Horecasector richt platform op in strijd tegen personeelscrisis


Op veel plaatsen wordt er personeel gevraagd, het nieuwe platform wil laten zien dat werken in de horeca leuk is

Horecaplatform – Partners uit verschillende hoeken van de horeca sector richten gezamenlijk het platform mijnhorecabaan.nl op. Onder andere HMSHost International, Heineken, Coca Cola, Vrumona, McDonald’s, Restaurant Company Europe, Bidfood en Bram Ladage slaan de handen ineen om de nationale personeelscrisis aan te pakken.

Om het initiatief onder de aandacht te brengen is woensdag de campagne gelanceerd om dit initiatief te ondersteunen: There is no experience like bar experience. Deze campagne laat zien hoe waardevol werken in de horeca is. Door te benadrukken dat je meer vaardigheden ontwikkelt dan je in eerste instantie zou denken, wil de sector studenten inspireren om hun carrière deze zomer te starten met een baan in de horeca.

Uitdagingen op brancheniveau

Horeca is de plek waar we elkaar ontmoeten en met elkaar verbinden. Tijdens en na de pandemie is de sector hard getroffen. En nu alles na lange tijd weer open is staat de sector voor een nieuwe uitdaging, het enorme personeelstekort. De voornaamste reden waarom de openingstijden in de horeca op dit moment onder druk staan. Doordat dit probleem zich in de hele branche afspeelt, hebben verschillende partijen besloten de handen in een te slaan en zich te verenigen en een nieuwe boost geven om het imago van werken in de horeca te versterken. Walter Seib, CEO HMSHost International en een van de initiatiefnemers: “Van winkelmanager tot CEO van een multinational, ik kan persoonlijk vertellen dat de ervaring die je opdoet op de vloer van een restaurant ontzettend waardevol is in de directiekamer. Op dit moment bevindt onze sector zich op een breekpunt; we zijn uit de pandemie gekomen, maar lopen direct tegen enorme personeelstekorten aan. Door als branche samen te komen, kunnen we gezamenlijk de perceptie van werken in de horeca veranderen en laten zien: horeca-ervaring geeft studenten een voorsprong op de rest van hun carrière.”

Waardevol werk

Pieter Vissers, Directeur Horeca Heineken Nederland: '‘Het is weer gezellig druk in de Nederlandse horeca en dat is goed nieuws. Onze mensen komen dagelijks bij horeca ondernemers over de vloer en overal gaat het over hetzelfde, namelijk het enorme personeelstekort. Terwijl het juist nu van groot belang is dat de horeca weer optimaal kan draaien.” Els Dijkhuizen, Marketing Directeur Heineken vult aan: Daarom starten we vanaf eind juli met een nieuwe Heineken-campagne, waar we met verschillende partners aan hebben gewerkt, waaronder Coca Cola en Vrumona. De campagne is gericht op het werven van nieuw personeel en laat op een mooie manier zien dat er zoveel te leren valt in de horeca. Naast het tappen van bier, leer je plannen, samenwerken, beslissingen nemen en prioriteiten stellen. Kortom ontzettend mooi en waardevol werk, waar je de rest van je loopbaan iets aan hebt. Want er is tenslotte no experience like bar experience’’.

Veel vacatures

Met meer dan 72.200 horeca vestigingen in Nederland zou je kunnen stellen dat de werkgelegenheid in de horeca een van de meest toegankelijke van het land is. En met meer dan 44.600 horeca vacatures die momenteel kunnen worden ingevuld, is er nog nooit een betere kans geweest om in de horeca te werken. De herpositionering van de branche om te benadrukken hoe belangrijk de nieuwe opgedane vaardigheden zijn, laat zien hoe waardevol werken in de horeca is. Met als doel om de perceptie te veranderen en studenten te stimuleren te solliciteren.

Bron: HMSHost/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Coca-Cola start pilot in Nederland met nieuw tapsysteem

Dranken - Coca-Cola is in Nederland gestart met een pilot van een nieuw tapsysteem voor frisdranken. Met het nieuwe Compact Freestyle-tapsysteem kunnen consumenten voortaan hun eigen herbruikbare beker vullen. Consumenten hebben met het tapsysteem de keuze uit 30 verschillende dranken en smaakcombinaties.

Lees bericht


AH, Jumbo, Vrumona en Coca-Cola schaffen plastic handgreepjes af

Samenwerking – In een gezamenlijke boodschap maken Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola en Vrumona bekend dat zij stoppen met de plastic handgrepen op alle multiverpakkingen frisdrank en water zoals deze in Nederland worden aangeboden. De stap leidt tot besparing van bijna 40.000 kilo plastic en maakt meer dan 550.000 kilo plastic beter te recyclen.

Lees bericht


CRS-Vending Towers gewrapt als Rockstar Tower

Activatie – Rockstar Energy Drink is geïntroduceerd en dat moet het land weten ook. In samenwerking met Convenience Retail Solutions (CRS), een onderdeel van Lekkerland, is samen met frisdrankproducent Vrumona een Rockstar Energy Drink Vending Tower neergezet bij een locatie van De Haan Minerale Oliën.

Lees bericht


“Met of zonder? Wordt straks de vraag aan de bar”

Horeca – Als het aan managing director Hans Böhm van Heineken ligt wordt het straks heel gewoon om bij het bestellen van een biertje de vraag te krijgen ‘met of zonder?’. De vraag naar alcoholhoudend of alcoholvrij moet volgens de topman net zo normaal worden als het bestellen van een frietje met of zonder.

Lees bericht

Rivella lanceert merkcampagne ‘Dat is wel zo lekker’

Campagne - Rivella start een nieuwe merkcampagne waarin smaak, natuur en vrienden centraal staan. Met 'Dat is wel zo lekker' profileert het merk zich als een verfrissende drank waarmee je je met één slok in de natuur waant en die je het best kunt drinken in gezelschap van vrienden.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid