Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel


Het 10 jarige bestaan van Instock werd gevierd met een feestje

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Instock werd in 2014 opgericht door een aantal jonge Ahold-medewerkers en had een duidelijke missie: het tegengaan van voedselverspilling. Wat begon als een pop-up restaurant, groeide al snel uit tot drie vaste locaties in Amsterdam, Utrecht en Den Haag, waar dagelijks gekookt werd met de ‘oogst van de dag’, in de begintijd vaak afkomstig van Albert Heijn-winkels. Maar Instock samen al snel met verschillende partijen samen om reststromen, overschotten en producten die niet aan de norm voldoen, te redden en te gebruiken.

Van restaurant naar groothandel

Naarmate de beweging tegen voedselverspilling groeide, ging Instock op zoek naar manieren om op grotere schaal voedsel te redden. Instock ging in 2019 verder als horeca groothandel - InstockMarket - waar ook andere horecagelegenheden gemakkelijk een duurzame stap kunnen zetten door voedsel van de verspilling te redden. Deze innovatieve aanpak heeft Instock naar eigen zeggen een prominente plaats in de horeca- en voedselsector opgeleverd.

4,7 miljoen kilo CO2 bespaard

De afgelopen tien jaar is er aanzienlijke vooruitgang geboekt in de strijd tegen voedselverspilling. Instock heeft inmiddels ruim 3 miljoen kilo aan eten gered. Dit heeft niet alleen een directe impact op het verminderen van voedselverspilling, maar ook op de besparing van CO2-uitstoot, water, land en energie. Bijvoorbeeld, 3 miljoen kilo gered eten komt overeen met 4,7 miljoen kilo CO2, wat gelijkstaat aan het jaarlijkse energieverbruik van 3.359 huishoudens.

De verhuizing naar Diemen in 2023 markeerde een nieuw hoofdstuk voor InstockMarket. Met de nieuwe ruimte en faciliteiten kan het bedrijf verder groeien en de impact vergroten. Dit blijkt uit de resultaten: in 2023 redde Instock bijna twee keer zoveel voedsel van de verspilling als in 2022.

Bron: FoodPersonality/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



ING gematigd positief over horeca in 2025

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dankzij een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen geeft de consument dit jaar volgens de bank weer meer uit in de horeca dan in 2024.

Lees bericht




Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X

Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.

Lees bericht

Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers

Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid