Initiatief Arnhem Lekker & Groen! telt al 26 horecabedrijven
Actie - Wat doen de horecabedrijven in Arnhem aan voedselverspilling en plantaardige eten? De oplossingen die op deze terreinen worden bedacht, staan centraal in een initiatief onder de naam Arnhem Lekker & Groen. Inmiddels hebben zich al 26 horecabedrijven aangemeld.
Arnhem Lekker & Groen! is een initiatief, dat mede mogelijk is gemaakt door KHN Arnhem, gemeente Arnhem en Puur! uit eten. Het richt zich op twee belangrijke speerpunten: minder voedselverspilling en meer plantaardig op de menukaart. Met het initiatief willen de betrokken partijen laten zien wat horecabedrijven bedenken op deze terreinen. Een toertocht voor vakmedia en geintersseerden langs een aantal Arnhemse horecazaken gaf duidelijkheid. Op de eerste foodsafari lag de focus op het tegengaan van voedselverspilling. In het najaar volgt een nieuwe editie waarin plantaardige gerechten centraal staan.
Pickle de Winkel
Zoals gezegd, bij de eerste fotosafari lag het accent op voedselverspilling. Elk restaurant had een eigen invulling gekozen om voedselverspilling tegen te gaan. Zo verwerkt Pickle de Winkel onder de noemer ‘Taste No Waste’ reststromen van biologische winkels, boerderijen en wildpluk tot houdbare en smaakvolle producten. De producten worden in de winkel te koop aangeboden, maar er kan ook een dagmaaltijd soep of noodles gegeten worden. Pickle de Winkel werkt alleen maar met reststromen. Maar wie veel met groente werkt heeft ook veel groenteschillen en die zijn uitstekend voor de soep.
JANS' Food & Wine Bar
JANS' Food & Wine Bar daarentegen is een stijlvol restaurant, direct naast het concertgebouw Musis Sacrum, dat er juist voor kiest om een menukaart te brengen die verrast. Dus naast bekende gerechten ook een platbrood met hummus, kebab van knolselderij, zoetzure rode ui en gepofte knoflook mayonaise. Een plantaardig gerecht dat kan wedijveren met het broodje kebab na afloop van een forse stapavond. De keuken kan variëren met het gerecht afhankelijk wat er overblijft in de keuken.
Bij Ann
Ook koffie- en lunchroom Bij Ann worden producten die overblijven, zoals pecan pie, cookies, brownies & blondies verwerkt in een nieuwe tractie. Deze rocky road is altijd weer een verrassing. Op zondag worden no waste doosjes aangeboden, maar de individuele producten, maar soms blijft daar toch van over. De rocky road biedt dan uitkomst omdat daarin vrijwel alles verwerkt kan worden. “Zelfs zoute pretzels zijn heel lekker toe te voegen,” laat het bedrijf weten.
Anne & Max
Ook de nieuwste locatie van Anne & Max was in de foodsafari opgenomen. Deze locatie moet nog opengaan, maar telde wel een tweetal producten die (nog) niet bij andere Anne & Max-locaties verkrijgbaar zijn, te weten de croissantcake en een ijskoffie van restproducten. De ijskoffie op deze Arnhemse locatie wordt gemaakt van overgebleven espressoshots en havermelk. Ook de croissants die ’s morgens vers worden gebakken, worden niet verspild, maar later verwerkt in een smaakvolle croissantcake naar eigen receptuur.
FoodVia
Bij FoodVia maken ze graag verrassende gerechten bereid van lokale ingrediënten. Groente speelt in de keuken geen allesbepalende rol, maar wel een hoofdrol. Zo ook een blini met een geroosterde gravad carrot. Een hartig gerechtje waar de blini’s (pannenkoekjes,red.) gemaakt zijn van biologisch tarwemeel van Landgoed De Velhorst en volle melk van biodynamische boerderij De Vijfsprong. De melk is eventueel ook te vervangen door plantaardige melk. De met een kaasschaaf geschilde en gesneden wortels worden een nacht gemarineerd in een marinade met dille, citroen, rookzout, sojasaus, knoflook en agavesiroop als smaakmakers. In combinatie met de blini's een uiterst smaakvolle borrelhap.
Raamsticker
De gemeente Arnhem ondersteunt het initiatief om de horecazaken duurzamer en 'groener' te maken. Om duidelijk te maken voor de gast wie er bij Arnhem Lekker & Groen is aangesloten is er ook een raamsticker ontworpen die de aangesloten bedrijven kunnen aanbrengen op hun ruit.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bijna kwart haalt bestelling bij koffie- of lunchketen af
Onderzoek - Bezoekers van koffie- of lunchketens halen bijna een kwart (24%) van de bestellingen af. Het vaakst bestaat de bestelling uit eten én drinken (47%). En Dunkin’ is populairder onder jongvolwassenen dan onder oudere leeftijdsgroepen.
Lees berichtAlbron neemt Coffeecompany over van JDE Peet’s
Overname - Albron wil per 1 juli 2021 de keten Coffeecompany overnemen van JDE Peet’s en daarmee de eigen positie op high traffic-locaties versterken. De overname is onderdeel van een bredere ambitie om verder te groeien als foodservice-organisatie die richting geeft aan de markt, aldus Albron vandaag in een toelichting.
Lees berichtHoreca in Amsterdam The Style Outlets in Halfweg open
Shoppingmall – Enkele winkels waren al eerder open, maar vanaf vandaag is Amsterdam The Style Outlets in Halfweg officieel open. HMSHost en Albron zijn twee belangrijke horecapartijen met de foodformules Starbucks, Burger Federation, Pommes Frites en Anne&Max.
Lees bericht