Impact Magic Box van Too Good To Go is groot


Voedselverspilling – Onderzoek van de Wageningse universiteit toont aan dat 90% van de producten in de Magic Box van Too Good To Go ook daadwerkelijk worden geconsumeerd. Hiermee is duidelijk dat de app tegen voedselverspilling bijdraagt aan het tegengaan van het onnodig weggooien van voedselproducten. Met de app Too Good To Go kunnen consumenten bij winkeliers een Magic Box kopen met voedingsmiddelen die anders weggegooid zouden worden. In veel gevallen gaat het om brood, zuivel, groenten of kant-en-klare maaltijden. Het (verse) voedsel dat nog prima bruikbaar is maar de volgende dag niet meer verkocht kan worden, kunnen winkeliers via Too Good To Go aanbieden in een Magic Box. De kopers betalen hiervoor een derde van de normale prijs. Uit kwantitatief onderzoek van Wageningen University & Research onder meer dan 600 Too Good To Go-gebruikers en focusgroep gesprekken blijkt het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35%). Daarnaast spelen het verrassingseffect (26%) en de gereduceerde prijs een rol (20%). Als er iets uit de Magic Box overblijft, gooit slecht 8% van de respondenten dit weg. Het toont aan dat gebruikers van de Magix Box bij voorkeur alles in de doos willen gebruiken, om te voorkomen dat het moet worden weggegooid. Restanten delen ze ook met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of wordt ingevroren. 1 miljoen Nederlandse gebruikers Too Good To Go heeft ruim 17 miljoen gebruikers in 13 Europese landen, waarvan 1 miljoen in Nederland. Het deelnemen aan Too Good to Go wordt mede gestimuleerd door de gebruiksvriendelijkheid van de app en het feit dat de ophaalpunten van de box relatief dichtbij zijn. Ook het spelelement van de verrassing wat er in de box zit spelt een belangrijke rol. “Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes”, aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.” Bron: WUR/@FoodClicks Voedselverspilling – Onderzoek van de Wageningse universiteit toont aan dat 90% van de producten in de Magic Box van Too Good To Go ook daadwerkelijk worden geconsumeerd. Hiermee is duidelijk dat de app tegen voedselverspilling bijdraagt aan het tegengaan van het onnodig weggooien van voedselproducten. Met de app Too Good To Go kunnen consumenten bij winkeliers een Magic Box kopen met voedingsmiddelen die anders weggegooid zouden worden. In veel gevallen gaat het om brood, zuivel, groenten of kant-en-klare maaltijden. Het (verse) voedsel dat nog prima bruikbaar is maar de volgende dag niet meer verkocht kan worden, kunnen winkeliers via Too Good To Go aanbieden in een Magic Box. De kopers betalen hiervoor een derde van de normale prijs. Uit kwantitatief onderzoek van Wageningen University & Research onder meer dan 600 Too Good To Go-gebruikers en focusgroep gesprekken blijkt het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35%). Daarnaast spelen het verrassingseffect (26%) en de gereduceerde prijs een rol (20%). Als er iets uit de Magic Box overblijft, gooit slecht 8% van de respondenten dit weg. Het toont aan dat gebruikers van de Magix Box bij voorkeur alles in de doos willen gebruiken, om te voorkomen dat het moet worden weggegooid. Restanten delen ze ook met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of wordt ingevroren. 1 miljoen Nederlandse gebruikers Too Good To Go heeft ruim 17 miljoen gebruikers in 13 Europese landen, waarvan 1 miljoen in Nederland. Het deelnemen aan Too Good to Go wordt mede gestimuleerd door de gebruiksvriendelijkheid van de app en het feit dat de ophaalpunten van de box relatief dichtbij zijn. Ook het spelelement van de verrassing wat er in de box zit spelt een belangrijke rol. “Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes”, aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.” Bron: WUR/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

Lees bericht


Landelijke ZERO Food Waste Challenge van start

Voedselverspilling - HAS Hogeschool houdt samen met Aeres Hogeschool, Hogeschool Inholland, Fontys Hogescholen, Food Valley Circulair, Stichting Jong Leren Eten, Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Rabobank de eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge. De challenge start op 13 september.

Lees bericht

Lidl laat consument vacumeren tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - In aanloop naar de Verspillingsvrije week (start 12 september) kondigen Lidl en Too Good To Go een volgende stap aan in hun strijd tegen voedselverspilling. Partijen starten een spaaractie voor vershoudbakjes waarin eten(sresten) thuis gevacumeerd bewaard kunnen blijven, zodat ze langer houdbaar zijn.

Lees bericht

TNO test voedselkeuzegedrag op Lowlands

Onderzoek – TNO en de Wageningse Universiteit (WUR) hebben op Lowlands gezamenlijk onderzoek gedaan naar het eetgedrag van festivalbezoekers. Het onderzoek maakt onderdeel uit van een breder onderzoek naar het eetgedrag van mensen, nu en in de toekomst.

Lees bericht


Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid