ING: ‘Horecasector heeft behoefte aan helder perspectief voor 2022’


KHN is van mening dat de horeca weer gefaseerd open kan

Analyse - Niet alleen dit jaar, maar ook in 2022 blijft de coronapandemie de horecasector nog hinderen. Ondanks een verwachte volumegroei voor de horeca van 25% tot 30% is de sector ook in 2022 nog niet volledig hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research. 

Naast Covid-19 staat de sector voor een aantal andere uitdagingen, volgens ING Research, zoals een krappe arbeidsmarkt, hoge energiekosten en het aflossen van de gedurende corona opgebouwde belastingschuld. Ook gaan naar verwachting volgend jaar de prijzen stijgen in de horeca met 2,5% tot 3% door onder meer hogere personeels- en energiekosten. ‘De aanhoudende dreiging van beperkende maatregelen hangt ook in 2022 nog als een zwaard van Damocles boven de sector, wat zorgt voor grote onzekerheid’, aldus Katinka Jongkind, sectoreconoom Leisure bij ING Research. ‘De sector heeft behoefte aan een duidelijke koers met betrekking tot het bestrijden van Covid-19, zodat horecaondernemers weten waar ze in de toekomst aan toe zijn.’

Verschillen

Hoewel 2022 enig herstel brengt, zijn de omzetniveaus van voor de coronacrisis nog lang niet voor alle horecabedrijven in zicht. Bedrijven met veel afhaal- en bezorgomzet, zoals cafetaria’s en fastservice restaurants, hebben relatief minder last van de lockdowns dan andere horecazaken. Naar verwachting zijn de omzetten van deze bedrijven begin 2022 dan ook weer terug op het pre-coronaniveau. Dit geldt niet voor restaurants, cafés en hotels. Vooral bij hotels duurt het herstel langer doordat de terugkeer van zakenreizigers en gasten van buiten Europa ook in een deel van 2022 nog altijd op zich laat wachten.

Pinomzet 20% lager

Net als bij hotels, duurt het herstel voor restaurants en cafés langer. Dit komt mede vanwege de aanhoudende beperkende maatregelen, zoals vroegere sluiting en het tonen van een coronapas. Uit  ING transactiedata blijkt dat na de invoering van de verplichte coronapas eind september de pinomzet in restaurants en cafés in oktober 2021 met 20% is gedaald. Maar ING Research geeft aan dat de pinomzet bij restaurants en cafés zeer veerkrachtig zodra er versoepelingen worden doorgevoerd. Tijdens de lockdowns daalde de pinomzet, maar deze veerde evensnel weer terug richting ‘normaal’ zodra de beperkingen (deels) werden opgeheven. De mate van herstel bij restaurants en cafés is derhalve grotendeels afhankelijk van de snelheid waarmee de beperkende maatregelen worden teruggedraaid.

Meer faillissementen in 2022

Ondanks dat de sector al geruime tijd in zwaar weer verkeert, bleef het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen tot en met het derde kwartaal 2021 extreem laag. Naar verwachting zal het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de horeca in 2022 hoger uitvallen dan in 2021. Dit komt allereerst door het stopzetten van de generieke financiële overheidssteun per 1 oktober 2021.

Door de nieuwe beperkingen in november 2021 is er inmiddels weer een nieuw steunpakket voor de getroffen sectoren, maar deze is soberder dan eerdere regelingen. Daarnaast moeten horecabedrijven vanaf oktober 2022 beginnen met het terugbetalen van de belastingschuld. Deze is inmiddels opgelopen tot 1,3 miljard euro. Ondanks dat bedrijven vijf jaar de tijd krijgen om de belastingschuld af te lossen, zal dat voor een deel van de horecabedrijven tot financiële problemen leiden, met bedrijfsbeëindiging of faillissement tot gevolg.

Tekort aan horecapersoneel

Mede door de coronapandemie staat de sector voor een aantal uitdagingen. Zo heeft ruim één op de drie horecabedrijven moeite met het vinden van personeel. Het tekort komt onder meer doordat personeel dat eerder werd ontslagen aan de slag is gegaan in andere sectoren, zoals supermarkten en distributiecentra. Omdat de lonen daar gemiddeld genomen hoger liggen keren zij veelal niet terug naar de horeca. Ook de aanhoudende kans op invoering van nieuwe beperkende maatregelen maakt de sector er voor arbeidskrachten niet aantrekkelijker op, omdat de mogelijkheid reëel is dat ze opnieuw zonder werk komen te zitten, zegt ING Research.

Hogere personeelskosten

De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ook voor hogere personeelskosten. Zo blijkt uit data van Temper dat de uurtarieven van zelfstandigen, die via het online platform werken, in rap tempo zijn toegenomen na de eerste versoepelingen eind april 2021. Het gemiddelde uurtarief voor de horeca ligt in oktober 2021 18% hoger ten opzichte van het pre-coronaniveau in december 2019. Vooral de uurtarieven van mensen in de bediening, koks en barista’s stegen, met respectievelijk 22%, 21% en 20% ten opzichte van eind 2019, fors. Het uurtarief van housekeeping steeg met 11% minder hard.

Duurdere horeca

Vanwege de sterke concurrentie in de afgelopen jaren, door de forse groei van het aantal horecazaken, is de winstgevendheid onder restaurants en cafés afgenomen. Hogere personeels- en energiekosten zetten de winstmarge verder onder druk. Gezien de kwetsbare financiële situatie van veel horecazaken zullen deze kosten direct aan de klant worden doorberekend. Naar verwachting stijgen de prijzen in de horeca in 2022 derhalve gemiddeld met 2,5% tot 3%. In 2021 zijn de prijzen in de horeca met 2,8% toegenomen, wat hoger is dan in voorgaande jaren.

Meer concurrenten

Een laatste uitdaging voor de sector is ten slotte de toegenomen concurrentie van supermarkten, speciaalzaken en online boodschappen- en bezorgdiensten. Tijdens de lockdowns zijn bestedingen aan eten en drinken verschoven van de horeca naar deze concurrenten. ‘Een deel van deze verschuiving zal blijvend zijn’, aldus Jongkind. ‘Bijvoorbeeld omdat er structureel vaker wordt thuisgewerkt en dus minder op kantoor wordt geluncht, maar eerder bij de slager om de hoek. Dit merken vooral de cateraars en (bedrijfs)kantines. Daarnaast is in de afgelopen maanden een deel van het nachtleven door alle beperkingen naar feestjes thuis verplaatst, waar vooral cafés en discotheken door werden geraakt. Voor restaurants is de impact van deze concurrentie naar verwachting minder groot. Mensen willen toch de beleving van uit eten gaan en zijn ook bereid daar geld aan uit te geven. Voorwaarde is wel dat restaurants zich voldoende weten te onderscheiden en inzetten op beleving.’

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ING voorspelt uitdagend jaar voor de horeca

Analyse – Ondanks een laag consumentenvertrouwen, maakt de horeca een goede start in 2023. Consumenten gaven in het eerste kwartaal maar liefst 7% meer uit dan een jaar geleden. Maar voor heel 2023 verwacht ING Research toch problemen en voorziet de bank een uitdagend jaar.

Lees bericht


Cafetariasector laat tot mei groei zien van bijna 10%

Analyse – De cafetaria Nederland laat in de periode tot en met april een groei zien van bijna 10%. Dat groeicijfer is gebaseerd op kassadata van NTF, waar 360 cafetaria’s zijn aangesloten met een aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.

Lees bericht

Recordaantal high tea reserveringen voor Moederdag

Moederdag – Voor Moederdag 2023 zijn er meer high tea reserveringen binnengekomen, dan voor Moederdag vorig jaar. Nu al zijn er 25% meer reserveringen gemaakt fan in 2022. Dat blijkt uit een enquête onder verschillende restaurants en de reserveringsdata van HighTea.nl.

Lees bericht

Appèl nieuwe cateraar van Technische Universiteit Delft

Catering - Appèl is vanaf deze zomer de nieuwe cateraar van de Technische Universiteit Delft. Het gaat om meer dan 20 restaurants, koffiecorners en andere cateringlocaties en de op het terrein aanwezige foodtrucks. Ook de banqueting gaat Appèl verzorgen. Bij de aanbesteding stonden een duurzaam, internationaal en uitgebreid vegetarisch assortiment centraal.

Lees bericht


Het Laatste Tafeltje nu als Do It Yourself (DIY) platform

Techniek - Sinds 2017 brengt Het Laatste Tafeltje horecazaken en gasten bij elkaar. Het platform telt ruim 100.000 gebruikers en zorgt hiermee voor extra gasten op de minder drukke dagen en specifieke tijden. Nu introduceert Het Laatste Tafeltje een Do It Yourself (DIY)  horeca marketingconcept waarbij algehele vrijheid en gebruiksgemak voor zakelijke klanten centraal staan.

Lees bericht

Weelderig kleurrijk jaren ’70 design bij La Nostra Gigi

Horecaconcept – Pesca, Skylounge Ventuno, MaMa Kelly, het zijn stuk horecaconcepten waar naast goed eten het interieur een belangrijke rol speelt. Zo ook bij La Nostra Gigi aan het Marie Heinekenplein in de Amsterdamse Pijp. Een nieuw horecaconcept dat veel ruimte biedt voor Italiaans shared dining en een borrel; een weelderig en kleurrijke trattoria, cocktailbar en lounge in één.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid