Horeca verliest met kerst 400 miljoen aan retail bij sluiting


Het Allerhande kerstfestival dat Albert Heijn eerder organiseerde

Analyse – Als de restaurants dicht moeten blijven met de kerstdagen verliest deze horecatak rond de 400 miljoen aan omzet aan de supermarkten. 30% tot 40% daarvan (gemiddeld 35%, red.) is de inkoop eten en drinken. En bij sluiting van de horeca wordt dit gekocht in de retail. Dat is becijferd door data-analist Rien de Koning van Datlinq.

De cijfers zijn afkomstig van het Out-of-Home Shopper monitor Onderzoek dat de consumentenaankopen registreert in de buitenhuismarkt. In Nederland wordt 10 procent van de horecaomzet gerealiseerd in de decembermaand. De feestmaand is een belangrijke maand voor zowel horeca als retail. De kerstinkopen voor de supermarkten bedragen 2,5 miljard per jaar. Een volledige lockdown van de restaurants betekent dat er 400 miljoen extra bij de supermarkten terecht komt. Maar zelfs wanneer de horeca wel open mag, zal met voldoende afstand tussen de tafels de bezettingsgraad op zo’n 50 procent komen te liggen en betekent het altijd nog een verschuiving van 200 miljoen er bij voor retail.

Piek

Vraag is of de supermarkten deze extra piek van wel aankunnen? De omzet ligt nu al 7% hoger dan vorig jaar en met de sluitingsdreiging van horeca komt daar dan nog eens 8% tot 15% van de maandomzet erbij in enkele dagen.

De horeca zal de uitdaging aan moeten om met gerichte campagnes en aanbiedingen de kerstmaaltijden onder de aandacht te brengen van consumenten. Niet de standaard maaltijden, van rond de tien euro, die gebruikelijk is bij thuisbezorgen, maar juist een aangeklede kerstmaaltijd. Horecabedrijven kunnen daar niet vroeg genoeg mee beginnen. Rien de Koning: “Met kerst gaat het niet om de pizza of broodje hamburger die normaal wordt thuisbezorgd. Het moet een bovengemiddelde maaltijd zijn, dat vraagt toch overtuiging bij de consument. Het feit van overvolle supermarkten waar mensen over elkaar heen buitelen, kan helpen als volwaardig alternatief te worden gezien.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Groeiende zorgen over voldoende horecapersoneel

Onderzoek  - Horecaondernemers hebben grote zorgen over personeelskrapte. Zeker met de lange weekenden met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur, vragen horecaondernemers zich af of ze hun gasten wel op de juiste manier kunnen ontvangen door het personeelsprobleem in de sector, maar inzet techniek wordt nog niet gezien als oplossing. Dat laat onderzoek van GROUP7 Professional Community zien.

Lees bericht

Vakbeurs euvend & coffeena 2022 gaat niet door

Vakbeurzen - De Internationale Vakbeurs voor Vending & Office Coffee Service die gepland staat voor 27 tot en met 29 oktober, euvend & coffeena 2022, gaat dit jaar niet door. De reden is dat de organisatie niet een volwaardige afspiegeling van de markt voor vending en koffie kan presenteren.

Lees bericht

Diageo lanceert nieuw B2B-kennisplatform DIAGEO One

Platform - Diageo introduceert DIAGEO One, een B2B-ondersteuningsplatform, waar eigenaren van slijterijen en horeca 24 uur per dag terecht kunnen voor onder meer exclusieve trainingsvideo's, recepten, social media materiaal, speciale aanbiedingen, trends updates. Ook het bestellen van Diageo producten via hun reguliere groothandel kan met DIAGO One.

Lees bericht


Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht

Grote inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei

Analyse - Gedurende dit jaar vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid