Horecavakbeurs Horecava laat zien dat foodservice leeft


Beurzen - De 64e editie van de Horecava eindigde donderdag 16 januari met een recordaantal bezoekers. In totaal bezochten 75.000 foodserviceprofessionals de nationale vakbeurs, een groei van ruim 6% ten opzichte van de vorige editie. Volgens de organisatie steeg het aantal bedrijven dat de beurs bezocht met 9%, in lijn met het stijgende aantal horecaondernemers in Nederland. De drukte op de beursvloer de afgelopen vier dagen in de Amsterdamse RAI maakte vooral duidelijk dat foodservice in Nederland leeft. De organisatie had er alles aan gedaan om bezoekers te informeren en te inspireren. Elk jaar worden daarin verdere stappen gezet. Deze editie waren de onderdelen Delivery & Mobility, TrendLAB, Start-upLAB en Coffee Stage, mede door de participatie van een aantal sterke partijen, als Mercedes, Lekkerland en Thuisbezorgd.nl, goed en informatief ingevuld. De onderdelen hadden daarom zeker ook op de beursdagen zelf op de beursvloer meer aandacht verdiend. Het aanbod op de Horecava aan eten en drinken sloot naadloos aan bij de trends die momenteel gaande zijn. In kwaliteit worden de producten steeds beter. De trend van liever minder maar wel beter, is terug te vinden bij vrijwel alle foodfabrikanten. Ook qua ingrediënten zetten fabrikanten stappen. Daar waar sprake is van toevoegingen, wordt gekeken hoe de onnatuurlijke te vervangen door natuurlijke varianten. Ook zaken als vet-, suiker- en zoutpercentages zijn het afgelopen jaar verder onder de loep genomen en opnieuw bij veel partijen verlaagd. Stappen Is het daarmee allemaal op orde? Nee, niet alle fabrikanten hebben hun zaken op orde. Ook de grotere foodfabrikanten niet, maar er worden wel de nodige stappen gezet. Dat de strijd om het vegetarische, of plant-based aanbod soms z’n tol eist als het gaat om het gebruik van de juiste ingrediënten, was ook op veel plaatsen te zien. Niet iedereen heeft de techniek in huis om vegetarische producten smaakvol en met de juiste bite ook nog eens laag calorisch te maken. Een uitdaging die veel bedrijven de komende tijd wacht. Duurzaamheid Naast het enorme vegetarische aanbod op de beurs, was er ook veel ruimte voor gemak, kwaliteit en presentatie. De meubel- en serviesleveranciers, het deel dat minder vaak in beeld komt in de Horecava-verslagen, laten steeds vaker zien dat ook deze interieuronderdelen duidelijk onderdeel uitmaken van het horecaconcept dat een ondernemer wenst. Eigenzinnigheid of juist de vertolking van een missie in duurzaamheid zijn daar de belangrijkste thema’s. Een groot duurzaam aanbod in servies en verpakkingen derhalve, als antwoord op het mogelijk naderende verbod op ‘single used plastic’, zoals koffiekopjes van koffiedik of verpakkingen, rietjes en bestek van rietsuiker. Presentatie Bij foodproducenten zijn vooral die producten in trek die dicht aanliggen tegen de bestaande producten, maar juist door een combinatie een extra dimensie krijgen. De kaassaus voor over de friet als nieuwe topping is hier een voorbeeld van. Maar ook de frikandel als burger, het gekleurde broodje als andere presentievorm voor de klassieke hamburger en tal van variaties in fingerfood om het traditionele borrelplankje feestelijker aan te kleden en de marge te verruimen omdat er meer voor kan worden gevraagd. Het was er allemaal op de Horecava. Ook bij de (fris)dranken een enorme variatie. Kleinere frisdrankmerken claimen hun positie en rammelen bij de horecaondernemers aan de deur om de gevestigde merken te verdringen. Niet iedere ondernemer durft het aan om het grotere A-merk in te ruilen voor het kleinschaliger alternatief, maar de eerste stappen zijn wel zichtbaar; de markt wordt wat dat betreft steeds diverser. Alcoholvrij Ook alcoholvrij heeft in het aanbod een vaste positie gevonden. Los van de inrichting van een 0.0%-straatje op de beursvloer, toonde Heineken met een grote stand aan dat het alcoholvrije biertje geen hype is. Bierbrouwers, café-eigenaren en sportkantinebeheerders, niemand kan het zich meer veroorloven geen alcoholvrij in het assortiment te hebben. Wijn en de sterke dranken volgen in ras tempo. Ook in die segmenten is het verrassend om te zien in welk tempo de kwaliteitsverbeteringen in smaak zich voltrekken. (In de aankomende uitgave van @FoodClicks meer over de innovaties van de verschillende aanbieders op de Horecava. Nog geen abonnee? Aanmelden voor een gratis abonnement kan hier.)

Beurzen - De 64e editie van de Horecava eindigde donderdag 16 januari met een recordaantal bezoekers. In totaal bezochten 75.000 foodserviceprofessionals de nationale vakbeurs, een groei van ruim 6% ten opzichte van de vorige editie. Volgens de organisatie steeg het aantal bedrijven dat de beurs bezocht met 9%, in lijn met het stijgende aantal horecaondernemers in Nederland. De drukte op de beursvloer de afgelopen vier dagen in de Amsterdamse RAI maakte vooral duidelijk dat foodservice in Nederland leeft. De organisatie had er alles aan gedaan om bezoekers te informeren en te inspireren. Elk jaar worden daarin verdere stappen gezet. Deze editie waren de onderdelen Delivery & Mobility, TrendLAB, Start-upLAB en Coffee Stage, mede door de participatie van een aantal sterke partijen, als Mercedes, Lekkerland en Thuisbezorgd.nl, goed en informatief ingevuld. De onderdelen hadden daarom zeker ook op de beursdagen zelf op de beursvloer meer aandacht verdiend. Het aanbod op de Horecava aan eten en drinken sloot naadloos aan bij de trends die momenteel gaande zijn. In kwaliteit worden de producten steeds beter. De trend van liever minder maar wel beter, is terug te vinden bij vrijwel alle foodfabrikanten. Ook qua ingrediënten zetten fabrikanten stappen. Daar waar sprake is van toevoegingen, wordt gekeken hoe de onnatuurlijke te vervangen door natuurlijke varianten. Ook zaken als vet-, suiker- en zoutpercentages zijn het afgelopen jaar verder onder de loep genomen en opnieuw bij veel partijen verlaagd. Stappen Is het daarmee allemaal op orde? Nee, niet alle fabrikanten hebben hun zaken op orde. Ook de grotere foodfabrikanten niet, maar er worden wel de nodige stappen gezet. Dat de strijd om het vegetarische, of plant-based aanbod soms z’n tol eist als het gaat om het gebruik van de juiste ingrediënten, was ook op veel plaatsen te zien. Niet iedereen heeft de techniek in huis om vegetarische producten smaakvol en met de juiste bite ook nog eens laag calorisch te maken. Een uitdaging die veel bedrijven de komende tijd wacht. Duurzaamheid Naast het enorme vegetarische aanbod op de beurs, was er ook veel ruimte voor gemak, kwaliteit en presentatie. De meubel- en serviesleveranciers, het deel dat minder vaak in beeld komt in de Horecava-verslagen, laten steeds vaker zien dat ook deze interieuronderdelen duidelijk onderdeel uitmaken van het horecaconcept dat een ondernemer wenst. Eigenzinnigheid of juist de vertolking van een missie in duurzaamheid zijn daar de belangrijkste thema’s. Een groot duurzaam aanbod in servies en verpakkingen derhalve, als antwoord op het mogelijk naderende verbod op ‘single used plastic’, zoals koffiekopjes van koffiedik of verpakkingen, rietjes en bestek van rietsuiker. Presentatie Bij foodproducenten zijn vooral die producten in trek die dicht aanliggen tegen de bestaande producten, maar juist door een combinatie een extra dimensie krijgen. De kaassaus voor over de friet als nieuwe topping is hier een voorbeeld van. Maar ook de frikandel als burger, het gekleurde broodje als andere presentievorm voor de klassieke hamburger en tal van variaties in fingerfood om het traditionele borrelplankje feestelijker aan te kleden en de marge te verruimen omdat er meer voor kan worden gevraagd. Het was er allemaal op de Horecava. Ook bij de (fris)dranken een enorme variatie. Kleinere frisdrankmerken claimen hun positie en rammelen bij de horecaondernemers aan de deur om de gevestigde merken te verdringen. Niet iedere ondernemer durft het aan om het grotere A-merk in te ruilen voor het kleinschaliger alternatief, maar de eerste stappen zijn wel zichtbaar; de markt wordt wat dat betreft steeds diverser. Alcoholvrij Ook alcoholvrij heeft in het aanbod een vaste positie gevonden. Los van de inrichting van een 0.0%-straatje op de beursvloer, toonde Heineken met een grote stand aan dat het alcoholvrije biertje geen hype is. Bierbrouwers, café-eigenaren en sportkantinebeheerders, niemand kan het zich meer veroorloven geen alcoholvrij in het assortiment te hebben. Wijn en de sterke dranken volgen in ras tempo. Ook in die segmenten is het verrassend om te zien in welk tempo de kwaliteitsverbeteringen in smaak zich voltrekken. (In de aankomende uitgave van @FoodClicks meer over de innovaties van de verschillende aanbieders op de Horecava. Nog geen abonnee? Aanmelden voor een gratis abonnement kan hier.)

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Dr Oetker komt met de ‘The Good Baker Pizza’

Introductie – Dr Oetker komt met drie nieuwe pizzavarianten onder de naam The Good Baker pizza’s van Dr. Oetker, twee vegetarisch en één veganistisch. De pizza’s zijn belegd met groente, zonder kunstmatige kleur- en smaakstoffen en hebben een Nutri-Score A of B.

Lees bericht

No/Low alcohol-categorie krijgt eigen event in 2022

Events - Komend voorjaar vindt voor het eerst in Europa een nieuw b2b event plaats voor professionals in no en low-alcohol producten. Op het tweedaags event kunnen geïnteresseerden elkaar ontmoeten en producten proeven in deze groeiende categorie; no/low alcoholhoudende dranken.

Lees bericht




Seenons wil grondstoffen uit restafval redden

Afval – Start-up Seenons wil de wereld afvalvrij maken, te beginnen in Nederland. Het it-bedrijf is van plan bedrijven, logistieke partners, gemeentes en afvalverwerkers met een app bij elkaar te brengen om op die manier een fijnmazige afvalinzameling en -scheiding te realiseren. Met de inzet van deze app wil men stap voor stap naar een circulaire economie toewerken.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid