'Horecabesparingen millennials vooral naar extra boodschappen'


Onderzoek – Nu millennials geen geld uit kunnen uitgeven aan een bioscoopbezoek of de horeca wordt er meer geld uitgegeven aan boodschappen. 66% van de Nederlandse millennials geeft daaraan sinds de coronacrisis meer geld uit. Van de vrouwen geeft zelfs 70% meer uit aan thuis eten en drinken.

Ook aan wonen en elektronica wordt meer uitgegeven dan voorheen, blijkt uit onderzoek van Aanbiedingenfolders.nl onder ruim 1000 Nederlandse millennials, uitgevoerd door PanelWizard.

Zeven op de tien millennials geeft tegenwoordig minder uit aan het buiten de deur eten en drinken. Vooral de jongste millennials (20-24 jaar) en de hoogopgeleiden besparen op een pilsje in de kroeg of broodje gezond in het restaurant. Ook aan kleding en ontspanning wordt minder besteed, als gevolg van de coronamaatregelen.

Online populair

Tijdens het onderzoek is ook geanalyseerd hoe en waar millennials hun aankopen doen. Online winkelen is populair gebleken. Meer dan de helft van de 20-40 jarigen koopt meer via internet dan in winkels. Het liefst gebruiken ze voor het doen van de online aankopen een smartphone of tablet. De computer of laptop wordt minder vaak gebruikt. Voor alle millennials geldt dat Bol.com de meest populaire webshop is. Amazon en AliExpress zijn de minst gewilde webshops.

Bewuste consumenten

Millennials zijn kritische en bewuste consumenten. Vrijwel allemaal vergelijken zij producten voordat ze een aankoop doen. Negen van de tien millennials doet dit vooral online. Ruim 90% vindt de prijs van groot belang bij de aanschaf van een product. Ook reviews van andere consumenten worden zeer belangrijk gevonden. Ruim 80% van de consumenten raadpleegt deze. Op de duurzaamheid van een product wordt vooral gelet door oudere en vrouwelijke millennials (59%). Vaders van gezinnen met oudere kinderen zijn degenen die zich het meest laten leiden door merken (71%).

Bron: Aanbiedingenfolders.nl/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FSIN: ‘Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter’

Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.

Lees bericht


FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht

Amazon gaat toch kassa’s plaatsen in kassaloze locaties

Buitenland – De nieuwste Amazon Fresh-winkels in Londen krijgen toch ook bemande kassa’s. Dat hebben verschillend media laten weten. Klanten kunnen dan op de locaties kiezen voor kassaloos winkelen met de technologie van ‘Just Walk Out’ of kiezen voor de meer traditionele manier bij een bemande kassa.

Lees bericht

Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan te duur

Analyse – Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur geworden. Jongeren kiezen daarom vaker voor een alternatief om uit eten te gaan, zoals het laten bezorgen van een maaltijd, of zelf koken. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse van de markt.

Lees bericht


Onbemand rukt op, binnenkort eerste onbemande frietkraam

Shopconcept – Onbemande locaties waar eet- en drinkwaren wordt aangeboden rukken op. Niet alleen als stand alone vendingmachines, maar ook steeds vaker als shopconcept. In Nederland is binnen petrol De Haan Minerale Oliën een voortrekker en Albert Heijn binnen de supermarktsector, maar die dreigt te worden ingehaald door Aldi. Nieuw in Nederland is de Lokettaria, een onbemande frietkraam.

Lees bericht

Amazon lanceert het eerste delivery station in Rozenburg

Online - Amazon kondigt de lancering aan van het nieuwe delivery station in Nederland in Rozenburg. De locatie zorgt voor meer snelheid en flexibiliteit binnen het bezorgnetwerk van Amazon, volgens het onlinebedrijf, en ‘zal de afstand en de tijd verminderen die nodig is om alle producten te leveren’.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid