Horeca bij golfclubs vaker in eigen beheer


Leisure – De golfclubs in Nederland hebben het lastig. Om het ledenverval per club en de teruglopende financiën op te vangen, stappen steeds meer golfclubs over op het organiseren van de horeca in eigen beheer. Dat schrijft Van Spronsen & Partners in een analyse over de Nederlandse golfbanen. Uit de cijfers blijkt dat het aantal holes de afgelopen vijf jaar weliswaar is toegenomen van 3.500 in 2013 naar 4.100 in 2018, maar dat het aantal golfers stabiel is gebleven. Per saldo betekent dit dat het aantal leden per club daalt. De horeca is na de inkomsten uit lidmaatschap de belangrijkste bron van inkomsten voor de club. Volgens een anlyse zou 17% van de omzet uit horeca-activiteiten komen. Om de inkomsten op peil te houden bij een dalend ledenaantal stappen golfclubs daarom over op het organiseren van de catering in eigen beheer. Dat kan door zelfstandig ondernemers neer te zetten of door de kantine volledig in eigen beheer te doen. Het aantal clubs dat hiermee is gestart is sinds 2014 met 13% gestegen, zo wordt gemeld. Lunch en diner zijn de eetmomenten waarop de meeste clubs zich vooral richten, maar een enkele club biedt ook ontbijt aan. Feesten Om extra omzet te realiseren biedt 61% van de golf- en horecafaciliteiten vergadermogelijkheden aan, of zijn geschikt als locatie voor feesten en partijen. In 2014 lag dit percentage nog op 56%. Ook wordt creatiever omgegaan met de menukaart. Zo hanteert ruim de helft van de golfclubs een menukaart met daarop ‘laagdrempelige’ gerechten die vaak te vinden zijn in grand-cafés. Denk hierbij aan hamburger, kipsaté, sparerib en schnitzel. 28% van de clubs hanteert een menu met daarop luxere gerechten en soms ook seizoensgebonden producten. De gemiddelde prijs van een hoofdgerecht is in vier jaar tijd gestegen van €16,- naar €17,50. Topgolf Voor een gezondere toekomst van de golfclubs hangt veel af of de terugloop in leden van de groep 41-50 jarigen zich komende jaren blijft voortzetten. In dit geval zal op basis van bevolkingsprognose in 2025 het aantal golfers nog met enkele procenten kunnen dalen. Volgens Van Spronsen & Partners zouden golfclubs een beter aansluiting moeten vinden met de jongere doelgroep. Een internationaal concept als ‘Topgolf’ zou daarbij beter aansluiten. Bij Topgolf gaat het niet alleen om een kennismaking met de sport golf, maar ook om een avondje uit met eten en drinken. Het fun-element speelt hierbij een veel grotere rol. Bron: @FoodClicks Leisure – De golfclubs in Nederland hebben het lastig. Om het ledenverval per club en de teruglopende financiën op te vangen, stappen steeds meer golfclubs over op het organiseren van de horeca in eigen beheer. Dat schrijft Van Spronsen & Partners in een analyse over de Nederlandse golfbanen. Uit de cijfers blijkt dat het aantal holes de afgelopen vijf jaar weliswaar is toegenomen van 3.500 in 2013 naar 4.100 in 2018, maar dat het aantal golfers stabiel is gebleven. Per saldo betekent dit dat het aantal leden per club daalt. De horeca is na de inkomsten uit lidmaatschap de belangrijkste bron van inkomsten voor de club. Volgens een anlyse zou 17% van de omzet uit horeca-activiteiten komen. Om de inkomsten op peil te houden bij een dalend ledenaantal stappen golfclubs daarom over op het organiseren van de catering in eigen beheer. Dat kan door zelfstandig ondernemers neer te zetten of door de kantine volledig in eigen beheer te doen. Het aantal clubs dat hiermee is gestart is sinds 2014 met 13% gestegen, zo wordt gemeld. Lunch en diner zijn de eetmomenten waarop de meeste clubs zich vooral richten, maar een enkele club biedt ook ontbijt aan. Feesten Om extra omzet te realiseren biedt 61% van de golf- en horecafaciliteiten vergadermogelijkheden aan, of zijn geschikt als locatie voor feesten en partijen. In 2014 lag dit percentage nog op 56%. Ook wordt creatiever omgegaan met de menukaart. Zo hanteert ruim de helft van de golfclubs een menukaart met daarop ‘laagdrempelige’ gerechten die vaak te vinden zijn in grand-cafés. Denk hierbij aan hamburger, kipsaté, sparerib en schnitzel. 28% van de clubs hanteert een menu met daarop luxere gerechten en soms ook seizoensgebonden producten. De gemiddelde prijs van een hoofdgerecht is in vier jaar tijd gestegen van €16,- naar €17,50. Topgolf Voor een gezondere toekomst van de golfclubs hangt veel af of de terugloop in leden van de groep 41-50 jarigen zich komende jaren blijft voortzetten. In dit geval zal op basis van bevolkingsprognose in 2025 het aantal golfers nog met enkele procenten kunnen dalen. Volgens Van Spronsen & Partners zouden golfclubs een beter aansluiting moeten vinden met de jongere doelgroep. Een internationaal concept als ‘Topgolf’ zou daarbij beter aansluiten. Bij Topgolf gaat het niet alleen om een kennismaking met de sport golf, maar ook om een avondje uit met eten en drinken. Het fun-element speelt hierbij een veel grotere rol. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid