ING Research voorziet gematigde uitgavengroei in 2025


Het zonnige weer in maart zorgde voor meer transactiedata in de horeca

Analyse - Uit een analyse van ING-transactiedata blijkt dat de vrije consumentenuitgaven gedurende de eerste maanden van dit jaar licht zijn gestegen. Consumenten hebben meer goederen aangeschaft, maar minder diensten afgenomen. Voor de rest van 2025 zijn de signalen gemengd, zo constateert ING Research. Het vertrouwen onder consumenten is laag en de spaarzin hoog, maar de koopkracht neemt toe: een recept voor gematigde maar positieve uitgavengroei.

De consument is ondanks alle onzekerheden en onrust toch redelijk van start gegaan in 2025 met uitgeven. Uit een analyse van pintransacties en onlinebetalingen (bijvoorbeeld via iDEAL of met een creditcard) blijkt dat de totale waarde van de 'vrije uitgaven’ van consumenten aan goederen en diensten (consumptie exclusief vaste lasten zoals huur, energie en zorg) is toegenomen gedurende het afgelopen kwartaal. Na een ‘valse start’ in januari ligt de totale waarde van consumententransacties in winkels en online in maart ruim 1% hoger dan in december2024.

Stijging

Wel ziet ING een duidelijk verschil tussen goederen en diensten. Bij de diensten is de transactieomzet gedurende het kwartaal licht toegenomen (+0,3%). Onderliggend springt binnen de diensten wel een daling van de uitgaven aan ‘leisure’ (recreatie & cultuur en vakanties) in het oog (-1,9%). Restaurants en take-away’s kenden een stroeve start van het eerste kwartaal, maar de transactieomzetten trokken daar in februari en met name in maart – hoogstwaarschijnlijk geholpen door het zonnige weer – flink aan, zodat die uiteindelijk een stijging van maar liefst +4,7% noteerden.

Positief

Al met al, wijzen de transactiecijfers, na een minder goede maand januari, op een positieve start van de vrije consumptie begin 2025. Wordt vooruit gekeken naar de rest van 2025 dan ziet ING zowel positieve als negatieve ontwikkelingen voor de consumptie. Aan de ene kant ziet de bank een consument wiens vertrouwen meer en meer terrein verliest en die recent relatief veel geld opzij zet (hoge spaarquote). Aan de andere kant, stijgt de koopkracht voor de meeste huishoudens, omdat de loonstijging ook dit jaar de inflatie overtreft. Zodoende verwacht ING Research dat de consumptie zich gematigd, maar positief zal blijven ontwikkelen de rest van 2025.

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca 6,6% hoger in vierde kwartaal

Analyse - In het vierde kwartaal van 2024 groeide de omzet van de horeca met 6,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. De omzet van logiesverstrekkers steeg met 3,7%, terwijl eet- en drinkgelegenheden een omzetgroei van 7,8% zagen. Dat blijkt uit een recente analyse van ING over de horeca- en leisuremarkt.

Lees bericht



Visrestaurant Pesca in Nice geopend

Formulenieuws – Afgelopen wenkend is onder grote publieke belangstelling vanuit Nederland en Frankrijke de locatie van Pesca in Nice geopend. Het visrestaurant is gevestigd als rooftop-restaurant bovenop Hilton Double Tree direct naast het treinstation van Nice. Het restaurant heeft 130 zitplaatsen binnen en 60 buiten.

Lees bericht



Winnaars van de Gault&Millau Awards 2025

Award-uitreiking – Tivoli Vredenburg in Utrecht vormde maandag opnieuw het decor voor de gidslancering en de bekendmaking van de Gault&Millau Awards. In aanwezigheid van de top van de Nederlandse restaurantwereld werden zij op het podium bekroond, in 18 categorieën zoals ‘Chef van het Jaar’, ‘Jonge Chef van het Jaar’ en ‘Ontdekking van het Jaar’.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid