Horeca ‘opent’ terrassen als signaal naar de politiek
_1024_768_90.jpg)
Actiedag – De Nederlandse horeca heeft op een groot aantal plaatsen in het land de terrassen uitgezet, maar hield deze gesloten voor publiek. Het ging om het afgeven van een duidelijk signaal naar de politiek. Daar waar ondernemers de terrassen wel openden voor gasten, werd niet hard opgetreden met een boete, maar met zachte hand gehandhaafd. In Klazienaveen gingen ook enkele retailers open, maar na een officiële waarschuwing gingen ook die winkels weer dicht.
De meeste ondernemers wilden met hun actie een statement maken richting de politiek dat de horeca wel veilig open kan. Veel horecaondernemers zagen in het actiemiddel ook een goede mogelijkheid om weer eens op een andere manier in contact te staan met de gasten. “Je hebt toch een ander gesprek dan die paar woorden bij het meegeven van het tasje voor de afhaal,” aldus een horecaondernemer in Veenendaal.
Begripvol
Het mooie weer zorgde voor een aardige toeloop van mensen naar de horecalocaties en ook het gesprek over de huidige coronamaatregelen kon goed worden gevoerd. Net als de reacties op de facebook-pagina’s van de horecabedrijven zijn de reacties wisselend; het merendeel van de mensen is begripvol en positief over de actie, maar er zijn ook uitschieters bij van mensen die het schandalig vinden en weinig respectvol naar mensen in de zorg en ouderen. Duidelijk is wel dat er een groeiende behoefte is bij consumenten om weer een bezoek te brengen aan het terras.
Minder angstig
Anders dan bij de vorige heropening na de lockdown zijn mensen nu ook minder angstig voor het virus, zo is de mening bij ondernemers. Bij een mogelijke heropening van de terrassen zal er dan ook minder terughoudend gereageerd worden om weer plaats te nemen aan de tafels door de consument. Minder terughoudend in ieder geval dan bij de vorige heropening van de terrassen vorig jaar op 1 juni. Toen duurde het een aantal weken voordat het publiek weer op de terrassen verscheen.
Ludieke actie
Niet overal werd meegedaan aan de actiedag om de terrassen weer te openen. In Amsterdam was het opvallend rustig en gaven sommige ondernemers zelfs aan dat Amsterdam niet meedeed aan de acties. Dat was niet waar want in Oud West waren verschillende ondernemers die zelfs mensen op het terras lieten plaatsnemen. In Veenendaal werd in overleg met de burgemeester ludiek actie gevoerd. Eetcafé Skeutje bij had het terras gevuld met aangeklede popfiguren, die de gezichten hadden opgeplakt gekregen van foto’s van de kabinetsleden. Bovendien hadden verschillende horecagelegenheden posters gemaakt en bij hun terras opgehangen, dat de locaties binnenkort te huur kwamen bij uitblijven van extra steunmaatregelen. In Breda was eerder al bekend gemaakt dat ondernemers paspoppen op de terrassen zouden laten plaatsvinden.
Effect onduidelijk
Wat het effect gaat worden van de actiedag is onduidelijk. Het gaat immers niet om de vraag of de horeca en terrassen veilig kunnen worden ingericht, maar om de vraag of de politiek toestaat of er weer meer mobiliteit mag komen van de consument.
Te veel besmettingen
Het RIVM liet vandaag al vast weten dat het met de besmettingscijfers niet goed gaat. In de afgelopen week werden meer nieuwe besmettingen met het coronavirus gemeld dan in de voorgaande periode. Bovendien stegen vrijwel alle reproductiegetallen van alle coronavirusvarianten. Dit betekent dat coronapatiënten gemiddeld genomen meer anderen besmetten. In dat licht bezien zal de horeca in overleg met landelijke en lokale bestuurders slimmere manieren moeten vinden om de deuren enigszins te kunnen openen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Kabinet maakt einde aan coronarestricties horeca
Corona - Exact 2 jaar na de eerste lockdown maakt het kabinet dinsdag bekend alle beperkende maatregelen te laten vervallen. Vanaf 23 maart vervallen alle restricties en gelden er alleen nog adviezen.
Lees berichtForse omzetstijging maaltijdbezorger Deliveroo in 2021
Bezorgdienst – Maaltijdenbezorger Deliveroo kende in 2021 een forse omzetstijging. Niet alleen groeide het aantal bestellingen met 70 procent, ook de totale waarde van de bestellingen nam toe tot bijna 8 miljard euro.
Lees berichtSupermarkten zien omzet ook in 2021 toenemen
Supermarkt – In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van -0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.
Lees berichtFNLI wil duidelijkheid kabinet over invoering Nutri-Score
Actie – De belangenorganisatie voor de levensmiddelenindustrie, de FNLI, wil dat haar leden zo snel mogelijk over kunnen gaan tot het gebruik van het logo en roept de overheid daarom op om snel met een concrete en definitieve introductiedatum te komen.
Lees berichtGinjaar (Postillion Hotels) stapt uit publieke debat na grimmige kritiek
Hotels – Bijna twee jaar lang presenteerde algemeen directeur Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels na afloop van elke persconferentie of kabinetsmededeling over de bestrijding van de coronapandemie een filmpje waarin hij inging op het door de overheid geformuleerde coronabeleid. Hij gaf daarin aan hoe Postillion daar op een positieve manier mee omging. Daaraan is nu een einde gekomen omdat de toon...
Lees bericht‘NVBF wil geen coronatoegangsbewijs voor bioscoop- en theaterbezoek’
Bioscopen - De Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) spreekt in een open brief aan het demissionaire kabinet haar zorgen uit over het vervallen van de anderhalvemeterregel per 20 september als het aantal besmettingen en ziekenhuizen die versoepeling toestaan. Consequentie daarvan zou zijn dat de bedrijven in deze sector bezoekers moet vragen om een coronatoegangsbewijs wanneer meer dan 75 mensen in...
Lees bericht