Hotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen


Enkele deelnemers aan het debat, te weten: Henk Vermeer (BBB) en Joost Sneller (D66) en Marijke Vuik (KHN) / Foto bij: KHN

Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.

Verwacht wordt dat consumenten andere keuzes gaan maken en hun reis- en vakantiegedrag aanpassen, als het plan doorgaat om de btw te vergogen van 9 naar 21 procent. Hoteliers maken zich daarom grote zorgen over de concurrentie met omringende landen en de aantrekkelijkheid van Nederland als bestemming voor een recreatief verblijf. Maar ook de branche voor beurzen en congressen vreest negatieve effecten.

ABN AMRO

Eerder meldde sectoreconoom Stef Driessen van ABN AMRO al dat de overheid een denkfout maakte met de ingeschatte opbrengsten bij het doorvoeren van een verhoging. De extra 910 miljoen euro aan belastinginkomsten als gevolg van de btw-verhoging zou het volgens hem niet gaan worden. Die berekening herhaalde hij nog eens deze week. Volgens Driessen is dit bedrag veel te optimistisch en blijft het waarschijnlijk steken op 285 miljoen euro. Volgens Driessen bedreigt de maatregel van verhoging ook niet alleen de toekomst van hotels en overige logiesverstrekkers, maar ook die van veel andere bedrijven die afhankelijk zijn van toerisme. De verhoging gaat een kettingreactie veroorzaken, zo waarschuwde hij en zal een veel bredere impact hebben op de Nederlandse economie dan het kabinet verwacht.

Grensregio’s

Tijdens de bijeenkomst spraken de hoteliers hun grote zorgen uit over de impact van de verhoging. De kwetsbare marges staan al onder druk en ondernemers kunnen niet alle kosten doorberekenen aan hun gasten. Verhoging van het btw-tarief op logies gaat voor sommige ondernemers de druppel zijn die de emmer doet overlopen en leiden tot bedrijfsbeëindigingen, faillissementen en verminderde werkgelegenheid. Vooral voor hotels in de grensregio’s, waar veel toeristen zullen kiezen voor goedkopere alternatieven in buurlanden zoals België en Duitsland, waar de btw op logies aanzienlijk lager is. Dit zet de concurrentiepositie van Nederlandse hotels verder onder druk.

KHN

Alle partijen waren het er over eens dat het voorgestelde plan van btw-verhoging van tafel moest. Voorzitter Marijke Vuik van Koninklijke Horeca Nederland (KHN): “Het kabinet moet terug naar de tekentafel. Als de voorgenomen maatregel meer schade aanricht dan het aan inkomsten oplevert, wat zijn we dan aan het doen? Wat ons betreft geldt dat niet alleen voor de voorgenomen btw-verhoging op logies, maar ook die op culturele goederen en diensten. Daarom roept KHN het kabinet op: zie af van btw-plannen.”

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Meterslange ‘kassabon’ als stunt tegen de btw-verhoging

Actie –  Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies heeft tijdens Prinsjesdag actie gevoerd tegen de btw-verhoging op aantal diensten en producten. Op een tweetal locaties werd als stunt een meterslange ‘kassabon’ uitgerold, zodat mensen zich bewust worden wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Lees bericht


WestCord Fashion Hotel biedt ruimte aan kledingmerk

Hotel - Het kledingmerk  P.A.P Collective vestigt zich in het Amsterdamse Hotel WestCord Fashion. Tijdens de Amsterdam Fashion Week transformeerde het P.A.P Collectief de openbare ruimtes van het hotel. De samenwerking biedt hotelgasten nu ook na de modebeurs de kans om de kleding en creativiteit van mode van dichtbij te ervaren.

Lees bericht

ING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’

Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...

Lees bericht

Jochem Schut nieuwe Head of Hospitality Jaarbeurs

Benoeming – Jochem Schut is gestart als Head of Hospitality bij Koninklijke Jaarbeurs. Hij volgt Bas Rietvelt op die zijn carrière op Bonaire voortzet. Schut was eerder General Manager van NinetyNine Hotel Amsterdam Airport en Director of Operations bij de Centro Hotel Group.

Lees bericht


Strandpaviljoen Woest 17 Beste Paviljoen van 2024

Verkiezingen – Deze week werden in Zeeland de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen van Nederland en de Schoonste Stranden uitgereikt. Woest 17 ontving de hoofdprijs voor het Beste Paviljoen van Nederland uit handen van Saskia Geraeds van het Landelijk Bestuur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid