Horeca probeert oplossingen te vinden in coronacrisis


Thuisbezorging blijft goede zaken doen

Horeca - De Nederlandse horeca is op tal van manieren bezig het coronavirus het hoofd te bieden. Sommige horecagelegenheden hanteren andere openings- en sluitingstijden, andere locaties beperken het restaurantbezoek tot maximaal 80 personen en weer andere zoeken een oplossing in het afhalen en bezorgen van maaltijden.

Nu de restaurants in Nederland minder bezoek ontvangen, moeten zij creatief zijn. Veel horecabedrijven hebben zich inmiddels aangemeld voor arbeidsduurverkorting voor medewerkers, maar een besluit daarover duurt lang en biedt de eerste twee weken sowieso geen soelaas, vanwege het eigen risico dat geldt. Er zijn ook horecabedrijven die zich meer richten op het bezorgen aan huis zoals restaurant Rijks in Amsterdam bijvoorbeeld. Juist omdat meer mensen binnen blijven, is het thuis laten bezorgen van gerechten een goed alternatief om toch inkomsten te genereren.

Limiet op 80

Veel mensen werken thuis of blijven thuis, omdat drukke plekken als kantoren, sportverenigingen of cafés worden vermeden. Ook zijn de theaters dicht en zijn de evenementen afgelast. Bioscoopbezoek is nog wel mogelijk, maar beperkt, omdat het bezoek wordt gemaximeerd op 100 bezoekers per zaal of foyer. Een grens die ook door sommige horecagelegenheden wordt gehanteerd, of veiligheidshalve nog iets lager op zelfs 80. Bezoek dat teleurgesteld moet worden, krijgt op sommige plekken daarentegen wel de tip mee dat zij de maaltijden voor thuis kunnen meenemen. Maar de druk op het kabinet om alle contacten te vermijden, en dus ook alles op slot te gooien, groeit.

België

In België waar de restaurants volledig gesloten zijn, is thuisbezorging voor de horeca de enige uitweg. Alleen het afhalen en bezorgen van maaltijden is daar nog toegestaan, zo laten de Belgische media weten. Ook bij de cafetaria’s mogen nog wel bestellingen worden opgehaald, maar deze ter plaatse opeten is verboden. Maar met een verdere inperking van de bewegingsvrijheid is het afhalen wellicht straks ook geen optie meer. In de tussentijd zijn er Belgen die de uitgaansgelegenheden in de Nederlandse kustgebieden gaan bezoeken. Dat baart virologen zowel in Nederland als in België zorgen, omdat het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Inmiddels is in overleg met de horecagelegenheden, KHN Zeeland en de burgemeester van het plaatsje Sluis besloten de zaken vandaag dicht te houden

Bezorging

De bezorgbedrijven als Picnic en Thuisbezorgd spreken in tegenstelling tot de horeca van een toename in het aantal bestellingen. Maar ook zij moeten maatregelen nemen tegen virusbesmetting. De maaltijden worden veelal tot aan de deur bezorgd (ook AH.nl brengt de boodschappen niet meer tot in de keuken, red.), maar verder niet. Bovendien worden extra matregelen gevraagd en gedaan zoals het uitsluitend contactloos betalen of pinnen. Bovendien hebben de bezorgers extra voorzieningen bij zich voor het desinfecteren van de handen.

McDrive

Ook McDonald’s heeft maatregelen genomen en zorgt er voor dat er extra ruimte is tussen de gasten, door het aantal mensen in het restaurant te beperken. Daarnaast wordt extra gelet op hygiëne van deurknoppen, pinautomaten en bestelzuilen. Verder wijst de formule op de mogelijkheid van de McDrive, daar waar er een is. Ook op McDelivery wordt nadrukkelijker gewezen in de gemeenten waar die mogelijkheid er is.

Hightraffic

Ook de hightrafficlocaties als luchthavens, treinstations en binnensteden merken dat de groep reizigers en shoppers aanzienlijk zijn afgenomen. Daar waar mogelijk schalen bedrijven af. Zo heeft HMSHost op Schiphol een aantal horecapunten gesloten, met name op die plekken die getroffen zijn door het vliegverbod naar bepaalde gebieden. Het aantal reizigers is als gevolg van deze maatregelen en de corona-angst met meer dan 30 procent afgenomen, zo liet Schiphol zaterdag weten.

Voelbaar

De ketens en hotels hebben momenteel ook forse klappen te verduren. De toeristenstroom is gekelderd, vergaderingen en bijeenkomsten zijn afgezegd en ook de overnachtingen voor voorstellingen zijn geannuleerd door de sluiting van de concertzalen en theaters. De groothandels die aan de bedrijven leveren, staan onder enorme druk om alles zoveel mogelijk in goede banen te leiden. Het is roeien met de riemen die je hebt, maar gevolgen van het coronavirus zijn overal voelbaar.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Sligro en De Buik gaan in de Randstad samenwerken

Samenwerking – Platform De Buik en Sligro slaan de handen ineen. Vanaf september gaan de groothandel uit Veghel en het culinaire platform samenwerken. Doel is om gezamenlijk de lokale foodcultuur verder vooruit te helpen middels verkiezingen en content.

Lees bericht

Meterslange ‘kassabon’ als stunt tegen de btw-verhoging

Actie –  Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies heeft tijdens Prinsjesdag actie gevoerd tegen de btw-verhoging op aantal diensten en producten. Op een tweetal locaties werd als stunt een meterslange ‘kassabon’ uitgerold, zodat mensen zich bewust worden wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Lees bericht

Hotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen

Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.

Lees bericht


Italiaanse restaurants blijven populair bij Nederlanders

Onderzoek – Ondanks een lichte daling in het aantal Italiaanse restaurants in Nederland, blijft de ‘Romeinse keuken’ onverminderd populair. Dat komt vooral omdat de pizzaketens als NY Pizza en Domino’s fors blijven groeien. Dit blijkt uit een analyse van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners over de Italiaanse restaurants.

Lees bericht

Pannenkoekenrestaurants doen het goed

Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid