Horeca maakt weinig gebruik van ondersteunende initiatieven


Onderzoek – 52 procent van de horecabedrijven doet niet mee aan een van de vele ondersteunende initiatieven. Redenen waarom zij niet participeren zijn het verschuiven van liquiditeit bij waardebonnen en de disbalans tussen de kosten en baten om bezorging en/of afhalen te stimuleren.

Voor een deel nemen horecaondernemers ook geen deel aan de initiatieven omdat zij volledig zijn gesloten. Van de vele lovenswaardige en goedbedoelde ondersteunende acties is #helpdehoreca het meest gebruikt door horecaondernemers. Voor het overige verwachten ondernemers vooral financiële steun. Steun vanuit de overheid, maar ook vanuit leveranciers. Andere initiatieven zorgen in de ogen van ondernemers of alleen maar verschuiving van de financiële problemen, of leveren niet het gewenste resultaat op; aangezien het vaak meer kost dan oplevert. Wel zoeken ondernemers steun bij hun klanten. 93% van de restaurants onderhoudt actief contact met de eigen doelgroep. Facebook wordt veruit als het belangrijkste communicatiekanaal gezien met gast.

1,5 metersamenleving

De gegevens zijn afkomstig van onderzoek dat Marketing4Results via de Foodservice Denktank deed onder horecaondernemers in de week van 6 april. Eerder, op 19 maart, werd al onderzoek gedaan naar de ervaringen van de eerste paar dagen na de sluiting van de horeca op 15 maart. Nu die sluitingsperiode al een aantal weken gaande is, wordt voorzichtig gekeken naar verruiming. En hoewel daarover nog niets bekend is, denkt een grote groep horecaondernemers wel na over de invullingen van de aanstaande anderhalvemetersamenleving. En hoewel veel ondernemers daar voor de horeca nauwelijks mogelijkheden in zien, worden toch oplossingen bedacht. Maar zelfs wanneer er goede oplossingen worden bedacht, verwachten ondernemers toch dat er minder consumenten naar de horeca zullen toegaan. 53% van de ondernemers houdt rekening met het feit dat de consument minder vaak naar de horeca gaat na de coronacrisis.

Diners via Zoom

Naast bezorging, afhalen en de opgezette initiatieven om de horeca te ondersteunen, kunnen ondernemers ook andere activiteiten ontplooien, zoals het verkopen van maaltijden via de supermarkt of online video’s posten om gasten thuis gerechten van de kaart van hun favoriete restaurant te laten maken. Hier houden restaurantbeslissers zich echter weinig mee bezig: 85% geeft aan zelf geen andere activiteiten in te zetten. Initiatieven die wel zijn opgezet, zijn: het bezorgen van bierpakketten; samenwerken met ondernemers uit een andere streek;  diners organiseren via Zoom (videochat software)  en afhaal of bezorging van maaltijden die thuis met instructie kunnen worden afgemaakt.

Hulp van fabrikant

Restaurantbeslissers zien voor fabrikanten met name een rol weggelegd in de hulp bij financiële problemen. Op dit moment zijn zij het meest gebaat bij uitstel van betaling (33%) en het overnemen van voorraden (29%). Zodra de horeca weer open mag, blijft een financiële samenwerking met fabrikanten belangrijk voor beslissers in de vorm van bijvoorbeeld korting op het assortiment van de fabrikant dat vóór de crisis ook al werd afgenomen (59%) en uitstel van betalingen in de eerste weken, zodat restaurants hun liquiditeit weer op orde kunnen krijgen (40%).

Sceptisch

Horecaondernemers zijn ook sceptisch over vertrouwen van de consument.  Slechts 12% van de ondervraagde restaurantbeslissers verwacht dat consumenten vaker naar de horeca gaan dan voorheen op het moment dat de horeca weer open gaat. De overgrote meerderheid (53%) verwacht juist dat consumenten minder vaak naar de horeca gaan. 35% verwacht dat consumenten dit even vaak zullen doen. 64% is van mening dat het nog even zal duren voordat de consument zich echt weer comfortabel gaat voelen om naar de horeca te gaan als dit weer is toegestaan.

Positiever

Consumenten zijn overigens positiever gestemd over hun bezoek dan restaurantbeslissers zelf. Tweederde van de consumenten (67%) geeft namelijk aan dat zij verwachten na de coronacrisis net zo vaak naar de horeca te gaan als daarvoor. Slechts 34% van de consumenten verwacht dat zij zich niet comfortabel zal voelen. Wellicht ziet de toekomst er dus iets rooskleuriger uit dan de ondernemer verwacht.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





BBB Horeca Summit nieuw op BBB Maastricht

Beurzen – Op 11 tot en met 13 oktober wordt de BBB Maastricht gehouden in het vernieuwde MECC Congrescentrum in Maastricht. Voor de horecaprofessionals is dan weer drie dagen lang proeven, beleven en netwerken. Nieuw dit jaar is de BBB Horeca Summit, die de BBB organiseert in samenwerking met Servicecenter 4Hospitality.

Lees bericht


Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid