‘Horeca uitgezonderd van statiegeldregeling’


Politiek - Er komt geen verplichting voor de horeca om petflesjes in te nemen. Daarmee ontkomt de horeca vooralsnog aan een statiegeldregeling voor plastic flesjes. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft een voorstel voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter ontwikkeld. Dit voorstel houdt in dat de producenten en importeurs verantwoordelijk worden voor het heffen van statiegeld op deze petflesjes en voor de inzameling ervan. De horeca krijgt in het voorstel geen verplichting om petflesjes in te nemen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft zich altijd ingezet om aan deze verplichting ontkomen, vanwege ruimtegebrek op de meeste locaties, maar ook vanwege de hygiëne en extra personeelskosten. Bereidheid Uit het onderzoek van KHN onder 1000 horecaondernemers blijkt dat 69% van de horecaondernemers die petflesjes verkoopt (circa de helft, red.), het invoeren van statiegeld in principe een goed plan vindt. Dat kan helpen om het zwerfafval in Nederland verder terug te dringen. 50% van deze horecaondernemers geeft daarbij wel aan dat zij zorgen hebben over de uitvoering van statiegeld op petflesjes. Belangrijkste argumenten zijn: ruimtegebrek (63%), problemen met hygiëne (41%) en de extra personeelskosten (37%). Als er statiegeld wordt ingevoerd, dan is 63% van horecaondernemers die petflesjes verkoopt, in principe bereid deze vrijwillig in te zamelen mits daar er een redelijke vergoeding tegenover staat. Deze vergoeding moet tegemoetkomen aan extra kosten voor personeel en de kosten van schoonmaak. Bron: @FoodClicks

Politiek - Er komt geen verplichting voor de horeca om petflesjes in te nemen. Daarmee ontkomt de horeca vooralsnog aan een statiegeldregeling voor plastic flesjes. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft een voorstel voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter ontwikkeld. Dit voorstel houdt in dat de producenten en importeurs verantwoordelijk worden voor het heffen van statiegeld op deze petflesjes en voor de inzameling ervan. De horeca krijgt in het voorstel geen verplichting om petflesjes in te nemen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft zich altijd ingezet om aan deze verplichting ontkomen, vanwege ruimtegebrek op de meeste locaties, maar ook vanwege de hygiëne en extra personeelskosten. Bereidheid Uit het onderzoek van KHN onder 1000 horecaondernemers blijkt dat 69% van de horecaondernemers die petflesjes verkoopt (circa de helft, red.), het invoeren van statiegeld in principe een goed plan vindt. Dat kan helpen om het zwerfafval in Nederland verder terug te dringen. 50% van deze horecaondernemers geeft daarbij wel aan dat zij zorgen hebben over de uitvoering van statiegeld op petflesjes. Belangrijkste argumenten zijn: ruimtegebrek (63%), problemen met hygiëne (41%) en de extra personeelskosten (37%). Als er statiegeld wordt ingevoerd, dan is 63% van horecaondernemers die petflesjes verkoopt, in principe bereid deze vrijwillig in te zamelen mits daar er een redelijke vergoeding tegenover staat. Deze vergoeding moet tegemoetkomen aan extra kosten voor personeel en de kosten van schoonmaak. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Anuga biedt internationaal overzicht food en beverage

Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.

Lees bericht


Jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam breekt alle records

Vakbeurzen - Gastvrij Rotterdam vierde de afgelopen drie dagen haar 10e editie. De beurs in vijf de hallen van Rotterdam Ahoy was met 500 deelnemende bedrijven volledig uitverkocht, waarmee deze editie de grootste tot nu toe is. Ook werd met 18.559 bezoekers een recordaantal gerealiseerd.

Lees bericht

10e editie Gastvrij Rotterdam sfeervol van start gegaan

Vakbeurzen – Veel bezoekende foodprofessionals, veel vakwedstrijden en veel evenementen in sfeervol aangeklede beurshallen. Zo is de jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam het beste samen te vatten. Deelnemende bedrijven hadden er bij aanvang van de beurs dan ook duidelijk zin in.

Lees bericht

FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht


‘AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen’

Bijeenkomst – Donderdag vond de bijeenkomst ‘Phygital’ van Trema Foodnetwerk. Het thema behandelde de vraagstukken van de steeds verdere (noodzakelijke) integratie van digitalisering en robotisering in de foodservicebranche. Efficiency en gebrek aan personeel zijn belangrijk uitgangspunten bij de invulling. Conclusie van de dag: AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen, maar kunnen de menselijke waarde van gastvrijheid nooit vervangen.

Lees bericht

L’OUI, de machine voor cocktails

Techniek – Horecabedrijven die cocktails willen aanbieden, maar geen zin hebben of  tijd willen vrijmaken voor mixen, shaken of stirren, kunnen kiezen voor L’ OUI. De werking van het apparaat is vergelijkbaar met die van de Nespressomachines, alleen serveert L’OUI cocktails en mocktails.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid