Instock komt met online marktplaats tegen verspilling


Voedselverspilling – Instock lanceert vandaag een online marktplaats tegen voedselverspilling. Met InstockMarket.nl verbinden zij overschotten en imperfecte producten aan deelnemende horecabedrijven. De producten tegen de datum of waar iets aan mankeert worden door Instock verzameld op een nieuw food rescue center. Op dit sorteercentrum wordt alles wordt gecontroleerd en online gezet. Op die manier kunnen chefs dagelijks zien en bestellen wat er online ‘in stock’ is. De initiatiefnemers willen op deze manier stimuleren dat de horeca serveert wat er in Nederland voorhanden is. De inschatting is dat op deze manier elke maand 50.000 kilo eten van de verspilling gered kan worden. Van pilot naar realisatie Het concept heeft anderhalf jaar als pilot gedraaid. Inmiddels zijn de oprichters Selma Seddik, Bart Roetert en Freke van Nimwegen overtuigd dat het mogelijk is. “De horeca vormt een mooie oplossing voor de overschotten en imperfecte producten in ons land. Wanneer de reguliere handel het niet meer wil of kan aannemen, kunnen wij met InstockMarket.nl de producten overnemen en aanbieden aan chefs. De chefs waar wij mee werken zijn flexibel en creatief en maken culinaire creaties van producten die anders waren weggegooid.” Bovendien wordt minimaal 30% van wat er wordt opgehaald gedoneerd aan goede doelen zoals de Voedselbank. Ketensamenwerking Het initiatief is een resultaat van vele samenwerkingen. Steeds meer leveranciers vanuit de keten sluiten zich aan, zoals Albert Heijn, groente- en fruitbedrijf Bakker Barendrecht en telers zoals Van Oers United. Ook de horeca meldt zich. Zo is Vermaat een belangrijke afnemer. Marije Vroom CSR manager van dit horeca- en cateringbedrijf: “We willen graag voorop lopen in de transitie naar de circulaire economie. Verspilling van grondstoffen is daarmee een van onze belangrijkste en uitdagendste opdrachten.”. Ruim een kwart van al het voedsel wordt verspild in Nederland, dit is zo’n 1,8 tot 2,5 miljoen ton in de gehele voedselketen. Instock Instock is in juni 2014 opgericht door vier werknemers van Albert Heijn. Zij werden dagelijks geconfronteerd met voedselverspilling en besloten samen een plan te maken om dit tegen te gaan. Inmiddels zijn er drie restaurants, een foodtruck en een productlijn. Daarmee hebben ze bijna 700.000 kilo eten gered. Bron: Instock/@FoodClicks Voedselverspilling – Instock lanceert vandaag een online marktplaats tegen voedselverspilling. Met InstockMarket.nl verbinden zij overschotten en imperfecte producten aan deelnemende horecabedrijven. De producten tegen de datum of waar iets aan mankeert worden door Instock verzameld op een nieuw food rescue center. Op dit sorteercentrum wordt alles wordt gecontroleerd en online gezet. Op die manier kunnen chefs dagelijks zien en bestellen wat er online ‘in stock’ is. De initiatiefnemers willen op deze manier stimuleren dat de horeca serveert wat er in Nederland voorhanden is. De inschatting is dat op deze manier elke maand 50.000 kilo eten van de verspilling gered kan worden. Van pilot naar realisatie Het concept heeft anderhalf jaar als pilot gedraaid. Inmiddels zijn de oprichters Selma Seddik, Bart Roetert en Freke van Nimwegen overtuigd dat het mogelijk is. “De horeca vormt een mooie oplossing voor de overschotten en imperfecte producten in ons land. Wanneer de reguliere handel het niet meer wil of kan aannemen, kunnen wij met InstockMarket.nl de producten overnemen en aanbieden aan chefs. De chefs waar wij mee werken zijn flexibel en creatief en maken culinaire creaties van producten die anders waren weggegooid.” Bovendien wordt minimaal 30% van wat er wordt opgehaald gedoneerd aan goede doelen zoals de Voedselbank. Ketensamenwerking Het initiatief is een resultaat van vele samenwerkingen. Steeds meer leveranciers vanuit de keten sluiten zich aan, zoals Albert Heijn, groente- en fruitbedrijf Bakker Barendrecht en telers zoals Van Oers United. Ook de horeca meldt zich. Zo is Vermaat een belangrijke afnemer. Marije Vroom CSR manager van dit horeca- en cateringbedrijf: “We willen graag voorop lopen in de transitie naar de circulaire economie. Verspilling van grondstoffen is daarmee een van onze belangrijkste en uitdagendste opdrachten.”. Ruim een kwart van al het voedsel wordt verspild in Nederland, dit is zo’n 1,8 tot 2,5 miljoen ton in de gehele voedselketen. Instock Instock is in juni 2014 opgericht door vier werknemers van Albert Heijn. Zij werden dagelijks geconfronteerd met voedselverspilling en besloten samen een plan te maken om dit tegen te gaan. Inmiddels zijn er drie restaurants, een foodtruck en een productlijn. Daarmee hebben ze bijna 700.000 kilo eten gered. Bron: Instock/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Unilever zet volgende stap tegen voedselverspilling

Voedselverspilling – Too Good To Go en Unilever zetten de volgende stap in de strijd tegen voedselverspilling. Voortaan is het mogelijk om via de Too Good To Go app een pakket met producten van onder andere Unox, Knorr, Calvé en Conimex thuis te laten bezorgen, direct van de maker naar de consument. Dat betekent ook voor Too Good To Go nieuwe...

Lees bericht



Marit van Egmond Foodmanager van het Jaar 2022

Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres (NFC) in het Scheveningse Kurhaus is Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, gekozen tot Foodmanager van het Jaar. Marit van Egmond is de eerste vrouw die de titel mag dragen. Het is dit jaar voor de 25e keer dat er een Foodmanager van het Jaar wordt uitgeroepen.

Lees bericht

Mike Boks nieuwe General Manager van STACH

Benoeming – Mike Boks treedt per 1 januari 2023 aan als nieuwe General Manager van STACH. Hij neemt de taak over van Stach Schaberg, oprichter van STACH. Schaberg blijft als adviseur betrokken bij Vermaat. Vermaat voegde in 2019 STACH toe aan haar portfolio.

Lees bericht


KHN-leden pakken met Too Good To Go voedselverspilling aan

Voedselverspilling - Ondernemers die aangesloten zijn bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN) worden sinds deze maand actief geïnformeerd over het tegengaan van voedselverspilling. Door een samenwerking met antiverspillingsplatform Too Good To Go, maakt KHN het voor hun leden heel eenvoudig om zich in te zetten tegen voedselverspilling.

Lees bericht

‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’

Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid