Impact Magic Box van Too Good To Go is groot
Voedselverspilling – Onderzoek van de Wageningse universiteit toont aan dat 90% van de producten in de Magic Box van Too Good To Go ook daadwerkelijk worden geconsumeerd. Hiermee is duidelijk dat de app tegen voedselverspilling bijdraagt aan het tegengaan van het onnodig weggooien van voedselproducten. Met de app Too Good To Go kunnen consumenten bij winkeliers een Magic Box kopen met voedingsmiddelen die anders weggegooid zouden worden. In veel gevallen gaat het om brood, zuivel, groenten of kant-en-klare maaltijden. Het (verse) voedsel dat nog prima bruikbaar is maar de volgende dag niet meer verkocht kan worden, kunnen winkeliers via Too Good To Go aanbieden in een Magic Box. De kopers betalen hiervoor een derde van de normale prijs. Uit kwantitatief onderzoek van Wageningen University & Research onder meer dan 600 Too Good To Go-gebruikers en focusgroep gesprekken blijkt het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35%). Daarnaast spelen het verrassingseffect (26%) en de gereduceerde prijs een rol (20%). Als er iets uit de Magic Box overblijft, gooit slecht 8% van de respondenten dit weg. Het toont aan dat gebruikers van de Magix Box bij voorkeur alles in de doos willen gebruiken, om te voorkomen dat het moet worden weggegooid. Restanten delen ze ook met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of wordt ingevroren. 1 miljoen Nederlandse gebruikers Too Good To Go heeft ruim 17 miljoen gebruikers in 13 Europese landen, waarvan 1 miljoen in Nederland. Het deelnemen aan Too Good to Go wordt mede gestimuleerd door de gebruiksvriendelijkheid van de app en het feit dat de ophaalpunten van de box relatief dichtbij zijn. Ook het spelelement van de verrassing wat er in de box zit spelt een belangrijke rol. “Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes”, aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.” Bron: WUR/@FoodClicks Voedselverspilling – Onderzoek van de Wageningse universiteit toont aan dat 90% van de producten in de Magic Box van Too Good To Go ook daadwerkelijk worden geconsumeerd. Hiermee is duidelijk dat de app tegen voedselverspilling bijdraagt aan het tegengaan van het onnodig weggooien van voedselproducten. Met de app Too Good To Go kunnen consumenten bij winkeliers een Magic Box kopen met voedingsmiddelen die anders weggegooid zouden worden. In veel gevallen gaat het om brood, zuivel, groenten of kant-en-klare maaltijden. Het (verse) voedsel dat nog prima bruikbaar is maar de volgende dag niet meer verkocht kan worden, kunnen winkeliers via Too Good To Go aanbieden in een Magic Box. De kopers betalen hiervoor een derde van de normale prijs. Uit kwantitatief onderzoek van Wageningen University & Research onder meer dan 600 Too Good To Go-gebruikers en focusgroep gesprekken blijkt het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35%). Daarnaast spelen het verrassingseffect (26%) en de gereduceerde prijs een rol (20%). Als er iets uit de Magic Box overblijft, gooit slecht 8% van de respondenten dit weg. Het toont aan dat gebruikers van de Magix Box bij voorkeur alles in de doos willen gebruiken, om te voorkomen dat het moet worden weggegooid. Restanten delen ze ook met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of wordt ingevroren. 1 miljoen Nederlandse gebruikers Too Good To Go heeft ruim 17 miljoen gebruikers in 13 Europese landen, waarvan 1 miljoen in Nederland. Het deelnemen aan Too Good to Go wordt mede gestimuleerd door de gebruiksvriendelijkheid van de app en het feit dat de ophaalpunten van de box relatief dichtbij zijn. Ook het spelelement van de verrassing wat er in de box zit spelt een belangrijke rol. “Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes”, aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.” Bron: WUR/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Marloes Groenewegen nieuwe directeur Fairtrade Nederland
Benoeming - Met ingang van 1 januari 2025 wordt Marloes Groenewegen (46) de nieuwe directeur van Fairtrade Nederland. Zij volgt Peter d'Angremond op die sinds 2009 de Nederlandse tak binnen het wereldwijde netwerk heeft geleid.
Lees bericht‘Crisp geeft niet wenselijke producten uit kerstpakket tweede kans’
Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.
Lees berichtHeineken start bouw nieuw Global R&D Centre
Brouwerij - Heineken kondigt de bouw van een Global Research & Development Centre in Zoeterwoude aan, genaamd het Dr. H.P. Heineken Centre. Met de bouw is een investering gemoeid van €45 miljoen. Vanaf halverwege 2025 zal het centrum zich gaan toeleggen op het ontwikkelen van nieuwe producten en het verbeteren van bestaande producten en processen.
Lees berichtAlbert Heijn zet ‘kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Lees berichtSUNT bananenbrood en donuts populair bij Sodexo
Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.
Lees berichtRotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven
Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.
Lees bericht