Horeca Alliantie wil energiestress in kaart brengen


Een gemiddelde buurtcafetaria was een jaar geleden 1.200 euro per maand kwijt aan gas en stroom, nu is dat ruim 3.600 euro / Foto bij: ProFri

Energiecrisis - De Horeca Alliantie wil onder de noemer ‘Horeca In Nood’ de energiestress in de horecabranche in kaart brengen. Ondernemers kunnen via de Horeca Alliantie hun energienood delen. De binnengekomen reacties worden gepubliceerd en gebundeld voor politiek Den Haag.

Horecaondernemers in energienood kunnen hun persoonlijke verhaal of gedachte kwijt via sms en Whatsapp. Het telefoonnummer (06-119 25 907) en het e-mailadres info@horecainnood.nl. is door de Horeca Alliantie ingesteld mede in reactie op de Miljoenennota van het kabinet. In dit beleidsstuk wordt geen zicht geboden op verlichting van de energienood van duizenden restaurants, cafetaria’s en andere horecabedrijven terwijl de eerste horecabedrijven de deuren inmiddels hebben moeten sluiten vanwege de hoge energiekosten.

Volgens de Alliantie liep de energienota begin dit jaar al sterk op. Maar politieke keuzes en sancties tegen Rusland hebben de factuur verder omhoog gejaagd, aldus de samenwerkende belangenpartijen. De sancties zijn begrijpelijk, maar de horeca kan de directe gevolgen niet langer alleen dragen. Inmiddels is duidelijk dat pas op z’n vroegst in november eventuele overheidsmaatregelen bekend zijn om het energieleed te verzachten. Voor veel horecaondernemers kan het dan al te laat zijn. Ernstig verontrust is de Horeca Alliantie door recent nieuws dat op het ministerie van financiën de opinie opgeld doet, dat de horeca (en soortgelijke middenstand) geen steun nodig heeft en faillissementen in deze sectoren voor lief kunnen worden genomen.

Persoonlijke situatie

De Horeca Alliantie (VCHO, ProFri, NHG) hoopt met zijn inventarisatie politiek Den Haag er van te doordringen wat er in de horeca momenteel aan de hand is. Daarom ook vraagt de alliantie de horecaondernemers om kort hun persoonlijke situatie te schetsen. Een illustratief voorbeeld dat al binnenkwam bij één van de aangesloten brancheclubs: “Ik maak nu elke dag verlies. Mijn prijzen nóg verder verhogen kan gewoon niet, want dan houd ik geen klant meer over. Ik ben elke dag somber en depressief en vraag mij aldoor maar af of ik mijn cafetaria niet gewoon beter kan sluiten.”

Afhankelijk van het aantal reacties, zal het Horeca In Nood-nummer van de Horeca Alliantie in elk geval vijf weken in de lucht blijven.

Bron: Horeca Alliantie/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Restaria roept formules op tot vereniging bij ProFri

Cafetaria – “De cafetariabranche moet gezamenlijk de handschoen oppakken om de sector toekomstbestendig te maken,” dat zegt Hans van Ballegooijen, formulemanager van Restaria. De formule verlengde het collectieve lidmaatschap bij de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) en roept andere formules op Restaria te volgen.

Lees bericht

ProFri Keurmerk voor Snackpoint De Passage in Wolvega

Cafetaria – ProFri-bestuurslid Marcel van Veen heeft onlangs het Goed Gefrituurd Keurmerk uitgereikt van de vakvereniging aan zijn collega Menno de Koe van Snackpoint de Passage in het Friese Wolvega. ProFri was in De Koe’s bedrijf te gast vanwege een regionale ledenbijeenkomst.

Lees bericht

Antonio Stroes verkoopt deel Kwalitaria aan Antea

Formulenieuws – Antonio Stroes, oprichter en aandeelhouder van cafetariaformule Kwalitaria, heeft een deel van zijn aandelen verkocht aan investeringsmaatschappij Antea. Hiermee gaat het cafetariabedrijf een volgende fase in, die zich richt op overnames en ook gericht is op de zakelijke markt.

Lees bericht



FEBO maakt werk van Landelijke Opschoondag

Actie – Snackbarformule FEBO maakt werk van de Landelijke Opschoondag op 19 maart. Onder het motto ‘Door samen te werken bereik je meer’ roepen ze klanten en andere geïnteresseerden op een stukje van de straat of wijk op te ruimen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid