Horecasector zet zich massaal in voor Landelijke Opschoondag
Actiedag - Veel organisaties en bedrijven doen dit jaar mee aan de 19e editie van de Landelijke Opschoondag op zaterdag 20 maart 2021. Zo gaan onder andere de medewerkers van McDonald’s, FEBO, Pathé en Koninklijke Horeca Nederland in heel Nederland op pad om het zwerfvuil te verwijderen.
Ook de klanten van de fastfoodketens worden opgeroepen deel te nemen. McDonald’s, FEBO en Pathé doen met alle vestigingen in Nederland mee en Koninklijke Horeca Nederland roept alle aangesloten horecabedrijven in Friesland op om mee te doen. De Landelijke Opschoondag vindt op 20 maart 2021 voor de 19de keer plaats en wordt georganiseerd door Nederland Schoon en Plastic Soup Foundation.
McDonald’s doet mee met alle vestigingen. Erwin Dito, Managing Director McDonald’s Nederland: “Voor onze restaurantteams is het elke dag landelijke opschoondag. Elke stukje zwerfafval op straat is ons een doorn in het oog. We doen ons uiterste best om die laatste 1 procent ook in de afvalbak te krijgen.” McDonald’s is al jaren bezig met het verminderen en verduurzamen van verpakkingen. Dito: “In 2025 willen we dat 100% van onze verpakkingen van gerecycled, hernieuwbaar of gecertificeerd materiaal bestaan.”
Samen
Ondanks het feit dat de Pathé theaters gesloten zijn, doen ook zij mee. “De medewerkers van onze 30 vestigingen gaan, op gepaste afstand, met handschoenen, prikstokken en vuilniszakken de straten op om deze zwerfafvalvrij te maken", vertelt Deirdre Steeman, Proces & Projectmanager Operations van Pathé. “Om zwerfafval uit ons straatbeeld waar wij als theaters deelgenoot zijn, te verbannen, moeten we allemaal uitdragen dat afval in de bak hoort.”
“Nog nooit eerder hebben zoveel Nederlandse bedrijven en organisaties toegezegd mee te doen aan de Landelijke Opschoondag”, aldus Helene van Zutphen, directeur van Nederland Schoon. “Veel van de aangesloten bedrijven zijn al lange tijd bezig met een zwerfafvalaanpak, maar nu spreken zij zich ook samen uit en wordt hun inzet zichtbaar op één kaart.”
Plasticvrij
Ook medeorganisator Plastic Soup Foundation is blij met de deelname van deze bedrijven, maar benadrukt dat de verantwoordelijkheid voor zwerfafval voor een belangrijk deel bij het bedrijfsleven zelf ligt. Maria Westerbos, directeur van Plastic Soup Foundation: “De invoering van statiegeld op PET-flesjes per 1 juli van dit jaar en op blikjes per 31 december 2022 is een belangrijke eerste stap om structureel tot minder zwerfafval te komen, maar daarmee zijn we er nog niet. Het wordt de consument vrijwel onmogelijk gemaakt om plasticvrij te consumeren. Het bedrijfsleven zal echt minder plastic, vooral minder wegwerpplastic, moeten gaan gebruiken.”
Bedrijven kunnen zich nog aanmelden als partner van Nederland Schoon op www.supportervanschoon.nl/partners.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Samenwerking KHN en Horeca Vakbeurs Hardenberg
Vakbeurzen - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) regio Overijssel en Horeca Vakbeurs gaan de komende editie samenwerken. De samenwerking richt zich niet alleen op het hebben van een eigen beursstand op de horecabeurs, maar KHN is ook medeorganisator van de Regionale Biertapwedstrijd Overijssel 2025.
Lees berichtPilot met snackmuur voor gezonde maaltijden op school
Scholen - Om jongeren makkelijk toegang te geven tot een gezonde groentelunch, start de sociale onderneming TommyTomato een pilot op de middelbare school Portus Juliana. De test met de gezonde snackmuur op een school voor voortgezet onderwijs in Rotterdam Zuid duurt vier weken.
Lees bericht‘Meer mensen dan ooit werkzaam in de horeca’
Analyse - Nieuwe cijfers uit de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector laten zien dat het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca een recordhoogte heeft bereikt. Het totaal aantal dienstverbanden komt in 2023 uit op 517.000.
Lees berichtHotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen
Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees berichtSport, media, boeken, cultuur en horeca samen tegen hogere btw
Actie - Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken.
Lees bericht