IKEA viert 40 jaar Zweedse balletjes met introductie falafelballetje
Formulenieuws -IKEA viert de 40ste verjaardag van haar iconische Zweedse balletje met een nieuwe variant: het falafelballetje. De snack, gemaakt van kikkererwten, courgette, ui en kruiden, wordt vanaf deze maand in de restaurants geserveerd met couscous, aioli en citroen.
Met jaarlijks 1,4 miljard verkochte balletjes wereldwijd is het gerecht niet meer weg te denken uit het aanbod van IKEA. In Nederland werd het menu met acht Zweedse balletjes en aardappelpuree vorig jaar 828.000 keer besteld. Ruim een kwart van alle verkochte balletjes is inmiddels vegetarisch of plantaardig.
Plantaardig aanbod
De introductie van het falafelballetje past binnen de ambitie van IKEA om het plantaardige aanbod verder uit te breiden en duurzame consumptie te stimuleren. Plantaardige opties blijven daarbij altijd voordeliger geprijsd dan de vleesvarianten.
Bron: IKEA/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk
Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.
Lees berichtHands Off introduceert vier nieuwe plantaardige chocoladerepen
Introductie - Chocolademerk Hands Off breidt zijn assortiment uit met vier nieuwe plantaardige chocoladerepen met zachte vulling. Het merk speelt daarmee in op de groeiende vraag naar duurzame en plantaardige alternatieven.
Lees berichtAnuga breekt records in exposanten en bezoek
Vakbeurzen - De 2025-editie van Anuga heeft geschiedenis geschreven. Met meer dan 8.000 exposanten uit 110 landen en ruim 145.000 bezoekers uit 190 landen vestigde de vakbeurs voor de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie nieuwe records. Daarmee groeide het bezoekersaantal met 3,6 procent ten opzichte van de vorige editie.
Lees berichtCas & Kas, GRO en Snackwize bundelen krachten in Snackwise Collective
Samenwerking – Met de opening van een nieuwe snackfabriek in Nieuw-Vennep zetten drie vernieuwende spelers uit de voedingsmiddelenindustrie een opvallende stap richting de toekomst van snackproductie. Cas & Kas, GRO en Snackwize slaan de handen ineen en beginnen onder de naam Snackwise Collective, een samenwerkingsverband dat inzet op smaakvolle én duurzame snacks.
Lees berichtInkoop plantaardig Rewe Group moet naar 60 procent
Buitenland - Rewe Group, het moederbedrijf achter (onder andere) Rewe en Penny – en eigenaar van Lekkerland -, publiceerde onlangs haar eiwitstrategie. Het maakte daarbij ook haar eigen eiwitdoelstelling bekend: het wil in 2035 de inkoop – dus niet de verkoop – van plantaardige producten bij Rewe en Penny Duitsland verhoogd hebben tot 60 procent. Dat meldt het foodvakblad FoodPersonality.
Lees berichtEfteling serveert voortaan uitsluitend vegan poffertjes
Attractiepark – In restaurant 't Poffertje in de Efteling worden sinds kort alleen nog vegan poffertjes geserveerd. Het attractiepark heeft de receptuur aangepast, waardoor het beslag volledig plantaardig is. Volgens een woordvoerder, in een reactie aan pretparkwebsite Looopings, is de wijziging onderdeel van de bredere duurzaamheidsambitie van het park.
Lees bericht