Horecavakbeurs Horecava laat zien dat foodservice leeft
Beurzen - De 64e editie van de Horecava eindigde donderdag 16 januari met een recordaantal bezoekers. In totaal bezochten 75.000 foodserviceprofessionals de nationale vakbeurs, een groei van ruim 6% ten opzichte van de vorige editie. Volgens de organisatie steeg het aantal bedrijven dat de beurs bezocht met 9%, in lijn met het stijgende aantal horecaondernemers in Nederland. De drukte op de beursvloer de afgelopen vier dagen in de Amsterdamse RAI maakte vooral duidelijk dat foodservice in Nederland leeft. De organisatie had er alles aan gedaan om bezoekers te informeren en te inspireren. Elk jaar worden daarin verdere stappen gezet. Deze editie waren de onderdelen Delivery & Mobility, TrendLAB, Start-upLAB en Coffee Stage, mede door de participatie van een aantal sterke partijen, als Mercedes, Lekkerland en Thuisbezorgd.nl, goed en informatief ingevuld. De onderdelen hadden daarom zeker ook op de beursdagen zelf op de beursvloer meer aandacht verdiend. Het aanbod op de Horecava aan eten en drinken sloot naadloos aan bij de trends die momenteel gaande zijn. In kwaliteit worden de producten steeds beter. De trend van liever minder maar wel beter, is terug te vinden bij vrijwel alle foodfabrikanten. Ook qua ingrediënten zetten fabrikanten stappen. Daar waar sprake is van toevoegingen, wordt gekeken hoe de onnatuurlijke te vervangen door natuurlijke varianten. Ook zaken als vet-, suiker- en zoutpercentages zijn het afgelopen jaar verder onder de loep genomen en opnieuw bij veel partijen verlaagd. Stappen Is het daarmee allemaal op orde? Nee, niet alle fabrikanten hebben hun zaken op orde. Ook de grotere foodfabrikanten niet, maar er worden wel de nodige stappen gezet. Dat de strijd om het vegetarische, of plant-based aanbod soms z’n tol eist als het gaat om het gebruik van de juiste ingrediënten, was ook op veel plaatsen te zien. Niet iedereen heeft de techniek in huis om vegetarische producten smaakvol en met de juiste bite ook nog eens laag calorisch te maken. Een uitdaging die veel bedrijven de komende tijd wacht. Duurzaamheid Naast het enorme vegetarische aanbod op de beurs, was er ook veel ruimte voor gemak, kwaliteit en presentatie. De meubel- en serviesleveranciers, het deel dat minder vaak in beeld komt in de Horecava-verslagen, laten steeds vaker zien dat ook deze interieuronderdelen duidelijk onderdeel uitmaken van het horecaconcept dat een ondernemer wenst. Eigenzinnigheid of juist de vertolking van een missie in duurzaamheid zijn daar de belangrijkste thema’s. Een groot duurzaam aanbod in servies en verpakkingen derhalve, als antwoord op het mogelijk naderende verbod op ‘single used plastic’, zoals koffiekopjes van koffiedik of verpakkingen, rietjes en bestek van rietsuiker. Presentatie Bij foodproducenten zijn vooral die producten in trek die dicht aanliggen tegen de bestaande producten, maar juist door een combinatie een extra dimensie krijgen. De kaassaus voor over de friet als nieuwe topping is hier een voorbeeld van. Maar ook de frikandel als burger, het gekleurde broodje als andere presentievorm voor de klassieke hamburger en tal van variaties in fingerfood om het traditionele borrelplankje feestelijker aan te kleden en de marge te verruimen omdat er meer voor kan worden gevraagd. Het was er allemaal op de Horecava. Ook bij de (fris)dranken een enorme variatie. Kleinere frisdrankmerken claimen hun positie en rammelen bij de horecaondernemers aan de deur om de gevestigde merken te verdringen. Niet iedere ondernemer durft het aan om het grotere A-merk in te ruilen voor het kleinschaliger alternatief, maar de eerste stappen zijn wel zichtbaar; de markt wordt wat dat betreft steeds diverser. Alcoholvrij Ook alcoholvrij heeft in het aanbod een vaste positie gevonden. Los van de inrichting van een 0.0%-straatje op de beursvloer, toonde Heineken met een grote stand aan dat het alcoholvrije biertje geen hype is. Bierbrouwers, café-eigenaren en sportkantinebeheerders, niemand kan het zich meer veroorloven geen alcoholvrij in het assortiment te hebben. Wijn en de sterke dranken volgen in ras tempo. Ook in die segmenten is het verrassend om te zien in welk tempo de kwaliteitsverbeteringen in smaak zich voltrekken. (In de aankomende uitgave van @FoodClicks meer over de innovaties van de verschillende aanbieders op de Horecava. Nog geen abonnee? Aanmelden voor een gratis abonnement kan hier.)
Beurzen - De 64e editie van de Horecava eindigde donderdag 16 januari met een recordaantal bezoekers. In totaal bezochten 75.000 foodserviceprofessionals de nationale vakbeurs, een groei van ruim 6% ten opzichte van de vorige editie. Volgens de organisatie steeg het aantal bedrijven dat de beurs bezocht met 9%, in lijn met het stijgende aantal horecaondernemers in Nederland. De drukte op de beursvloer de afgelopen vier dagen in de Amsterdamse RAI maakte vooral duidelijk dat foodservice in Nederland leeft. De organisatie had er alles aan gedaan om bezoekers te informeren en te inspireren. Elk jaar worden daarin verdere stappen gezet. Deze editie waren de onderdelen Delivery & Mobility, TrendLAB, Start-upLAB en Coffee Stage, mede door de participatie van een aantal sterke partijen, als Mercedes, Lekkerland en Thuisbezorgd.nl, goed en informatief ingevuld. De onderdelen hadden daarom zeker ook op de beursdagen zelf op de beursvloer meer aandacht verdiend. Het aanbod op de Horecava aan eten en drinken sloot naadloos aan bij de trends die momenteel gaande zijn. In kwaliteit worden de producten steeds beter. De trend van liever minder maar wel beter, is terug te vinden bij vrijwel alle foodfabrikanten. Ook qua ingrediënten zetten fabrikanten stappen. Daar waar sprake is van toevoegingen, wordt gekeken hoe de onnatuurlijke te vervangen door natuurlijke varianten. Ook zaken als vet-, suiker- en zoutpercentages zijn het afgelopen jaar verder onder de loep genomen en opnieuw bij veel partijen verlaagd. Stappen Is het daarmee allemaal op orde? Nee, niet alle fabrikanten hebben hun zaken op orde. Ook de grotere foodfabrikanten niet, maar er worden wel de nodige stappen gezet. Dat de strijd om het vegetarische, of plant-based aanbod soms z’n tol eist als het gaat om het gebruik van de juiste ingrediënten, was ook op veel plaatsen te zien. Niet iedereen heeft de techniek in huis om vegetarische producten smaakvol en met de juiste bite ook nog eens laag calorisch te maken. Een uitdaging die veel bedrijven de komende tijd wacht. Duurzaamheid Naast het enorme vegetarische aanbod op de beurs, was er ook veel ruimte voor gemak, kwaliteit en presentatie. De meubel- en serviesleveranciers, het deel dat minder vaak in beeld komt in de Horecava-verslagen, laten steeds vaker zien dat ook deze interieuronderdelen duidelijk onderdeel uitmaken van het horecaconcept dat een ondernemer wenst. Eigenzinnigheid of juist de vertolking van een missie in duurzaamheid zijn daar de belangrijkste thema’s. Een groot duurzaam aanbod in servies en verpakkingen derhalve, als antwoord op het mogelijk naderende verbod op ‘single used plastic’, zoals koffiekopjes van koffiedik of verpakkingen, rietjes en bestek van rietsuiker. Presentatie Bij foodproducenten zijn vooral die producten in trek die dicht aanliggen tegen de bestaande producten, maar juist door een combinatie een extra dimensie krijgen. De kaassaus voor over de friet als nieuwe topping is hier een voorbeeld van. Maar ook de frikandel als burger, het gekleurde broodje als andere presentievorm voor de klassieke hamburger en tal van variaties in fingerfood om het traditionele borrelplankje feestelijker aan te kleden en de marge te verruimen omdat er meer voor kan worden gevraagd. Het was er allemaal op de Horecava. Ook bij de (fris)dranken een enorme variatie. Kleinere frisdrankmerken claimen hun positie en rammelen bij de horecaondernemers aan de deur om de gevestigde merken te verdringen. Niet iedere ondernemer durft het aan om het grotere A-merk in te ruilen voor het kleinschaliger alternatief, maar de eerste stappen zijn wel zichtbaar; de markt wordt wat dat betreft steeds diverser. Alcoholvrij Ook alcoholvrij heeft in het aanbod een vaste positie gevonden. Los van de inrichting van een 0.0%-straatje op de beursvloer, toonde Heineken met een grote stand aan dat het alcoholvrije biertje geen hype is. Bierbrouwers, café-eigenaren en sportkantinebeheerders, niemand kan het zich meer veroorloven geen alcoholvrij in het assortiment te hebben. Wijn en de sterke dranken volgen in ras tempo. Ook in die segmenten is het verrassend om te zien in welk tempo de kwaliteitsverbeteringen in smaak zich voltrekken. (In de aankomende uitgave van @FoodClicks meer over de innovaties van de verschillende aanbieders op de Horecava. Nog geen abonnee? Aanmelden voor een gratis abonnement kan hier.)
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
Duurzaamheid - Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. Dat heeft het Zaanse retailbedrijf maandag bekendgemaakt. Het behalen van de B Corp certificering ziet AH als een aanmoediging om op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming in te gaan.
Lees berichtFHC Formulebeheer lanceert initiatief ‘Food in de Aarde’
Formulenieuws - FHC Formulebeheer lanceert een duurzaam initiatief onder de naam ‘Food in de Aarde’. Bedoeling is dat de organisatie met de aangesloten bedrijven het voor elkaar krijgt jaarlijks meer dan 1.000 bomen in Nederland te planten, in een bijdrage CO2-compensatie te realiseren voor het behoud van de aarde voor toekomstige generaties.
Lees berichtGrolsch toont duurzame innovaties tijdens Dutch Design Week
Event - Koninklijke Grolsch opent tijdens Dutch Design Week (DDW) op het Ketelhuisplein in Eindhoven de deuren van het Grolsch Lab. In de ruimte kunnen bezoekers op een interactieve manier kennismaken met de duurzame resultaten en initiatieven van de brouwerij uit Enschede. Van innovatieve verpakkingen tot verantwoord watergebruik.
Lees berichtAmavine neemt online retailer Alcoholfreedrinks over
Overname - Amavine, leverancier van alcoholvrije dranken, neemt online retailer Alcoholfreedrinks.nl over. Met deze overname zet Amavine een belangrijke stap in haar missie om de beste alcoholvrije dranken breder beschikbaar te maken bij consumenten, horeca en retail.
Lees berichtRoyal Swinkels opnieuw ‘Sustainable Brewery of the Year’
Brouwerij - Royal Swinkels valt twee keer in de prijzen bij de Icons of Beer 2024. Voor het tweede jaar op rij wint het familiebedrijf de titel ‘Sustainable Brewery of the Year’. Daarnaast wordt de inzet van Sustainability Manager Marthijn Junggeburth bekroond met de titel ‘Sustainability Officer of the Year’.
Lees berichtInschrijving geopend voor NK De Lekkerste 2025
Vakwedstrijden – Er kan weer ingeschreven worden voor NK De Lekkerste 202. Het jaarlijkse evenement voor de fast casual branche vindt zoals altijd plaats tijdens de Horecava in RAI Amsterdam, van maandag 13 tot en met donderdag 16 januari 2025.
Lees bericht