Horeca plust in het tweede kwartaal, maar groeicijfer vraagt wel nuancering


Marktcijfers - De horecaomzet groeide in het tweede kwartaal met 9,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ten opzichte van het eerste groeide de omzet met 1,8%. De positieve cijfers die het CBS gisteren bekendmaakte vragen volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wel om enige nuancering. Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Onze branche profiteert van een gunstig economisch klimaat; Nederlanders en toeristen consumeren meer in de Nederlandse horeca en geven daarbij ook meer uit. Maar we moeten ook realistisch zijn. Omzet is nog geen winst. Er zijn hotels, restaurants en cafés waar het hartstikke goed gaat, maar er zijn ook nog steeds bedrijven waar het minder goed gaat. Bovendien zijn er ook dit kwartaal weer veel horecazaken bijgekomen, waardoor de concurrentie verder toeneemt.” Sterke groei fastservice Binnen de horeca ging het in het tweede kwartaal van 2017 met alle verschillende bedrijfstakken goed. De hoogste omzetgroei is te zien bij fastservicebedrijven. Dat sluit aan bij het feit dat het eetpatroon van mensen de laatste jaren verandert. Meer mensen kiezen voor gemak en snelheid en laten vaker eten bezorgen. Het aantal fastservicebedrijven (snackbars, fastfood-restaurants, lunchrooms en bezorgdiensten) groeit dan ook sneller dan het aantal restaurants. Zo laat KHN weten. Daarbij komt dat het aantal bedrijven harder groeit dan het aantal verkochte consumpties. Al geven consumenten wel meer uit voor deze consumpties. Dat betekent dat de omzet over meerdere bedrijven moet worden verdeeld. Nuancering Ook bij cafés, waar het eerder minder goed ging, zien het CBS in het afgelopen kwartaal een duidelijk herstel. Toch is daar een relativering op z’n plaats, volgens de horeca-voorman, want in vergelijking met tien jaar geleden is een-vijfde van de cafés (en daarmee hun omzet) verdwenen. Volgens KHN is het van belang niet alleen naar de voorkant van de cijfers te kijken, maar ook naar de achterliggende zaken. Toenemende concurrentie door meer horeca-aanbod, stijgende huurprijzen en grotere afdrachten aan commissies zetten de marges onder druk. In lang niet alle gevallen wordt die zaken gecompenseerd door de toename in de omzet, volgens KHN. Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags: cbs horeca khn

Gerelateerd nieuws

‘Je favoriete terrasplekje reserveren met BarBooking’

Reserveringssysteem – Hoe kun je nu met beperkte ruimte en mogelijkheid toch een plekje reserveren bij je favoriete bar of terras. Die vraag stond centraal bij een tweetal horecaliefhebbers. Om zowel ondernemers te helpen als de mogelijkheid voor de gasten te bieden een plek te reserveren, ontwikkelde zij Barbooking.nl, een platform volgens het principe: zoek, boek en geniet.

Lees bericht

Speciale e-learning: coronasafe ondernemen in de horeca

Opleiding – Speciaal om de horeca te helpen bij de (gedeeltelijke) heropening van de locaties heeft opleider Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland in samenwerking met adviesbureau Kroonenburg Advies de e-learning ‘Corona safe ondernemen in de horeca (HACCP)’ ontwikkeld.

Lees bericht

App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek

Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Lees bericht

Oisterwijk biedt horeca hulp met ruimere terrassen

Gastvrij – Zodra de horeca weer gasten op het terras mag toelaten, staat de gemeente Oisterwijk verruiming van de terrassen toe. Horecaondernemers kunnen hun terrassen dan ruimer inrichten en meer mensen een veilige plek bieden. De gemeente sluit zelfs twee straten in de weekenden af om ondernemers extra ruimte voor hun terras te geven.

Lees bericht


KHN voorzichtig positief over nieuwe steunmaatregelen

Noodplan - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is voorzichtig positief over de extra steunmaatregelen voor de horecabranche. Zo wordt loonsteun van de eerste regeling aangepast en wordt de regeling ook verlengd, wordt de TOZO-regeling verlengd, maar strenger door de partnertoets en komt er ook een regeling voor de vaste lasten.

Lees bericht




© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid