Horeca omarmt alcoholvrij en voorziet verdere groei


Onderzoek - Alcoholvrij is tegenwoordig geaccepteerd en past bij veel mensen in een verantwoord consumptiepatroon.  Mede door de verbeteringen in smaak geven ook de A-merken hun naam aan de 0.0%-varianten. De vraag die Foodservice Community zichzelf stelde is in hoeverre horecabedrijven inspelen op dit relatief nieuwe segment en vroeg het aan een aantal beslissers uit de segmenten bar, cafés en restaurants. Goed blijkt uit de resultaten en de groei is er niet uit. Vrijwel iedereen is unaniem als het gaat om de ontwikkeling naar alcoholvrij als zodanig. Ruim 96% ziet de opkomst van alcoholvrije dranken binnen de horeca als een goede ontwikkeling. Al belangrijkste reden zien zij de positieve bijdrage aan de gezondheid, de veiligheid in het verkeer, de grotere marges op deze dranken en de steeds verder toenemende vraag bij hun gasten naar alcoholvrije dranken. Aanbod Alcoholvrije radler wordt na alcoholvrij bier het meest aangeboden in de onderzochte segmenten. Radler wordt voornamelijk in mainstream restaurants geschonken, terwijl high-end restaurants minder behoefte hebben aan dit product. De alcoholvrije cocktails doen het in dit segment juist veel beter. Opvallend is dat de locaties waar dranken de specialiteit zijn vaak minder soorten alcoholvrije dranken worden aangeboden dan in de restaurants. Een derde van de restaurants serveert tegenwoordig 2 soorten alcoholvrij bier en als zij cocktails aanbieden (40%) zijn dit ook vaak meerdere soorten. Alcoholvrije wijn staat bij een kwart van de restaurants op de kaart. Alcoholvrije spirits worden zowel in restaurants als in bar/cafés nog relatief weinig aangeboden. Toekomst Uit de resultaten blijkt dat een ruime meerderheid uit het segment bar/café verwacht dat het aanbod van alcoholvrij de komende 2 jaar verder gaat toenemen, omdat de vraag aan consumentenzijde verder stijgt en de kwaliteit toeneemt. Aangenomen wordt dat deze groei met name komt uit alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn. Bron: Marketing4reuslts/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Je favoriete terrasplekje reserveren met BarBooking’

Reserveringssysteem – Hoe kun je nu met beperkte ruimte en mogelijkheid toch een plekje reserveren bij je favoriete bar of terras. Die vraag stond centraal bij een tweetal horecaliefhebbers. Om zowel ondernemers te helpen als de mogelijkheid voor de gasten te bieden een plek te reserveren, ontwikkelde zij Barbooking.nl, een platform volgens het principe: zoek, boek en geniet.

Lees bericht

Speciale e-learning: coronasafe ondernemen in de horeca

Opleiding – Speciaal om de horeca te helpen bij de (gedeeltelijke) heropening van de locaties heeft opleider Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland in samenwerking met adviesbureau Kroonenburg Advies de e-learning ‘Corona safe ondernemen in de horeca (HACCP)’ ontwikkeld.

Lees bericht

App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek

Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Lees bericht

Oisterwijk biedt horeca hulp met ruimere terrassen

Gastvrij – Zodra de horeca weer gasten op het terras mag toelaten, staat de gemeente Oisterwijk verruiming van de terrassen toe. Horecaondernemers kunnen hun terrassen dan ruimer inrichten en meer mensen een veilige plek bieden. De gemeente sluit zelfs twee straten in de weekenden af om ondernemers extra ruimte voor hun terras te geven.

Lees bericht



Horeca na 1 juni meer ruimte, sportkantines pas na 1 september

Coronamaatregelen – De eet- en drinkgelegenheden mogen vanaf 1 juni om 12.00 uur weer open. Voorwaarde is dat mensen 1,5 meter afstand houden, zowel binnen als op het terras, met uitzondering van mensen uit hetzelfde huishouden. Ook maakte het kabinet bekend dat er een maximum zit aan het aantal mensen binnen, dat is maximaal dertig, exclusief eigen personeel.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid