Impact Magic Box van Too Good To Go is groot


Voedselverspilling – Onderzoek van de Wageningse universiteit toont aan dat 90% van de producten in de Magic Box van Too Good To Go ook daadwerkelijk worden geconsumeerd. Hiermee is duidelijk dat de app tegen voedselverspilling bijdraagt aan het tegengaan van het onnodig weggooien van voedselproducten. Met de app Too Good To Go kunnen consumenten bij winkeliers een Magic Box kopen met voedingsmiddelen die anders weggegooid zouden worden. In veel gevallen gaat het om brood, zuivel, groenten of kant-en-klare maaltijden. Het (verse) voedsel dat nog prima bruikbaar is maar de volgende dag niet meer verkocht kan worden, kunnen winkeliers via Too Good To Go aanbieden in een Magic Box. De kopers betalen hiervoor een derde van de normale prijs. Uit kwantitatief onderzoek van Wageningen University & Research onder meer dan 600 Too Good To Go-gebruikers en focusgroep gesprekken blijkt het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35%). Daarnaast spelen het verrassingseffect (26%) en de gereduceerde prijs een rol (20%). Als er iets uit de Magic Box overblijft, gooit slecht 8% van de respondenten dit weg. Het toont aan dat gebruikers van de Magix Box bij voorkeur alles in de doos willen gebruiken, om te voorkomen dat het moet worden weggegooid. Restanten delen ze ook met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of wordt ingevroren. 1 miljoen Nederlandse gebruikers Too Good To Go heeft ruim 17 miljoen gebruikers in 13 Europese landen, waarvan 1 miljoen in Nederland. Het deelnemen aan Too Good to Go wordt mede gestimuleerd door de gebruiksvriendelijkheid van de app en het feit dat de ophaalpunten van de box relatief dichtbij zijn. Ook het spelelement van de verrassing wat er in de box zit spelt een belangrijke rol. “Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes”, aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.” Bron: WUR/@FoodClicks Voedselverspilling – Onderzoek van de Wageningse universiteit toont aan dat 90% van de producten in de Magic Box van Too Good To Go ook daadwerkelijk worden geconsumeerd. Hiermee is duidelijk dat de app tegen voedselverspilling bijdraagt aan het tegengaan van het onnodig weggooien van voedselproducten. Met de app Too Good To Go kunnen consumenten bij winkeliers een Magic Box kopen met voedingsmiddelen die anders weggegooid zouden worden. In veel gevallen gaat het om brood, zuivel, groenten of kant-en-klare maaltijden. Het (verse) voedsel dat nog prima bruikbaar is maar de volgende dag niet meer verkocht kan worden, kunnen winkeliers via Too Good To Go aanbieden in een Magic Box. De kopers betalen hiervoor een derde van de normale prijs. Uit kwantitatief onderzoek van Wageningen University & Research onder meer dan 600 Too Good To Go-gebruikers en focusgroep gesprekken blijkt het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35%). Daarnaast spelen het verrassingseffect (26%) en de gereduceerde prijs een rol (20%). Als er iets uit de Magic Box overblijft, gooit slecht 8% van de respondenten dit weg. Het toont aan dat gebruikers van de Magix Box bij voorkeur alles in de doos willen gebruiken, om te voorkomen dat het moet worden weggegooid. Restanten delen ze ook met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of wordt ingevroren. 1 miljoen Nederlandse gebruikers Too Good To Go heeft ruim 17 miljoen gebruikers in 13 Europese landen, waarvan 1 miljoen in Nederland. Het deelnemen aan Too Good to Go wordt mede gestimuleerd door de gebruiksvriendelijkheid van de app en het feit dat de ophaalpunten van de box relatief dichtbij zijn. Ook het spelelement van de verrassing wat er in de box zit spelt een belangrijke rol. “Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes”, aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.” Bron: WUR/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



‘Crisp geeft niet wenselijke producten uit kerstpakket tweede kans’

Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.

Lees bericht

Heineken start bouw nieuw Global R&D Centre

Brouwerij - Heineken kondigt de bouw van een Global Research & Development Centre in Zoeterwoude aan, genaamd het Dr. H.P. Heineken Centre. Met de bouw is een investering gemoeid van €45 miljoen. Vanaf halverwege 2025 zal het centrum zich gaan toeleggen op het ontwikkelen van nieuwe producten en het verbeteren van bestaande producten en processen.

Lees bericht



SUNT bananenbrood en donuts populair bij Sodexo

Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.

Lees bericht

Rotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven

Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid