Horeca verliest met kerst 400 miljoen aan retail bij sluiting


Het Allerhande kerstfestival dat Albert Heijn eerder organiseerde

Analyse – Als de restaurants dicht moeten blijven met de kerstdagen verliest deze horecatak rond de 400 miljoen aan omzet aan de supermarkten. 30% tot 40% daarvan (gemiddeld 35%, red.) is de inkoop eten en drinken. En bij sluiting van de horeca wordt dit gekocht in de retail. Dat is becijferd door data-analist Rien de Koning van Datlinq.

De cijfers zijn afkomstig van het Out-of-Home Shopper monitor Onderzoek dat de consumentenaankopen registreert in de buitenhuismarkt. In Nederland wordt 10 procent van de horecaomzet gerealiseerd in de decembermaand. De feestmaand is een belangrijke maand voor zowel horeca als retail. De kerstinkopen voor de supermarkten bedragen 2,5 miljard per jaar. Een volledige lockdown van de restaurants betekent dat er 400 miljoen extra bij de supermarkten terecht komt. Maar zelfs wanneer de horeca wel open mag, zal met voldoende afstand tussen de tafels de bezettingsgraad op zo’n 50 procent komen te liggen en betekent het altijd nog een verschuiving van 200 miljoen er bij voor retail.

Piek

Vraag is of de supermarkten deze extra piek van wel aankunnen? De omzet ligt nu al 7% hoger dan vorig jaar en met de sluitingsdreiging van horeca komt daar dan nog eens 8% tot 15% van de maandomzet erbij in enkele dagen.

De horeca zal de uitdaging aan moeten om met gerichte campagnes en aanbiedingen de kerstmaaltijden onder de aandacht te brengen van consumenten. Niet de standaard maaltijden, van rond de tien euro, die gebruikelijk is bij thuisbezorgen, maar juist een aangeklede kerstmaaltijd. Horecabedrijven kunnen daar niet vroeg genoeg mee beginnen. Rien de Koning: “Met kerst gaat het niet om de pizza of broodje hamburger die normaal wordt thuisbezorgd. Het moet een bovengemiddelde maaltijd zijn, dat vraagt toch overtuiging bij de consument. Het feit van overvolle supermarkten waar mensen over elkaar heen buitelen, kan helpen als volwaardig alternatief te worden gezien.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid