Horeca omarmt alcoholvrij en voorziet verdere groei


Onderzoek - Alcoholvrij is tegenwoordig geaccepteerd en past bij veel mensen in een verantwoord consumptiepatroon.  Mede door de verbeteringen in smaak geven ook de A-merken hun naam aan de 0.0%-varianten. De vraag die Foodservice Community zichzelf stelde is in hoeverre horecabedrijven inspelen op dit relatief nieuwe segment en vroeg het aan een aantal beslissers uit de segmenten bar, cafés en restaurants. Goed blijkt uit de resultaten en de groei is er niet uit. Vrijwel iedereen is unaniem als het gaat om de ontwikkeling naar alcoholvrij als zodanig. Ruim 96% ziet de opkomst van alcoholvrije dranken binnen de horeca als een goede ontwikkeling. Al belangrijkste reden zien zij de positieve bijdrage aan de gezondheid, de veiligheid in het verkeer, de grotere marges op deze dranken en de steeds verder toenemende vraag bij hun gasten naar alcoholvrije dranken. Aanbod Alcoholvrije radler wordt na alcoholvrij bier het meest aangeboden in de onderzochte segmenten. Radler wordt voornamelijk in mainstream restaurants geschonken, terwijl high-end restaurants minder behoefte hebben aan dit product. De alcoholvrije cocktails doen het in dit segment juist veel beter. Opvallend is dat de locaties waar dranken de specialiteit zijn vaak minder soorten alcoholvrije dranken worden aangeboden dan in de restaurants. Een derde van de restaurants serveert tegenwoordig 2 soorten alcoholvrij bier en als zij cocktails aanbieden (40%) zijn dit ook vaak meerdere soorten. Alcoholvrije wijn staat bij een kwart van de restaurants op de kaart. Alcoholvrije spirits worden zowel in restaurants als in bar/cafés nog relatief weinig aangeboden. Toekomst Uit de resultaten blijkt dat een ruime meerderheid uit het segment bar/café verwacht dat het aanbod van alcoholvrij de komende 2 jaar verder gaat toenemen, omdat de vraag aan consumentenzijde verder stijgt en de kwaliteit toeneemt. Aangenomen wordt dat deze groei met name komt uit alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn. Bron: Marketing4reuslts/@FoodClicks Onderzoek - Alcoholvrij is tegenwoordig geaccepteerd en past bij veel mensen in een verantwoord consumptiepatroon.  Mede door de verbeteringen in smaak geven ook de A-merken hun naam aan de 0.0%-varianten. De vraag die Foodservice Community zichzelf stelde is in hoeverre horecabedrijven inspelen op dit relatief nieuwe segment en vroeg het aan een aantal beslissers uit de segmenten bar, cafés en restaurants. Goed blijkt uit de resultaten en de groei is er niet uit. Vrijwel iedereen is unaniem als het gaat om de ontwikkeling naar alcoholvrij als zodanig. Ruim 96% ziet de opkomst van alcoholvrije dranken binnen de horeca als een goede ontwikkeling. Al belangrijkste reden zien zij de positieve bijdrage aan de gezondheid, de veiligheid in het verkeer, de grotere marges op deze dranken en de steeds verder toenemende vraag bij hun gasten naar alcoholvrije dranken. Aanbod Alcoholvrije radler wordt na alcoholvrij bier het meest aangeboden in de onderzochte segmenten. Radler wordt voornamelijk in mainstream restaurants geschonken, terwijl high-end restaurants minder behoefte hebben aan dit product. De alcoholvrije cocktails doen het in dit segment juist veel beter. Opvallend is dat de locaties waar dranken de specialiteit zijn vaak minder soorten alcoholvrije dranken worden aangeboden dan in de restaurants. Een derde van de restaurants serveert tegenwoordig 2 soorten alcoholvrij bier en als zij cocktails aanbieden (40%) zijn dit ook vaak meerdere soorten. Alcoholvrije wijn staat bij een kwart van de restaurants op de kaart. Alcoholvrije spirits worden zowel in restaurants als in bar/cafés nog relatief weinig aangeboden. Toekomst Uit de resultaten blijkt dat een ruime meerderheid uit het segment bar/café verwacht dat het aanbod van alcoholvrij de komende 2 jaar verder gaat toenemen, omdat de vraag aan consumentenzijde verder stijgt en de kwaliteit toeneemt. Aangenomen wordt dat deze groei met name komt uit alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn. Bron: Marketing4reuslts/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





BBB Horeca Summit nieuw op BBB Maastricht

Beurzen – Op 11 tot en met 13 oktober wordt de BBB Maastricht gehouden in het vernieuwde MECC Congrescentrum in Maastricht. Voor de horecaprofessionals is dan weer drie dagen lang proeven, beleven en netwerken. Nieuw dit jaar is de BBB Horeca Summit, die de BBB organiseert in samenwerking met Servicecenter 4Hospitality.

Lees bericht


Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid