‘In de Randstad wordt hybride werken de norm’


Veel bedrijven zijn ook van plan thuiswerken te stimuleren / Foto bij: Kamer van Koophandel

Analyse – Voor veel bedrijven is het hybride werken nog wennen, maar het merendeel in de Randstad is om. Dit meldt KVK op basis van de zojuist verschenen Conjunctuurenquête Nederland. Bijna de helft (47%) van de ondervraagden geeft daarin aan dat hybride werken een blijvend fenomeen is.

Onderzocht zijn met name de grotere bedrijven (vanaf 50 werkzame personen). Relatief veel bedrijven in Noord-Brabant, Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland denken dat hybride werken een blijvend fenomeen is, ook als straks de coronamaatregelen verder zijn versoepeld. Dit in tegenstelling tot Drenthe, Zeeland en Friesland. Sectoren hybride werken

Hybride werken, een combinatie van thuiswerken, op kantoor of elders, is niet voor alle bedrijven een optie. Veel bedrijven in de horeca, landbouw, vervoer/opslag en overige dienstverlening kunnen alleen op locatie werken. Dat geldt ook voor relatief veel kleinere bedrijven. Bij bijna de helft (45%) van de bedrijven met 5 tot 20 werkzame personen is hybride werken geen optie. Hetzelfde geldt voor een derde (34%) van de bedrijven met 20 tot 50 werkzame personen.

Stimuleren

De bedrijven die vinden dat hybride werken blijvend is, zijn vooral werkzaam in Informatie en communicatie (83%), Specialistische zakelijke diensten (72%), en Verhuur en handel in onroerend goed (70%). Een derde van de bedrijven geeft ook aan dat zij hybride werken zullen gaan stimuleren. Dit betreft dan vooral de grotere bedrijven (45% van de bedrijven met 100 of meer werkzame personen ). Relatief weinig kleinere bedrijven zeggen dit te gaan doen; 19% van de bedrijven met 5 tot 20 werkzame personen. Ruim een kwart (27%) van de bedrijven geeft aan hybride werken niet te gaan stimuleren.

Bron: KvK/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Twee foodbedrijven in MKB Innovatie Top 100

Verkiezing - De volkoren Dutch Quinoa, geteeld ín Nederland zonder chemische middelen, behaalt vandaag de 3e plek in de 12e editie van de MKB Innovatie Top 100 en is daarmee het hoogst genoteerde mkb-bedrijf uit de voedingsmiddelenindustrie. De bonen van Boon Foodconcepts veroverden de 8e plek. Greentom uit Maastricht, ontwerper en leverancier van ’s werelds eerste ‘groene’ kinderwagen, was de winnaar....

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid