ING Research voorziet gematigde uitgavengroei in 2025


Het zonnige weer in maart zorgde voor meer transactiedata in de horeca

Analyse - Uit een analyse van ING-transactiedata blijkt dat de vrije consumentenuitgaven gedurende de eerste maanden van dit jaar licht zijn gestegen. Consumenten hebben meer goederen aangeschaft, maar minder diensten afgenomen. Voor de rest van 2025 zijn de signalen gemengd, zo constateert ING Research. Het vertrouwen onder consumenten is laag en de spaarzin hoog, maar de koopkracht neemt toe: een recept voor gematigde maar positieve uitgavengroei.

De consument is ondanks alle onzekerheden en onrust toch redelijk van start gegaan in 2025 met uitgeven. Uit een analyse van pintransacties en onlinebetalingen (bijvoorbeeld via iDEAL of met een creditcard) blijkt dat de totale waarde van de 'vrije uitgaven’ van consumenten aan goederen en diensten (consumptie exclusief vaste lasten zoals huur, energie en zorg) is toegenomen gedurende het afgelopen kwartaal. Na een ‘valse start’ in januari ligt de totale waarde van consumententransacties in winkels en online in maart ruim 1% hoger dan in december2024.

Stijging

Wel ziet ING een duidelijk verschil tussen goederen en diensten. Bij de diensten is de transactieomzet gedurende het kwartaal licht toegenomen (+0,3%). Onderliggend springt binnen de diensten wel een daling van de uitgaven aan ‘leisure’ (recreatie & cultuur en vakanties) in het oog (-1,9%). Restaurants en take-away’s kenden een stroeve start van het eerste kwartaal, maar de transactieomzetten trokken daar in februari en met name in maart – hoogstwaarschijnlijk geholpen door het zonnige weer – flink aan, zodat die uiteindelijk een stijging van maar liefst +4,7% noteerden.

Positief

Al met al, wijzen de transactiecijfers, na een minder goede maand januari, op een positieve start van de vrije consumptie begin 2025. Wordt vooruit gekeken naar de rest van 2025 dan ziet ING zowel positieve als negatieve ontwikkelingen voor de consumptie. Aan de ene kant ziet de bank een consument wiens vertrouwen meer en meer terrein verliest en die recent relatief veel geld opzij zet (hoge spaarquote). Aan de andere kant, stijgt de koopkracht voor de meeste huishoudens, omdat de loonstijging ook dit jaar de inflatie overtreft. Zodoende verwacht ING Research dat de consumptie zich gematigd, maar positief zal blijven ontwikkelen de rest van 2025.

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

De Japanner viert 10-jarig jubileum

Formulenieuws- In 2015 openden Guido de Bruijn en Tosao van Coevorden de deuren van De Japanner aan de Albert Cuypstraat. Tien jaar later is hun moderne izakaya uitgegroeid tot een vaste waarde in de Amsterdamse horeca, met inmiddels vestigingen op de Bilderdijkstraat, aan Strand IJburg en op de Zuidas.

Lees bericht


Vogelfrei opent tijdelijk restaurant ‘Vaste Grond’

Actie - Van 11 juli tot en met 29 augustus 2025 opent creatief platform Vogelfrei het tijdelijke restaurant Vaste Grond aan de Nijverheidsweg in Utrecht. Acht weken lang nemen tien uiteenlopende gastchefs het roer over, ieder met een eigen achtergrond, visie en culinaire stijl. Van professionals uit de gezondheidszorg en IT tot ontwerpers en jonge food entrepreneurs.

Lees bericht


Vakantieactie De Beren Rotterdam Alexandrium krijgt vervolg

Formulenieuws - Tijdens de meivakantie bleek het een schot in de roos: Kinderen tot en met 12 jaar die kosteloos mochten mee-eten bij ieder besteld hoofdgerecht. De actie, die exclusief was voor De Beren Rotterdam Alexandrium wordt nu op dezelfde locatie verlengd tot en met 20 juli als vaste weekendtraditie.

Lees bericht


Omzet horeca 6,6% hoger in vierde kwartaal

Analyse - In het vierde kwartaal van 2024 groeide de omzet van de horeca met 6,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. De omzet van logiesverstrekkers steeg met 3,7%, terwijl eet- en drinkgelegenheden een omzetgroei van 7,8% zagen. Dat blijkt uit een recente analyse van ING over de horeca- en leisuremarkt.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid