Horeca verliest met kerst 400 miljoen aan retail bij sluiting


Het Allerhande kerstfestival dat Albert Heijn eerder organiseerde

Analyse – Als de restaurants dicht moeten blijven met de kerstdagen verliest deze horecatak rond de 400 miljoen aan omzet aan de supermarkten. 30% tot 40% daarvan (gemiddeld 35%, red.) is de inkoop eten en drinken. En bij sluiting van de horeca wordt dit gekocht in de retail. Dat is becijferd door data-analist Rien de Koning van Datlinq.

De cijfers zijn afkomstig van het Out-of-Home Shopper monitor Onderzoek dat de consumentenaankopen registreert in de buitenhuismarkt. In Nederland wordt 10 procent van de horecaomzet gerealiseerd in de decembermaand. De feestmaand is een belangrijke maand voor zowel horeca als retail. De kerstinkopen voor de supermarkten bedragen 2,5 miljard per jaar. Een volledige lockdown van de restaurants betekent dat er 400 miljoen extra bij de supermarkten terecht komt. Maar zelfs wanneer de horeca wel open mag, zal met voldoende afstand tussen de tafels de bezettingsgraad op zo’n 50 procent komen te liggen en betekent het altijd nog een verschuiving van 200 miljoen er bij voor retail.

Piek

Vraag is of de supermarkten deze extra piek van wel aankunnen? De omzet ligt nu al 7% hoger dan vorig jaar en met de sluitingsdreiging van horeca komt daar dan nog eens 8% tot 15% van de maandomzet erbij in enkele dagen.

De horeca zal de uitdaging aan moeten om met gerichte campagnes en aanbiedingen de kerstmaaltijden onder de aandacht te brengen van consumenten. Niet de standaard maaltijden, van rond de tien euro, die gebruikelijk is bij thuisbezorgen, maar juist een aangeklede kerstmaaltijd. Horecabedrijven kunnen daar niet vroeg genoeg mee beginnen. Rien de Koning: “Met kerst gaat het niet om de pizza of broodje hamburger die normaal wordt thuisbezorgd. Het moet een bovengemiddelde maaltijd zijn, dat vraagt toch overtuiging bij de consument. Het feit van overvolle supermarkten waar mensen over elkaar heen buitelen, kan helpen als volwaardig alternatief te worden gezien.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown

Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten  fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met  week 44),  in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.

Lees bericht


Gelderland stelt 1 miljoen beschikbaar voor getroffen ondernemers

Overheid - De provincie Gelderland gaat ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrijetijdsector extra helpen door 1 miljoen euro beschikbaar te stellen. De door de coronamaatregelen getroffen bedrijven in deze sectoren kunnen met de voucherregeling ‘Steuntje in de rug’ een bedrag tot 5000 euro inzetten voor adviesdiensten en ondersteuning.

Lees bericht


UFS en Orbisk strijden samen tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Unilever Food Solutions (UFS) en voedselafvalmonitor Orbisk gaan gezamenlijk strijden tegen voedselverspilling in de horeca. De samenwerking sluit aan bij Unilevers ‘Future Foods’ plan, dat de milieu-impact van de voedselketen moet verminderen en mensen gaat helpen met de transitie naar gezondere voedingspatronen.

Lees bericht


Horeca blijft dicht, misschien begin december kleine tussenstap

Corona – ‘De cijfers zijn lager, maar nog altijd te hoog’, met die woorden maakten minister-president Mark Rutte en minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid duidelijk dat het de goede kant opgaat, maar niet goed genoeg om de maatregelen al te veel te versoepelen. In ieder geval niet voor de horeca. Berekeningen over de besmettingscijfers en ziekenhuisopnames geven aan dat er...

Lees bericht




© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid