‘Ingrijpende nieuwe maatregelen voor minstens drie weken’


Coronamaatregelen - “We doen ons best, maar het virus doet het beter, met die woorden onderstreepte minister Hugo de Jonge de noodzaak om extra maatregelen te nemen tegen de verspreding van het virus. De cijfers ten aanzien van het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames zijn niet goed en dus zijn ingrijpende maatregelen nodig. Vooralsnog voor een periode van drie weken.

De cafés en restaurants moeten eerder dicht, thuiswerken, zeker in de Randstad, is bijna een vereiste, tenzij het niet anders kan en ook in samenkomsten van groepen mensen worden verdere beperkingen opgelegd. Koninklijke Horeca Nederland heeft al laten weten boos te zijn over de afgekondigde maatregelen, met name omdat er geen perspectief wordt geboden. "Wederom is er geen onderbouwing voor de beperkingen", zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen tegen de NOS. "Rutte had het in de persconferentie over clusters in de horeca. Maar ik zie dat niet terug in de RIVM-cijfers." Het is volgens de voorzitter daarom steeds moeilijker om draagvlak te vragen van zijn leden. "Er is totaal geen lichtpuntje.

Ook Supporterscollectief Nederland, een samenwerkingsverband van voetbalsupportersverenigingen, is teleurgesteld over het aangekondigde verbod op publiek bij sportevenementen. Het collectief begrijpt de noodzaak om het aantal besmettingen terug te dringen, maar zet wel vraagtekens bij de maatregelen, ook omdat de crisis langer gaat duren dan de drie weken.

Kort gezegd komen de nieuwe regels neer op het volgende:

Nieuwe regels binnen

- Werk zoveel mogelijk thuis.

- Ontvang thuis maximaal 3 gasten.

- U mag met een groep van 4 mensen samen afspreken. Bijvoorbeeld in een bioscoop of restaurant. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.

- In een ruimte binnen mogen maximaal 30 mensen samen zijn. Kinderen tellen mee.

- Om 22.00 uur sluiten de cafés en restaurants. Daarna moet bezoek weg

- Tot 21.00 mag bezoek naar binnen, wel onder de voorwaarde van naam en telefoonnummer Wordt iemand ziek die in het restaurant of café is geweest? Dan moet de GGD gebeld worden.

- Sportkantines zijn dicht.

- Voor bezoek aan een museum of bibliotheek moet worden gereserveerd.

- Winkels laten alleen klanten toe als er genoeg ruimte is en mogen vragen een mondkapje voor te doen.

- In de supermarkten komen er twee speciale winkeltijden per dag voor ouderen en zieken

- Mensen met een contactberoep zoals kappers e.d. moeten klanten registeren.

- Verder zijn er nog uitzonderingen op regels voor ruimtes binnen.

Nieuwe regels buiten

- Alle sportwedstrijden worden gespeeld zonder publiek, zowel bij de amateurs als bij betaalde sporten. Ook bij de training mogen mensen niet komen kijken.

- In de buitenlucht komen maximaal 40 mensen op 1 plek samen. Kinderen tellen mee en mensen mogen niet rondlopen.

- Musea en dierenparken laten beperkt mensen toe en mensen moeten een tijdslot reserveren.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Onzekerheid over continuïteit bedrijf in horeca neemt toe

Analyse – Horecabedrijven maken zich meer zorgen over hun voortbestaan. Het aantal bedrijven dat verwacht over een jaar nog te bestaan lag in november van dit jaar lager dan in mei. Dit meldt het CBS op basis van de conjunctuurenquête onder bedrijven met vijf of meer werkzame personen.

Lees bericht


Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan te duur

Analyse – Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan te duur geworden. Jongeren kiezen daarom vaker voor een alternatief om uit eten te gaan, zoals het laten bezorgen van een maaltijd, of zelf koken. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse van de markt.

Lees bericht

ING: Horeca laat gematigd positief beeld zien in 2023

Analyse - De horeca maakt dit jaar een grote inhaalslag met een verwachte volumegroei van rond de 30%. Desondanks is de horeca eind 2022 qua volume nog altijd niet terug op het pre-coronaniveau van eind 2019. De vooruitzichten voor de sector voor 2023 zijn gematigd positief met een volumegroei van circa 5%.

Lees bericht

KHN-leden pakken met Too Good To Go voedselverspilling aan

Voedselverspilling - Ondernemers die aangesloten zijn bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN) worden sinds deze maand actief geïnformeerd over het tegengaan van voedselverspilling. Door een samenwerking met antiverspillingsplatform Too Good To Go, maakt KHN het voor hun leden heel eenvoudig om zich in te zetten tegen voedselverspilling.

Lees bericht


‘Ondanks herstel wacht horeca onzekere winter’

Analyse - Het herstel van de leisure- en horecamarkt sinds corona is groot. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 wordt zelfs beter gepresteerd, volgens een analyse van de Rabobank. Maar ondanks dit goede herstel moet de sector zich klaar maken voor een onzekere winter. Veel ondernemers zullen te maken krijgen met koopkrachtproblemen bij de consument, stijgende inkoopprijzen en hogere kosten.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid