Horeca verspilt 5,6 miljoen minder voedsel
Voedselverspilling – De Nederlandse horeca verspilde in 2023 9,2% minder voedsel dan in 2019. Ondanks deze daling van 5,6 miljoen kilogram, gooit de sector nog steeds 55,4 miljoen kilo voedsel weg. Dat kost de sector 647 miljoen euro per jaar.
Dit blijkt uit onderzoek in het kader van de Food Waste Challenge. Een programma, dat Rabobank in samenwerking met Wastewatchers, Hotelschool Den Haag en de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling organiseert en horecaondernemers moet helpen minder voedsel te verspillen.
Hoge inkoopprijzen
De aandacht voor voedselverspilling heeft deels te maken met de hoge inkoopprijzen. Vooral hotels en restaurants zijn daardoor meer aan het kijken op welke manier zij hun marges en rendement kunnen verbeteren. Minder verspilling is er daar éen belangrijk onderdeel van, omdat de 647 miljoen euro die nu wordt verspild, 5,9% uitmaakt van de totale marktomzet.
CO2-uitstoot
Ook draagt voedselverspilling bij aan de CO2-uitstoot van de sector. In 2019 was de totale omvang van de CO2-uitstoot die gerelateerd was aan weggegooide voedselwaren 121.000 ton. Dat is in 2023 gedaald naar ruim 110.000 ton. “Het tegengaan van voedselverspilling kent alleen maar voordelen: het is goed voor de wereld en voor het kasboekje van horecaondernemers”, constateert Jos Klerx, sectormanager horeca, recreatie en toerisme bij Rabobank. “Als horecazaken hun verspilling verder terugbrengen, kunnen zij hun marges aanzienlijk verbeteren. Zeker nu de kosten voor horecaondernemers hard zijn gestegen.”
Halvering in 2030
Nederland heeft zich gecommitteerd aan de Sustainable Development Goals. Onderdeel daarvan is de doelstelling om in 2030 50% minder voedsel te verspillen. De horeca is goed op weg om deze doelstelling te behalen, maar binnen de sector zijn er ook verschillen. Vooral hotels doen het goed. Zij verspillen 17% minder ten opzichte van 2019. Restaurants hebben in dezelfde periode een reductie van 9% gerealiseerd.
Bron: Rabobank/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Albert Heijn zet ‘kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Lees berichtItaliaanse restaurants blijven populair bij Nederlanders
Onderzoek – Ondanks een lichte daling in het aantal Italiaanse restaurants in Nederland, blijft de ‘Romeinse keuken’ onverminderd populair. Dat komt vooral omdat de pizzaketens als NY Pizza en Domino’s fors blijven groeien. Dit blijkt uit een analyse van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners over de Italiaanse restaurants.
Lees berichtPannenkoekenrestaurants doen het goed
Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.
Lees berichtSUNT bananenbrood en donuts populair bij Sodexo
Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.
Lees berichtRotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven
Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees bericht