Horeca heropent in gezellige drukke sfeer


Vlak voor 12.00 uur de laatste gesprekken tussen ondernemers onderling en de eerste gasten, daarna stroomden de terrassen lekker vol

Horecaheropening – Overal in Nederland is de horeca in rustige sfeer geopend. De terrassen waren goed bezet, maar vrije plaatsen waren er meestal ook. Op veel plekken de inzet van reserverings- en bestellingsapp’s en beperktere menukaarten. Het stellen van de gezondheidsvragen is nog een puntje van aandacht.

Voor veel ondernemers voelde de heropening van de horeca op 1 juni als een nieuwe start; ze waren zenuwachtig en hadden de dagen voor de opening, het niet alleen druk gehad met hernieuwd inrichten, maar vaak ook slecht geslapen. “Het is ook echt anders werken. En als dan de afgelopen dagen je vaste mensen de hele tijd dingen aan je komen vragen van ‘hoe gaat dit en hoe moet dat?’ dan val je soms uit. Niet goed, maar je merkt dat de spanning dan oploopt. Natuurlijk heb ik ook mijn excuses gemaakt, maar je merkt dat het allemaal anders is.”

Afstand klopt

Het werken met de anderhalve meter afstand hebben vrijwel alle ondernemers keurig afgepast de afgelopen dagen. Sommige uitbaters lopen zelfs met de rolmeter aan hun broekriem. Maar het stellen van de checkvragen over de gezondheid is voor veel ondernemers nog wennen. Ze zijn het stellen van de vragen niet gewend en het past ook niet bij de gastvrijheid. “Bij reserveringen door de telefoon is dat eenvoudiger”, laat een ondernemer weten. “Maar de vragen stellen bij de gasten die het terras opkomen  is dat toch een drempel. Het moet, dus gaan we het ook doen,” geeft hij vervolgens glimlachend aan.

Ook de samenstelling van het gezelschap blijft een lastig onderdeel. Soms is duidelijk dat de samenstelling van de personen aan één tafel uit meerdere huishoudens bestaat, maar zolang als het buiten op het terras is, hebben sommige horecaondernemers er toch minder problemen mee. “Binnen zou ik het niet hebben toegestaan”, aldus horecaondernemer.

Gezondheidscheck

De gezondheidscheck is een belangrijk onderdeel van het protocol. Ondernemers moeten niet alleen elke dag een vijftal gezondheidsvragen stellen aan de eigen medewerkers, maar ook aan hun gasten. Indien deze zogenaamde triagevragen allemaal met nee zijn beantwoord, mogen de medewerkers de bestellingen van de gast aan tafel opnemen en op gepaste afstand serveren. Net zoals bij de contactberoepen mogen medewerkers dan dichter bij de gasten komen.

Applicaties

De gezondheidscheck kan op verschillende manier worden afgenomen. Ondernemers of medewerkers kunnen de vragen aan de gasten stellen, maar er zijn ook digitale varianten voor het stellen van de vragen. Welke het meest geschikt is, is onduidelijk. Sommige kosten geld en sommige zijn gratis. https://waits.app,  https://www.covidtriage.nl/ en https://triage.veiliguitindehoreca.nl bijvoorbeeld zijn gratis en bij checkgesprek.nl en Qrite.nl zouden weer privacygevoelige data vastgelegd. Veiliguitindehoreca is ontwikkeld door de belangenverenigingen ProFri, VCHO en NHG. Nog vlak voor de opening van de horeca werd deze verder opgeschaald. In deze applicatie stelt de babbel-robot extra vragen, die niet gesteld worden door de andere applicaties. Deze vragen zijn gericht op het veiliger werken  voor de medewerkers zelf.

Bron: @FoodClicks

Locaties die de ruimte hebben, hadden hun terrassen ruim opgezet met veel extra plaatsen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horeca en catering blij met verdere verruiming

Coronamaatregelen – Cateraars en horecabedrijven zijn blij met de verdere verruiming die vandaag is ingegaan. Per 1 juli geldt er geen limiet meer voor het aantal bezoekers per bijeenkomst.De anderhalve meter afstand is nu uitgangspunt.

Lees bericht

‘ING verwacht voor 2021 6.500 tot 10.000 faillissementen’

Analyse – ING Economisch Bureau verwacht dat door de coronacrisis het aantal faillissementen in 2021 kan verdubbelen of zelfs verdrievoudigen ten opzichte van 2019. Als 1,5% tot 2,5% van de bedrijven voor 2021 bankroet gaat betekent dit het faillissement voor zo’n 6.500 tot 10.000 bedrijven. In 2019 ging 0,8% van de bedrijven failliet.

Lees bericht

‘Vriesvers vlees als alternatief voor vers, zeker in opstartfase’

Horeca - Vers is in de horeca vaak favoriet. Opstarten en opschalen van de horeca wil je als ondernemer echter het liefst doen met zo min mogelijk risico op derving. Diepvries kan dan uitkomst bieden. Wie overschakelt op vriesvers van Smart Choice zal snel de voordelen zien én de klanttevredenheid behouden, is de overtuiging van Max Maassen, accountmanager Supply Solutions...

Lees bericht



‘Branches zien onduidelijkheden bij noodverordeningen’

Coronamaatregelen – De brancheorganisaties Vereniging Chinees-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO), vakvereniging Professionele Frituurders (ProFri) en Nederlands Horeca Gilde (NHG) luiden de noodklok omdat er zoveel onduidelijkheid bestaat over de begrippen ‘zelfstandige functie’ en of ‘afzonderlijke ruimtes’ in horecabedrijven, dat de regels overal verschillend worden uitgelegd.

Lees bericht

Deliveroo geeft klanten mogelijkheid horeca fooi te geven

Bezorgdienst – Bezorgservice Deliveroo heeft een nieuwe maatregel genomen om lokale restaurants te steunen. Vanaf vandaag bieden zij klanten de mogelijkheid om een fooi te geven aan het restaurant waar ze hebben besteld. Deliveroo heeft daarvoor een nieuwe functie op het platform gelanceerd waarmee klanten hun rekening naar boven kunnen afronden.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid