ING: Omzetgroei in horeca vlakt volgend jaar af


Horeca – Ook voor volgend jaar staan de seinen nog wel op groen in de horeca, maar hogere prijzen als gevolg van de btw-verhoging en duurder personeel door schaarste gaan de groei wel afremmen. Die verwachting spreekt ING Economisch Bureau uit in het vooruitzicht horeca. Op basis van de conjunctuur is een verdere stijging in de horeca wel te verwachten. Nederlandse consumenten hebben immers meer te besteden en ook het aantal buitenlandse toeristen groeit. Op basis van die gegevens voorspelt het bureau dat het omzetvolume in 2019 met 2% stijgt. Groei bij eetcafés Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca: “De groei in de horeca verliest wat vaart, maar buiten de deur eten en drinken is nog steeds ongekend populair. De sector heeft meer en meer moeite om de groei bij te benen, personeelstekort is voor een op de drie ondernemers de grootste belemmering.” Naar verwachting stijgen de verkopen van maaltijden en drankjes bij eetgelegenheden in 2019 met zo’n 2% nadat ze in de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 5% per jaar zijn toegenomen. Bij cafés neemt de afzet in 2019 met 1% toe, door veranderende consumentenvoorkeuren blijven ze terrein verliezen op eetgelegenheden. Btw-verhoging Als gevolg van de btw-verhoging van het lage 6%-tarief naar 9% volgend jaar moeten ondernemers de keuze maken of zij deze verhoging doorberekenen aan de klanten of genoegen nemen met minder marge. Volgen de voorspelling van ING gaan de meeste ondernemers de verhoging wel doorberekenen waardoor de prijzen met gemiddeld zo’n 4% gaan stijgen. Dat is sterker dan gebruikelijk. 1,8 procentpunt zal het gevolg  zijn van de btw-verhoging, maar omdat  die verhoging plaatsvindt in een periode van hoogconjunctuur zullen consumenten hun gedrag niet massaal aanpassen, zo is de verwachting. Het zal de groei van het aantal verkochte maaltijden en consumpties echter wel wat drukken. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht

Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht

Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht

Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht


‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk...

Lees bericht

Horeca is afgelopen 8 jaar met 6.000 locaties gegroeid

Analyse - Bijna 6.000 eet- en drinkgelegenheden zijn er de afgelopen acht jaar in Nederland bijgekomen. Ten opzichte van 2012 steeg het aantal zaken met 16 procent tot ruim 42.000. Dat blijkt uit cijfers van Datlinq in Rotterdam. Sterkste groei zit bij de koffietentjes, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants. Deze schoten als paddenstoelen uit de grond. Slachtoffer van die...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid