Horeca ‘opent’ terrassen als signaal naar de politiek


Actiedag – De Nederlandse horeca heeft op een groot aantal plaatsen in het land de terrassen uitgezet, maar hield deze gesloten voor publiek. Het ging om het afgeven van een duidelijk signaal naar de politiek. Daar waar ondernemers de terrassen wel openden voor gasten, werd niet hard opgetreden met een boete, maar met zachte hand gehandhaafd. In Klazienaveen gingen ook enkele retailers open, maar na een officiële waarschuwing gingen ook die winkels weer dicht.

De meeste ondernemers wilden met hun actie een statement maken richting de politiek dat de horeca wel veilig open kan. Veel horecaondernemers zagen in het actiemiddel ook een goede mogelijkheid om weer eens op een andere manier in contact te staan met de gasten. “Je hebt toch een ander gesprek dan die paar woorden bij het meegeven van het tasje voor de afhaal,” aldus een horecaondernemer in Veenendaal.

Begripvol

Het mooie weer zorgde voor een aardige toeloop van mensen naar de horecalocaties en ook het gesprek over de huidige coronamaatregelen kon goed worden gevoerd. Net als de reacties op de facebook-pagina’s van de horecabedrijven zijn de reacties wisselend; het merendeel van de mensen is begripvol en positief over de actie, maar er zijn ook uitschieters bij van mensen die het schandalig vinden en weinig respectvol naar mensen in de zorg en ouderen. Duidelijk is wel dat er een groeiende behoefte is bij consumenten om weer een bezoek te brengen aan het terras.

Minder angstig

Anders dan bij de vorige heropening na de lockdown zijn mensen nu ook minder angstig voor het virus, zo is de mening bij ondernemers. Bij een mogelijke heropening van de terrassen zal er dan ook minder terughoudend gereageerd worden om weer plaats te nemen aan de tafels door de consument. Minder terughoudend in ieder geval dan bij de vorige heropening van de terrassen vorig jaar op 1 juni. Toen duurde het een aantal weken voordat het publiek weer op de terrassen verscheen.

Ludieke actie

Niet overal werd meegedaan aan de actiedag om de terrassen weer te openen. In Amsterdam was het opvallend rustig en gaven sommige ondernemers zelfs aan dat Amsterdam niet meedeed aan de acties. Dat was niet waar want in Oud West waren verschillende ondernemers die zelfs mensen op het terras lieten plaatsnemen. In Veenendaal werd in overleg met de burgemeester ludiek actie gevoerd. Eetcafé Skeutje bij had het terras gevuld met aangeklede popfiguren, die de gezichten hadden opgeplakt gekregen van foto’s van de kabinetsleden. Bovendien hadden verschillende horecagelegenheden posters gemaakt en bij hun terras opgehangen, dat de locaties binnenkort te huur kwamen bij uitblijven van extra steunmaatregelen. In Breda was eerder al bekend gemaakt dat ondernemers paspoppen op de terrassen zouden laten plaatsvinden.

Effect onduidelijk

Wat het effect gaat worden van de actiedag is onduidelijk. Het gaat immers niet om de vraag of de horeca en terrassen veilig kunnen worden ingericht, maar om de vraag of de politiek toestaat of er weer meer mobiliteit mag komen van de consument.

Te veel besmettingen

Het RIVM liet vandaag al vast weten dat het met de besmettingscijfers niet goed gaat. In de afgelopen week werden meer nieuwe besmettingen met het coronavirus gemeld dan in de voorgaande periode. Bovendien stegen vrijwel alle reproductiegetallen van alle coronavirusvarianten. Dit betekent dat coronapatiënten gemiddeld genomen meer anderen besmetten. In dat licht bezien zal de horeca in overleg met landelijke en lokale bestuurders slimmere manieren moeten vinden om de deuren enigszins te kunnen openen.

Bron: @FoodClicks

De Karavaan in Amsterdam
Hotel de Hallen in Amsterdam
Enkele mensen buiten bij Empanadas in Amsterdam
KvK verwacht meer faillissementen door te lage omzetten en hoge schulden
KHN is van mening dat de horeca weer gefaseerd open kan
Empanadas in Amsterdam

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ING: ‘Horeca gaat mager jaar tegemoet in 2024’

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2024 zijn, met een minimale volumegroei van 1%, mager. Dit komt door de lage economische groei, een licht stijgende werkloosheid, een laag consumentenvertrouwen en oplopende prijzen in de horeca. Dat voorspelt ING Research in een Vooruitzicht Horeca.

Lees bericht


Recordaantal high tea reserveringen voor Moederdag

Moederdag – Voor Moederdag 2023 zijn er meer high tea reserveringen binnengekomen, dan voor Moederdag vorig jaar. Nu al zijn er 25% meer reserveringen gemaakt fan in 2022. Dat blijkt uit een enquête onder verschillende restaurants en de reserveringsdata van HighTea.nl.

Lees bericht

Carnavalsvierders laten zich niet remmen door prijsstijgingen

Onderzoek – Carnavalsvierders zijn van plan vooral feest te gaan vieren en niet te letten op de prijzen. Na jaren van beperkte carnavalsvieringen en flinke prijsstijgingen, laten de feestgangers zich dit jaar niet remmen. Twee op de vijf carnavalsvierders gaat komend weekend dan ook nergens op bezuinigen. Ook houdt de ruime meerderheid (84%) geen rekening meer met het coronavirus.

Lees bericht







© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid