‘Horeca digitaliseert, maar laat ook kansen liggen’


Slechts een derde van de horecaondernemers (33%) gebruikt reserveringsdata dagelijks om de bediening te personaliseren

Horeca –Vier op de vijf horecaondernemers in Nederland maakt gebruik van een online reserveringssysteem. Hierdoor ervaart meer dan een derde (35%) minder fouten in reserveringen. Toch benut een grote groep ondernemers nog niet alle voordelen van deze systemen. Denk aan het automatiseren van communicatie, het minimaliseren van wachttijden of het personaliseren van de bediening.

De resultaten komen uit een onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed en reserveringssoftware Zenchef onder 250 Nederlandse horecaondernemers. Het blijkt dat horecabedrijven volop bezig zijn met digitalisering. Toegang tot real-time data wordt zelfs door 67 procent van de horecaondernemers gezien als essentieel voor het dagelijkse reilen en zeilen van hun zaak. Negentien procent van de ondernemers merkt dat geautomatiseerde communicatie, zoals reserveringsherinneringen, helpt om no-shows terug te dringen en de gasttevredenheid te verbeteren. Ook geeft veertien procent aan dat hun zitplaatsindeling efficiënter is geworden en wachttijden korter, dankzij de inzet van technologie.

Toch maakt elf procent hier helemaal geen gebruik van. In de praktijk betekent dit dat veel ondernemers beslissingen nemen zonder gebruik te maken van inzichten die beschikbaar zijn. Slechts een derde van de horecaondernemers (33%) gebruikt reserveringsdata dagelijks om de bediening te personaliseren. Negentien procent doet dit wekelijks. Maar een kwart (25%) doet er helemaal niets mee. Emine Youssef, Regional Director Benelux bij Lightspeed: "Veel horecaondernemers maken al gebruik van technologie, maar er is vaak nog meer uit te halen dan op het eerste gezicht lijkt. Door data in te zetten, kunnen zaken als no-shows worden verminderd, fouten beperkt en personeel en tafels efficiënter worden gepland. Daarnaast ontstaan er mooie kansen om gasten persoonlijker te benaderen en de omzet te verhogen. De tools zijn er – nu is het vooral een kwestie van ze gericht in te zetten, op een manier die past bij de eigen zaak en ambities".

Bron: Lightspeed/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol en Avolta openen nieuw Frans bakkerijconcept LOAF

Luchthaven –Schiphol en horecapartner Avolta introduceren een nieuw bakkerijconcept met Franse signatuur in Lounge 1, genaamd LOAF. De opening van de bakkerij markeert een volgende stap in de herontwikkeling van de lounge en sluit aan bij Schiphols strategie om de kwaliteit van het retail- en horecaportfolio te verbeteren.

Lees bericht


60 Seconds to Napoli komt naar Nederland

Formulenieuws - De Italiaanse pizzaketen 60 Seconds to Napoli opent in het vierde kwartaal van 2025 zijn eerste Nederlandse vestiging. De locatie komt in The View – Kaapkwartier in Rotterdam, op de begane grond van het nieuwe vijfsterren Eurostars Rijnhaven Hotel.

Lees bericht

Horecasector heeft het zwaar, maar toont veerkracht

Analyse - Sinds 2022 zijn in Nederland meer dan 1.100 horecazaken verdwenen. De naweeën van de coronacrisis, gecombineerd met stijgende kosten en personeelstekorten, zorgen voor druk op de sector. Toch laten veel horecaondernemers zien dat ze veerkrachtig zijn. Er wordt geïnvesteerd, opgeschaald en geïnnoveerd – juist in uitdagende tijden

Lees bericht

Sligro Food Group neemt GEPU in Utrecht over

Groothandel – Sligro Food Group heeft overeenstemming bereikt over de overname van alle aandelen in GEPU Beheer B.V. door dochteronderneming Sligro Food Group Nederland B.V. Met deze transactie wordt GEPU – een gevestigde groothandel in Utrecht met een sterke positie in horeca en grootverbruik – geïntegreerd in het landelijke netwerk van Sligro.

Lees bericht


Rapper Ice-T in ludieke commercial Lipton Ice Tea

Commercial – Wie het originele product bestelt en verwacht krijgt dat niet altijd. Sterker nog: uit onderzoek van YouGov blijkt dat 44% van de horecabezoekers regelmatig een ander drankje geserveerd krijgt dan verwacht. Lipton Ice tea haakt daarop in en komt met een ludieke campagne met de ‘Ice Tea Insurance’ met acteur en rapper Ice-T.

Lees bericht

Oma’s Soep en horeca starten actie tegen eenzaamheid

Actie - Op 4 juni, Nationale Opa en Oma Dag, zet Oma’s Soep samen met honderd restaurants door heel Nederland ouderen in het zonnetje met ‘Een tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’. Iedereen die op die dag met een opa, oma of andere oudere komt eten, betaalt alleen voor zichzelf, het etentje van je oudere tafelgenoot is gratis.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid