Leisure – De golfclubs in Nederland hebben het lastig. Om het ledenverval per club en de teruglopende financiën op te vangen, stappen steeds meer golfclubs over op het organiseren van de horeca in eigen beheer.
Dat schrijft Van Spronsen & Partners in een analyse over de Nederlandse golfbanen. Uit de cijfers blijkt dat het aantal holes de afgelopen vijf jaar weliswaar is toegenomen van 3.500 in 2013 naar 4.100 in 2018, maar dat het aantal golfers stabiel is gebleven. Per saldo betekent dit dat het aantal leden per club daalt.
De horeca is na de inkomsten uit lidmaatschap de belangrijkste bron van inkomsten voor de club. Volgens een anlyse zou 17% van de omzet uit horeca-activiteiten komen. Om de inkomsten op peil te houden bij een dalend ledenaantal stappen golfclubs daarom over op het organiseren van de catering in eigen beheer. Dat kan door zelfstandig ondernemers neer te zetten of door de kantine volledig in eigen beheer te doen. Het aantal clubs dat hiermee is gestart is sinds 2014 met 13% gestegen, zo wordt gemeld. Lunch en diner zijn de eetmomenten waarop de meeste clubs zich vooral richten, maar een enkele club biedt ook ontbijt aan.
Feesten
Om extra omzet te realiseren biedt 61% van de golf- en horecafaciliteiten vergadermogelijkheden aan, of zijn geschikt als locatie voor feesten en partijen. In 2014 lag dit percentage nog op 56%. Ook wordt creatiever omgegaan met de menukaart. Zo hanteert ruim de helft van de golfclubs een menukaart met daarop ‘laagdrempelige’ gerechten die vaak te vinden zijn in grand-cafés. Denk hierbij aan hamburger, kipsaté, sparerib en schnitzel. 28% van de clubs hanteert een menu met daarop luxere gerechten en soms ook seizoensgebonden producten. De gemiddelde prijs van een hoofdgerecht is in vier jaar tijd gestegen van €16,- naar €17,50.
Topgolf
Voor een gezondere toekomst van de golfclubs hangt veel af of de terugloop in leden van de groep 41-50 jarigen zich komende jaren blijft voortzetten. In dit geval zal op basis van bevolkingsprognose in 2025 het aantal golfers nog met enkele procenten kunnen dalen. Volgens Van Spronsen & Partners zouden golfclubs een beter aansluiting moeten vinden met de jongere doelgroep. Een internationaal concept als ‘Topgolf’ zou daarbij beter aansluiten. Bij Topgolf gaat het niet alleen om een kennismaking met de sport golf, maar ook om een avondje uit met eten en drinken. Het fun-element speelt hierbij een veel grotere rol.
Bron: @FoodClicks
Leisure – De golfclubs in Nederland hebben het lastig. Om het ledenverval per club en de teruglopende financiën op te vangen, stappen steeds meer golfclubs over op het organiseren van de horeca in eigen beheer.
Dat schrijft Van Spronsen & Partners in een analyse over de Nederlandse golfbanen. Uit de cijfers blijkt dat het aantal holes de afgelopen vijf jaar weliswaar is toegenomen van 3.500 in 2013 naar 4.100 in 2018, maar dat het aantal golfers stabiel is gebleven. Per saldo betekent dit dat het aantal leden per club daalt.
De horeca is na de inkomsten uit lidmaatschap de belangrijkste bron van inkomsten voor de club. Volgens een anlyse zou 17% van de omzet uit horeca-activiteiten komen. Om de inkomsten op peil te houden bij een dalend ledenaantal stappen golfclubs daarom over op het organiseren van de catering in eigen beheer. Dat kan door zelfstandig ondernemers neer te zetten of door de kantine volledig in eigen beheer te doen. Het aantal clubs dat hiermee is gestart is sinds 2014 met 13% gestegen, zo wordt gemeld. Lunch en diner zijn de eetmomenten waarop de meeste clubs zich vooral richten, maar een enkele club biedt ook ontbijt aan.
Feesten
Om extra omzet te realiseren biedt 61% van de golf- en horecafaciliteiten vergadermogelijkheden aan, of zijn geschikt als locatie voor feesten en partijen. In 2014 lag dit percentage nog op 56%. Ook wordt creatiever omgegaan met de menukaart. Zo hanteert ruim de helft van de golfclubs een menukaart met daarop ‘laagdrempelige’ gerechten die vaak te vinden zijn in grand-cafés. Denk hierbij aan hamburger, kipsaté, sparerib en schnitzel. 28% van de clubs hanteert een menu met daarop luxere gerechten en soms ook seizoensgebonden producten. De gemiddelde prijs van een hoofdgerecht is in vier jaar tijd gestegen van €16,- naar €17,50.
Topgolf
Voor een gezondere toekomst van de golfclubs hangt veel af of de terugloop in leden van de groep 41-50 jarigen zich komende jaren blijft voortzetten. In dit geval zal op basis van bevolkingsprognose in 2025 het aantal golfers nog met enkele procenten kunnen dalen. Volgens Van Spronsen & Partners zouden golfclubs een beter aansluiting moeten vinden met de jongere doelgroep. Een internationaal concept als ‘Topgolf’ zou daarbij beter aansluiten. Bij Topgolf gaat het niet alleen om een kennismaking met de sport golf, maar ook om een avondje uit met eten en drinken. Het fun-element speelt hierbij een veel grotere rol.
Bron: @FoodClicks
Formulenieuws - Aan het natuurgebied van de Afferdense en Deestse Waarden ligt ‘De Tabaksplant’. Dit bedrijf is al meer dan 80 jaar een begrip in het Land van Maas en Waal. Samen met zoon Caine en schoondochter Lieke gaan Theo en Miriam Reijers de uitdaging aan om van De Tabaksplant een vernieuwd horecahart te maken, met ruim terras en speeltuin voor...
Horeca - Vandaag maakten vakbonden FNV Horeca en CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bekend dat zij een onderhandelingsresultaat hebben bereikt over een nieuwe Horeca-cao per 1 januari 2024.
Verkiezing – De app tegen voedselverspilling van Too Good To Go is uitgeroepen tot een van de winnaars in de categorie ‘Cultural Impact Award’ op de prestigieuze Apple App Store Awards 2023. Van de 40 wereldwijde finalisten in 10 categorieën is de app bekroond met een award in deze categorie vanwege de uitzonderlijke gebruikerservaring en de diepgaande culturele impact van de applicatie op...
Samenwerking – FrieslandCampina en Menuez International gaan samenwerking in de herpositionering van Chocomel in de horeca. Chocomel moet het drankje worden in de horeca als het aan FrieslandCampina ligt. Aan marketingbureau Menuez International de taak om dat voor elkaar te krijgen.
Horecavakbeurzen – Belgisch leukste horecabeurs is zondag van start gegaan. Het aantal deelnemende foodbedrijven aan de Horeca Expo in Gent lag deze editie iets lager dan vorig jaar. Ook duurt de beurs een dag korter. De Horeca Expo, waar de zuidelijke horecaprofessionals komen kijken, proeven en ontmoeten, ondervindt net als andere beurzen de druk bij de deelnemende leveranciers.
Actie - Mona Keijzer, tweede op de lijst van de BBB, bracht vrijdag, tijdens de Dag van de Ondernemer, een bezoek aan de Amsterdamse horeca. Op deze dag worden ondernemers in het zonnetje gezet en wordt het belang van ondernemers voor Nederland nog eens extra benadrukt. Samen met horecaondernemers gingen Mona Keijzer en KHN in op thema’s, zoals arbeid,...