ING: Omzetgroei in horeca vlakt volgend jaar af


Horeca – Ook voor volgend jaar staan de seinen nog wel op groen in de horeca, maar hogere prijzen als gevolg van de btw-verhoging en duurder personeel door schaarste gaan de groei wel afremmen. Die verwachting spreekt ING Economisch Bureau uit in het vooruitzicht horeca. Op basis van de conjunctuur is een verdere stijging in de horeca wel te verwachten. Nederlandse consumenten hebben immers meer te besteden en ook het aantal buitenlandse toeristen groeit. Op basis van die gegevens voorspelt het bureau dat het omzetvolume in 2019 met 2% stijgt. Groei bij eetcafés Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca: “De groei in de horeca verliest wat vaart, maar buiten de deur eten en drinken is nog steeds ongekend populair. De sector heeft meer en meer moeite om de groei bij te benen, personeelstekort is voor een op de drie ondernemers de grootste belemmering.” Naar verwachting stijgen de verkopen van maaltijden en drankjes bij eetgelegenheden in 2019 met zo’n 2% nadat ze in de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 5% per jaar zijn toegenomen. Bij cafés neemt de afzet in 2019 met 1% toe, door veranderende consumentenvoorkeuren blijven ze terrein verliezen op eetgelegenheden. Btw-verhoging Als gevolg van de btw-verhoging van het lage 6%-tarief naar 9% volgend jaar moeten ondernemers de keuze maken of zij deze verhoging doorberekenen aan de klanten of genoegen nemen met minder marge. Volgen de voorspelling van ING gaan de meeste ondernemers de verhoging wel doorberekenen waardoor de prijzen met gemiddeld zo’n 4% gaan stijgen. Dat is sterker dan gebruikelijk. 1,8 procentpunt zal het gevolg  zijn van de btw-verhoging, maar omdat  die verhoging plaatsvindt in een periode van hoogconjunctuur zullen consumenten hun gedrag niet massaal aanpassen, zo is de verwachting. Het zal de groei van het aantal verkochte maaltijden en consumpties echter wel wat drukken. Bron: @FoodClicks Horeca – Ook voor volgend jaar staan de seinen nog wel op groen in de horeca, maar hogere prijzen als gevolg van de btw-verhoging en duurder personeel door schaarste gaan de groei wel afremmen. Die verwachting spreekt ING Economisch Bureau uit in het vooruitzicht horeca. Op basis van de conjunctuur is een verdere stijging in de horeca wel te verwachten. Nederlandse consumenten hebben immers meer te besteden en ook het aantal buitenlandse toeristen groeit. Op basis van die gegevens voorspelt het bureau dat het omzetvolume in 2019 met 2% stijgt. Groei bij eetcafés Thijs Geijer, ING sectoreconoom Horeca: “De groei in de horeca verliest wat vaart, maar buiten de deur eten en drinken is nog steeds ongekend populair. De sector heeft meer en meer moeite om de groei bij te benen, personeelstekort is voor een op de drie ondernemers de grootste belemmering.” Naar verwachting stijgen de verkopen van maaltijden en drankjes bij eetgelegenheden in 2019 met zo’n 2% nadat ze in de afgelopen vijf jaar met gemiddeld 5% per jaar zijn toegenomen. Bij cafés neemt de afzet in 2019 met 1% toe, door veranderende consumentenvoorkeuren blijven ze terrein verliezen op eetgelegenheden. Btw-verhoging Als gevolg van de btw-verhoging van het lage 6%-tarief naar 9% volgend jaar moeten ondernemers de keuze maken of zij deze verhoging doorberekenen aan de klanten of genoegen nemen met minder marge. Volgen de voorspelling van ING gaan de meeste ondernemers de verhoging wel doorberekenen waardoor de prijzen met gemiddeld zo’n 4% gaan stijgen. Dat is sterker dan gebruikelijk. 1,8 procentpunt zal het gevolg  zijn van de btw-verhoging, maar omdat  die verhoging plaatsvindt in een periode van hoogconjunctuur zullen consumenten hun gedrag niet massaal aanpassen, zo is de verwachting. Het zal de groei van het aantal verkochte maaltijden en consumpties echter wel wat drukken. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Schiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten

Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden. 

Lees bericht



Minder faillissementen in februari, maar horeca stijgt

Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Lees bericht

Strandpaviljoenondernemers verwend met pizza bij opbouw

Strandpaviljoens - De strandpaviljoens zijn volop bezig met de start van het nieuwe seizoen. De tijdelijke locaties worden weer opgebouwd en de jaarrond paviljoens worden klaargemaakt voor het buitenseizoen. Dr. Oetker Professional speelde hierop in om een aantal van hen langs de Nederlandse kust te verrassen met warme pizza’s.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid