatform DIAGEO One

Platform - Diageo introduceert DIAGEO One, een B2B-ondersteuningsplatform, waar eigenaren van slijterijen en horeca 24 uur per dag terecht kunnen voor onder meer exclusieve trainingsvideo's, recepten, social media materiaal, speciale aanbiedingen, trends updates. Ook het bestellen van Diageo producten via hun reguliere groothandel kan met DIAGO One.

Lees bericht


Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht

Grote inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei

Analyse - Gedurende dit jaar vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid