Horecasector zet zich massaal in voor Landelijke Opschoondag


Actiedag - Veel organisaties en bedrijven doen dit jaar mee aan de 19e editie van de Landelijke Opschoondag op zaterdag 20 maart 2021. Zo gaan onder andere de medewerkers van McDonald’s, FEBO, Pathé en Koninklijke Horeca Nederland in heel Nederland op pad om het zwerfvuil te verwijderen.

Ook de klanten van de fastfoodketens worden opgeroepen deel te nemen. McDonald’s, FEBO en Pathé doen met alle vestigingen in Nederland mee en Koninklijke Horeca Nederland roept alle aangesloten horecabedrijven in Friesland op om mee te doen. De Landelijke Opschoondag vindt op 20 maart 2021 voor de 19de keer plaats en wordt georganiseerd door Nederland Schoon en Plastic Soup Foundation.

McDonald’s doet mee met alle vestigingen. Erwin Dito, Managing Director McDonald’s Nederland: “Voor onze restaurantteams is het elke dag landelijke opschoondag. Elke stukje zwerfafval op straat is ons een doorn in het oog. We doen ons uiterste best om die laatste 1 procent ook in de afvalbak te krijgen.” McDonald’s is al jaren bezig met het verminderen en verduurzamen van verpakkingen. Dito: “In 2025 willen we dat 100% van onze verpakkingen van gerecycled, hernieuwbaar of gecertificeerd materiaal bestaan.”

Samen

Ondanks het feit dat de Pathé theaters gesloten zijn, doen ook zij mee. “De medewerkers van onze 30 vestigingen gaan, op gepaste afstand, met handschoenen, prikstokken en vuilniszakken de straten op om deze zwerfafvalvrij te maken", vertelt Deirdre Steeman, Proces & Projectmanager Operations van Pathé. “Om zwerfafval uit ons straatbeeld waar wij als theaters deelgenoot zijn, te verbannen, moeten we allemaal uitdragen dat afval in de bak hoort.”

“Nog nooit eerder hebben zoveel Nederlandse bedrijven en organisaties toegezegd mee te doen aan de Landelijke Opschoondag”, aldus Helene van Zutphen, directeur van Nederland Schoon. “Veel van de aangesloten bedrijven zijn al lange tijd bezig met een zwerfafvalaanpak, maar nu spreken zij zich ook samen uit en wordt hun inzet zichtbaar op één kaart.”

Plasticvrij

Ook medeorganisator Plastic Soup Foundation is blij met de deelname van deze bedrijven, maar benadrukt dat de verantwoordelijkheid voor zwerfafval voor een belangrijk deel bij het bedrijfsleven zelf ligt. Maria Westerbos, directeur van Plastic Soup Foundation: “De invoering van statiegeld op PET-flesjes per 1 juli van dit jaar en op blikjes per 31 december 2022 is een belangrijke eerste stap om structureel tot minder zwerfafval te komen, maar daarmee zijn we er nog niet. Het wordt de consument vrijwel onmogelijk gemaakt om plasticvrij te consumeren. Het bedrijfsleven zal echt minder plastic, vooral minder wegwerpplastic, moeten gaan gebruiken.”

Bedrijven kunnen zich nog aanmelden als partner van Nederland Schoon op www.supportervanschoon.nl/partners.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Deliveroo en FEBO starten actie rondom de Gouden Bitterbal

Formulenieuws – Onlangs meldde bezorgdienst Deliveroo op basis van eigen data dat de bitterbal een van de meest bestelde snacks was. Reden om met cafetariaketen FEBO een actie op te zetten rondom deze snack, met als inzet de Gouden Bitterbal. Wie straks bij een bestelling de Gouden Bitterbal aantreft kan een maandlang gratis bitterballen eten.

Lees bericht

Houten lepeltje McFlurry bespaart jaarlijks 70.000 kilo plastic

Formulenieuws – McDonald’s houdt op met het plastic lepeltje voor de McFlurry en stapt over op hout en bespaart daarmee 70.000 kilo plastic. Omdat ook het andere bestek wordt vervangen komt daar nog eens 37.000 kilo bij. De totale omschakeling van het bestek zorgt er voor dat de restaurantketen jaarlijks 102.000 kilo plastic minder in omloop brengt.

Lees bericht






© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid