Horeca bij golfclubs vaker in eigen beheer


Leisure – De golfclubs in Nederland hebben het lastig. Om het ledenverval per club en de teruglopende financiën op te vangen, stappen steeds meer golfclubs over op het organiseren van de horeca in eigen beheer. Dat schrijft Van Spronsen & Partners in een analyse over de Nederlandse golfbanen. Uit de cijfers blijkt dat het aantal holes de afgelopen vijf jaar weliswaar is toegenomen van 3.500 in 2013 naar 4.100 in 2018, maar dat het aantal golfers stabiel is gebleven. Per saldo betekent dit dat het aantal leden per club daalt. De horeca is na de inkomsten uit lidmaatschap de belangrijkste bron van inkomsten voor de club. Volgens een anlyse zou 17% van de omzet uit horeca-activiteiten komen. Om de inkomsten op peil te houden bij een dalend ledenaantal stappen golfclubs daarom over op het organiseren van de catering in eigen beheer. Dat kan door zelfstandig ondernemers neer te zetten of door de kantine volledig in eigen beheer te doen. Het aantal clubs dat hiermee is gestart is sinds 2014 met 13% gestegen, zo wordt gemeld. Lunch en diner zijn de eetmomenten waarop de meeste clubs zich vooral richten, maar een enkele club biedt ook ontbijt aan. Feesten Om extra omzet te realiseren biedt 61% van de golf- en horecafaciliteiten vergadermogelijkheden aan, of zijn geschikt als locatie voor feesten en partijen. In 2014 lag dit percentage nog op 56%. Ook wordt creatiever omgegaan met de menukaart. Zo hanteert ruim de helft van de golfclubs een menukaart met daarop ‘laagdrempelige’ gerechten die vaak te vinden zijn in grand-cafés. Denk hierbij aan hamburger, kipsaté, sparerib en schnitzel. 28% van de clubs hanteert een menu met daarop luxere gerechten en soms ook seizoensgebonden producten. De gemiddelde prijs van een hoofdgerecht is in vier jaar tijd gestegen van €16,- naar €17,50. Topgolf Voor een gezondere toekomst van de golfclubs hangt veel af of de terugloop in leden van de groep 41-50 jarigen zich komende jaren blijft voortzetten. In dit geval zal op basis van bevolkingsprognose in 2025 het aantal golfers nog met enkele procenten kunnen dalen. Volgens Van Spronsen & Partners zouden golfclubs een beter aansluiting moeten vinden met de jongere doelgroep. Een internationaal concept als ‘Topgolf’ zou daarbij beter aansluiten. Bij Topgolf gaat het niet alleen om een kennismaking met de sport golf, maar ook om een avondje uit met eten en drinken. Het fun-element speelt hierbij een veel grotere rol. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht


Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht

Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht


Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht

‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid