ING: Flink herstel van consumptie in het derde kwartaal


Analyse - De consumptie van huishoudens maakt een flinke sprong omhoog in het derde kwartaal, maar komt naar verwachting van het ING Economisch Bureau nog wel zo’n 6% lager uit dan eind 2019.

De bank schrijft: de consumptie van huishoudens viel door een lager consumentenvertrouwen, de voorzichtigheid in verband met besmetting en vooral de lockdown flink terug: op het dieptepunt in april was de (binnenlandse) consumptie 18% lager dan het pre-coronaniveau van februari. Inmiddels trekt deze weer aan, maar de forse opleving in mei en juni zwakte in juli verder af naar een groei van 1,5% ten opzichte van de maand ervoor.

In het vierde kwartaal staat de consumptiegroei meer onder druk. Daarop wijzen de laatste cijfers over de afzet van de detailhandel, het vertrouwen van dienstensectoren, de banktegoeden en ING-pintransacties.

Groei maar ook afzwakking

Het omzetvolume van de detailhandel is normaalgesproken een goede indicator voor consumptie van huishoudens, aldus ING. Dit laat volgens de meest recente CBS-cijfers in augustus groei zien van 1,2% ten opzichte van juli en kwam zo uit op 5,9% boven het pre-coronaniveau van februari. Daarmee lijkt sprake van verder herstel van de consumptie, maar ook een afzwakking van de groei in vergelijking met voorgaande maanden. Ten opzichte van juli zagen postorderbedrijven en webwinkels (6,1%) en supermarkten (2,3%) de sterkste afzetopleving.

Afremmen

De onzekerheid over de economische ontwikkeling blijft echter groot, volgens ING. De nieuwe tijdelijke contactbeperkende maatregelen van 29 september kunnen het hersteltempo op korte termijn al iets afremmen, maar hebben vooral invloed op de groei in het vierde kwartaal. ING-econoom Marcel Klok: ”We verwachten dat de consumptie in het derde kwartaal nog flink hoger uitkomt dan in het vorige kwartaal. Maar ondanks dit flinke herstel (8%) ligt de consumptie in het derde kwartaal naar verwachting nog zo’n 6% onder het niveau van het laatste kwartaal van 2019. De opleving wordt in vierde kwartaal wel minder uitbundig dan in het derde kwartaal, mede gezien dat de meest recente maatregelen de consumptie in oktober afremmen.”

Bron: ING/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ING: Na stroeve start zet horeca in 2021 stap naar herstel

Analyse - Met de verzwaarde lockdown is in de horeca de turbulentie nog niet voorbij. De sluiting en de corona-maatregelen zijn een hard gelag voor de sector en na een omzetverlies van 40% in 2020 begint 2021 zeer stroef. Dit beeld kan mede dankzij de komst van vaccins echter ook snel kantelen. Dit concludeert het ING Economisch Bureau in het nieuwe vooruitzicht horeca.

Lees bericht


Markt voor flexwerkers daalt met 20% in 2020

Flexwerkers - Het volume in de flexbranche daalt dit jaar naar verwachting met 20%. Deze verwachte krimp is beduidend groter dan tijdens de vorige crisis in 2009, toen het volume met 13% daalde. Tot die conclusie komt ING Economisch Bureau in een analyse. Het gaat bij de krimp vooral om de sectoren die hard worden getroffen door de overheidsmaatregelen, zoals de horeca, luchtvaart...

Lees bericht

ING verwacht nog geen volledig herstel horeca in 2021

Analyse – Volgens het Economisch Bureau van de ING stevent de horeca af op een omzetdaling van 30 tot 40% in 2020. Vooral in de maand april is de sector door een diep dal gegaan. In die maand zagen hotels het aantal gasten met 95% dalen en werd er bij restaurants en cafés 70% minder gepind. Voor eind 2021 verwacht het bureau ook nog geen volledig...

Lees bericht

‘ING verwacht voor 2021 6.500 tot 10.000 faillissementen’

Analyse – ING Economisch Bureau verwacht dat door de coronacrisis het aantal faillissementen in 2021 kan verdubbelen of zelfs verdrievoudigen ten opzichte van 2019. Als 1,5% tot 2,5% van de bedrijven voor 2021 bankroet gaat betekent dit het faillissement voor zo’n 6.500 tot 10.000 bedrijven. In 2019 ging 0,8% van de bedrijven failliet.

Lees bericht


‘Horeca blijft doorgroeien, maar vlakt af’

Marktcijfers - De horeca blijft in Nederland het komend jaar groeien, maar de sterkste omzetgroei is er wel vanaf. Omdat mensen meer te besteden hebben neemt het aantal overnachtingen in hotels toe en ook stijgt het aantal consumpties en de verkopen van maaltijden. Ook een aantal grote internationale evenementen zorgt voor groei en de toename in toerisme. Dat meldt ING...

Lees bericht

Vertrouwen van de consument daalt opnieuw

Cijfers - Het consumentenvertrouwen is opnieuw verder gedaald. Het oordeel betreft zowel het economische klimaat als de koopbereidheid. Het consumentenvertrouwen komt in september 2019 uit op -2, zo meldt het CBS. In augustus lag dat op 0. Volgens het CBS ligt het consumentenvertrouwen met -2 wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). De hoogste stand werd in januari 2000 bereikt (36)....

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid