Impact Magic Box van Too Good To Go is groot


Voedselverspilling – Onderzoek van de Wageningse universiteit toont aan dat 90% van de producten in de Magic Box van Too Good To Go ook daadwerkelijk worden geconsumeerd. Hiermee is duidelijk dat de app tegen voedselverspilling bijdraagt aan het tegengaan van het onnodig weggooien van voedselproducten. Met de app Too Good To Go kunnen consumenten bij winkeliers een Magic Box kopen met voedingsmiddelen die anders weggegooid zouden worden. In veel gevallen gaat het om brood, zuivel, groenten of kant-en-klare maaltijden. Het (verse) voedsel dat nog prima bruikbaar is maar de volgende dag niet meer verkocht kan worden, kunnen winkeliers via Too Good To Go aanbieden in een Magic Box. De kopers betalen hiervoor een derde van de normale prijs. Uit kwantitatief onderzoek van Wageningen University & Research onder meer dan 600 Too Good To Go-gebruikers en focusgroep gesprekken blijkt het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35%). Daarnaast spelen het verrassingseffect (26%) en de gereduceerde prijs een rol (20%). Als er iets uit de Magic Box overblijft, gooit slecht 8% van de respondenten dit weg. Het toont aan dat gebruikers van de Magix Box bij voorkeur alles in de doos willen gebruiken, om te voorkomen dat het moet worden weggegooid. Restanten delen ze ook met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of wordt ingevroren. 1 miljoen Nederlandse gebruikers Too Good To Go heeft ruim 17 miljoen gebruikers in 13 Europese landen, waarvan 1 miljoen in Nederland. Het deelnemen aan Too Good to Go wordt mede gestimuleerd door de gebruiksvriendelijkheid van de app en het feit dat de ophaalpunten van de box relatief dichtbij zijn. Ook het spelelement van de verrassing wat er in de box zit spelt een belangrijke rol. “Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes”, aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.” Bron: WUR/@FoodClicks Voedselverspilling – Onderzoek van de Wageningse universiteit toont aan dat 90% van de producten in de Magic Box van Too Good To Go ook daadwerkelijk worden geconsumeerd. Hiermee is duidelijk dat de app tegen voedselverspilling bijdraagt aan het tegengaan van het onnodig weggooien van voedselproducten. Met de app Too Good To Go kunnen consumenten bij winkeliers een Magic Box kopen met voedingsmiddelen die anders weggegooid zouden worden. In veel gevallen gaat het om brood, zuivel, groenten of kant-en-klare maaltijden. Het (verse) voedsel dat nog prima bruikbaar is maar de volgende dag niet meer verkocht kan worden, kunnen winkeliers via Too Good To Go aanbieden in een Magic Box. De kopers betalen hiervoor een derde van de normale prijs. Uit kwantitatief onderzoek van Wageningen University & Research onder meer dan 600 Too Good To Go-gebruikers en focusgroep gesprekken blijkt het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35%). Daarnaast spelen het verrassingseffect (26%) en de gereduceerde prijs een rol (20%). Als er iets uit de Magic Box overblijft, gooit slecht 8% van de respondenten dit weg. Het toont aan dat gebruikers van de Magix Box bij voorkeur alles in de doos willen gebruiken, om te voorkomen dat het moet worden weggegooid. Restanten delen ze ook met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of wordt ingevroren. 1 miljoen Nederlandse gebruikers Too Good To Go heeft ruim 17 miljoen gebruikers in 13 Europese landen, waarvan 1 miljoen in Nederland. Het deelnemen aan Too Good to Go wordt mede gestimuleerd door de gebruiksvriendelijkheid van de app en het feit dat de ophaalpunten van de box relatief dichtbij zijn. Ook het spelelement van de verrassing wat er in de box zit spelt een belangrijke rol. “Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes”, aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.” Bron: WUR/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht


Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht

Orbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling

Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...

Lees bericht



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid