Horecasector heeft het zwaar, maar toont veerkracht


Horecabedrijven blijven interessant voor pandeigenaren om te verhuren volgens NVM Makelaars

Analyse - Sinds 2022 zijn in Nederland meer dan 1.100 horecazaken verdwenen. De naweeën van de coronacrisis, gecombineerd met stijgende kosten en personeelstekorten, zorgen voor druk op de sector. Toch laten veel horecaondernemers zien dat ze veerkrachtig zijn. Er wordt geïnvesteerd, opgeschaald en geïnnoveerd – juist in uitdagende tijden.

Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerde analyse van NVM Business, samengesteld en onderbouwd door databureau Locatus en adviesbureau Brainway. De conclusies die NVM Business in die analyse naar buiten brengt, liegen er niet om, maar zijn ook hoopgevend. Desalniettemin bereikte het aantal faillissementen in de horeca in maart dit jaar een voorlopig hoogtepunt, aldus de cijfers van het CBS. Met name omdat ondernemers kampen met gestegen huur-, energie- en loonkosten. Ook de terugbetaling van belastingschulden uit de coronaperiode blijft zwaar wegen. In het bijzonder kleinere bedrijven, met minder buffers, hebben het moeilijk.

Geprofessionaliseerd

Toch is er ook een ander verhaal. Volgens Wouter Toes, taxateur bij Van de Weerd Horecamakelaars, aangesloten bij NVM Business, blijft het merendeel van de horecabedrijven goed draaien. “Er wordt vaak te veel gefocust op faillissementen, terwijl veel ondernemers winstgevend zijn en volop investeren in hun bedrijf. De omzet in de horeca steeg begin dit jaar opnieuw.” Toes ziet dat succesvolle ondernemers hun bedrijfsvoering stevig hebben geprofessionaliseerd. “Ze weten precies wat er speelt in hun zaak, sturen op cijfers en maken gebruik van technologie om efficiënter te werken.” Die ontwikkeling maakt volgens hem het verschil.

Schaalvergroting

Steeds meer horecaondernemers kiezen voor schaalvergroting, met meerdere vestigingen onder één paraplu. Daarmee spreiden ze risico’s en kunnen ze efficiënter inkopen en personeel inzetten. Ook zien veel ondernemers kansen in kostenbeheersing: minder openingsdagen, kleinere teams en focus op rendabele momenten van de week.

Slimme oplossingen

Daarnaast groeit het gebruik van slimme digitale oplossingen – van QR-bestellen tot realtime omzetrapportages – en wordt social media actief ingezet om gasten te bereiken. “De horecaondernemer van nu is creatief, flexibel en datagedreven,” aldus Toes.

Schifting

Hoewel de sector een flinke schifting heeft doorgemaakt, is er volgens makelaar Jorran Erftemeijer sprake van een nieuw evenwicht. “De bedrijven die overeind zijn gebleven, zijn vaak gezond, toekomstgericht en durven te investeren.” Voor horecaondernemers die zich willen onderscheiden, liggen er nog steeds volop kansen. Niet ondanks, maar juist dankzij de crisis. De markt is veranderd, maar wie zich weet aan te passen, kan sterker uit deze periode komen dan ooit tevoren, is dan ook de conclusie van NVM Business.

Bron: NVM Business/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol en Avolta openen nieuw Frans bakkerijconcept LOAF

Luchthaven –Schiphol en horecapartner Avolta introduceren een nieuw bakkerijconcept met Franse signatuur in Lounge 1, genaamd LOAF. De opening van de bakkerij markeert een volgende stap in de herontwikkeling van de lounge en sluit aan bij Schiphols strategie om de kwaliteit van het retail- en horecaportfolio te verbeteren.

Lees bericht


60 Seconds to Napoli komt naar Nederland

Formulenieuws - De Italiaanse pizzaketen 60 Seconds to Napoli opent in het vierde kwartaal van 2025 zijn eerste Nederlandse vestiging. De locatie komt in The View – Kaapkwartier in Rotterdam, op de begane grond van het nieuwe vijfsterren Eurostars Rijnhaven Hotel.

Lees bericht

Sligro Food Group neemt GEPU in Utrecht over

Groothandel – Sligro Food Group heeft overeenstemming bereikt over de overname van alle aandelen in GEPU Beheer B.V. door dochteronderneming Sligro Food Group Nederland B.V. Met deze transactie wordt GEPU – een gevestigde groothandel in Utrecht met een sterke positie in horeca en grootverbruik – geïntegreerd in het landelijke netwerk van Sligro.

Lees bericht

Rapper Ice-T in ludieke commercial Lipton Ice Tea

Commercial – Wie het originele product bestelt en verwacht krijgt dat niet altijd. Sterker nog: uit onderzoek van YouGov blijkt dat 44% van de horecabezoekers regelmatig een ander drankje geserveerd krijgt dan verwacht. Lipton Ice tea haakt daarop in en komt met een ludieke campagne met de ‘Ice Tea Insurance’ met acteur en rapper Ice-T.

Lees bericht


Oma’s Soep en horeca starten actie tegen eenzaamheid

Actie - Op 4 juni, Nationale Opa en Oma Dag, zet Oma’s Soep samen met honderd restaurants door heel Nederland ouderen in het zonnetje met ‘Een tafel voor Twee tegen Eenzaamheid’. Iedereen die op die dag met een opa, oma of andere oudere komt eten, betaalt alleen voor zichzelf, het etentje van je oudere tafelgenoot is gratis.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid