Horeca is afgelopen 8 jaar met 6.000 locaties gegroeid
Analyse - Bijna 6.000 eet- en drinkgelegenheden zijn er de afgelopen acht jaar in Nederland bijgekomen. Ten opzichte van 2012 steeg het aantal zaken met 16 procent tot ruim 42.000. Dat blijkt uit cijfers van Datlinq in Rotterdam. Sterkste groei zit bij de koffietentjes, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants. Deze schoten als paddenstoelen uit de grond. Slachtoffer van die ontwikkeling zijn de ouderwetse kroegen, die worden steeds schaarser. Het aantal cafés daalde de afgelopen jaren met 18 procent tot zo’n 6.100. Social dining Het horeca landschap wordt nog altijd gedomineerd door zogeheten ‘social dining’ restaurants, ofwel plekken waar je voor het diner moment naar toe gaat. Een derde van alle zaken is zo’n restaurant. Dit is ook goed terug te zien in de regionale cijfers. Wat daar opvalt is dat de stijging van de eet- en drinkgelegenheden zich voordoet in vrijwel alle gemeenten. Opvallende stijgers zijn Almere (+44%), Utrecht (+38%) en Eindhoven (+37%). Amsterdam meeste horecalocaties Koploper is Amsterdam als het gaat om het aantal horecagelegenheden. Met 4.500 vestigingen betekent dat zelfs één op de tien eet-, drink- of afhaalgelegenheden in de hoofdstad gevestigd is. Relatief gezien zijn dat de populaire strandlocaties zoals de vijf Waddeneilanden en Zandvoort. Deze plaatsen hebben afgezet tegen het aantal inwoners de grootste keuze in aantal eet- en drinkgelegenheden. Winkelleegstand De groei is deels te verklaren door het feit dat mensen vaker buiten de deur gaan eten. Maar er is ook het aspect van winkelleegstand. Steeds vaker zien met name gemeentebesturen en vastgoedontwikkelaars horeca als oplossing van de leegstand in de binnensteden. Zzp’ers Martijn de Bruin van Datlinq ziet dan ook dat het horeca landschap met name sinds 2015 flink is gestegen. Maar hij ziet ook andere oorzaken: ‘De laatste jaren zijn er ook veel bedrijfskantines verdwenen waardoor mensen bij een broodjeszaak hun lunch gaan halen. En daarnaast is het aantal zzp’ers de afgelopen jaren fors toegenomen en veel daarvan werken steeds vaker in horecagelegenheden zoals coffeebars en lunchrooms, de sterkst groeiende segmenten naast afhaal- en bezorgzaken. Ontbijt en lunch Ook De Bruin ziet de winkelleegstand als belangrijke groeifactor voor de horecagelegenheden. De Bruin: ‘Er kwamen veel winkelpanden vrij die ingevuld zijn door daghoreca zoals koffiebars of lunchrooms’. Minder sterk ziet hij de groei in avondhoreca, zoals kroegen of restaurants. De groei zit wel in de locaties die inspelen op de eetmomenten ontbijt, lunch en tussendoor. De trend naar meer buitenshuis consumptie is al langer gaande. Ook De Bruin ziet die trend aanhouden. ‘’Vooral in de steden zullen mensen vaker buiten de deur hun ontbijt of lunch gebruiken gedreven door de jongere generaties die buitenshuis steeds meer besteden aan eten en drinken en de sterke groei van het toerisme in steden’’. Bron: @FoodClicks
Analyse - Bijna 6.000 eet- en drinkgelegenheden zijn er de afgelopen acht jaar in Nederland bijgekomen. Ten opzichte van 2012 steeg het aantal zaken met 16 procent tot ruim 42.000. Dat blijkt uit cijfers van Datlinq in Rotterdam. Sterkste groei zit bij de koffietentjes, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants. Deze schoten als paddenstoelen uit de grond. Slachtoffer van die ontwikkeling zijn de ouderwetse kroegen, die worden steeds schaarser. Het aantal cafés daalde de afgelopen jaren met 18 procent tot zo’n 6.100. Social dining Het horeca landschap wordt nog altijd gedomineerd door zogeheten ‘social dining’ restaurants, ofwel plekken waar je voor het diner moment naar toe gaat. Een derde van alle zaken is zo’n restaurant. Dit is ook goed terug te zien in de regionale cijfers. Wat daar opvalt is dat de stijging van de eet- en drinkgelegenheden zich voordoet in vrijwel alle gemeenten. Opvallende stijgers zijn Almere (+44%), Utrecht (+38%) en Eindhoven (+37%). Amsterdam meeste horecalocaties Koploper is Amsterdam als het gaat om het aantal horecagelegenheden. Met 4.500 vestigingen betekent dat zelfs één op de tien eet-, drink- of afhaalgelegenheden in de hoofdstad gevestigd is. Relatief gezien zijn dat de populaire strandlocaties zoals de vijf Waddeneilanden en Zandvoort. Deze plaatsen hebben afgezet tegen het aantal inwoners de grootste keuze in aantal eet- en drinkgelegenheden. Winkelleegstand De groei is deels te verklaren door het feit dat mensen vaker buiten de deur gaan eten. Maar er is ook het aspect van winkelleegstand. Steeds vaker zien met name gemeentebesturen en vastgoedontwikkelaars horeca als oplossing van de leegstand in de binnensteden. Zzp’ers Martijn de Bruin van Datlinq ziet dan ook dat het horeca landschap met name sinds 2015 flink is gestegen. Maar hij ziet ook andere oorzaken: ‘De laatste jaren zijn er ook veel bedrijfskantines verdwenen waardoor mensen bij een broodjeszaak hun lunch gaan halen. En daarnaast is het aantal zzp’ers de afgelopen jaren fors toegenomen en veel daarvan werken steeds vaker in horecagelegenheden zoals coffeebars en lunchrooms, de sterkst groeiende segmenten naast afhaal- en bezorgzaken. Ontbijt en lunch Ook De Bruin ziet de winkelleegstand als belangrijke groeifactor voor de horecagelegenheden. De Bruin: ‘Er kwamen veel winkelpanden vrij die ingevuld zijn door daghoreca zoals koffiebars of lunchrooms’. Minder sterk ziet hij de groei in avondhoreca, zoals kroegen of restaurants. De groei zit wel in de locaties die inspelen op de eetmomenten ontbijt, lunch en tussendoor. De trend naar meer buitenshuis consumptie is al langer gaande. Ook De Bruin ziet die trend aanhouden. ‘’Vooral in de steden zullen mensen vaker buiten de deur hun ontbijt of lunch gebruiken gedreven door de jongere generaties die buitenshuis steeds meer besteden aan eten en drinken en de sterke groei van het toerisme in steden’’. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Pannenkoekenrestaurants doen het goed
Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.
Lees berichtDineren met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw
Horecaconcept – Amsterdam is een nieuw culinair concept rijker met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw. Deze unieke dinershow combineert culinaire hoogstandjes met een verfijnde 3D-cinema. Na shows in onder andere Parijs, Londen en New York, is Amsterdam de volgende locatie waar mensen de show kunnen gaan zien.
Lees berichtING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’
Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...
Lees berichtVerkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld
Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.
Lees berichtVan Gelder sluit groentespeciaalzaak de Versmarkt
Versmarkt - Na bijna 50 jaar sluit Van Gelder de eigen groentespeciaalzaak de Versmarkt in Ridderkerk. De sluiting markeert het einde van een tijdperk voor dé groentezaak. Dankzij de groentezaak kon Van Gelder een halve eeuw geleden beginnen met het leveren aan een drietal horecaklanten.
Lees berichtSchiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca
Luchthaven – Schiphol heeft samen met haar horecapartners een overeenkomst getekend om te werken aan een meer duurzame horecatoekomst op de luchthaven. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.
Lees bericht