Instock voortaan zelfstandig verder


Voedselverspilling - Instock, het initiatief dat vierenhalf jaar geleden door vier medewerkers van Albert Heijn werd gestart om voedselverspilling op de kaart te zetten, gaat zelfstandig verder. De samenwerking met Albert Heijn blijft, alleen staat de deur voortaan open voor andere partijen. Instock begon als pop-up restaurant, maar groeide uit tot een organisatie met drie restaurants, waar producten worden verwerkt die anders zouden worden weggegooid en een range aan in eigen beheer ontwikkelde producten. Na jaren van intensieve samenwerking met en steun van Albert Heijn ziet Instock nu mogelijkheden voor een zelfstandige status en zet daarom de deur open voor andere organisaties met reststromen. Samenwerking blijft De samenwerking tussen Albert Heijn en Instock blijft: Instock zet de bruikbare onverkochte producten van de supermarktketen en hun leveranciers op de (menu)kaart in de horeca, maar wil dat ook doen voor andere partijen. De gedachte hierachter is dat niet in termen van concurrentie moet worden gedacht wanneer het om duurzaamheid gaat. “We willen juist iedereen motiveren om mee te doen met Instock zodat steeds meer onverkochte producten een goede bestemming krijgen”, aldus Cees van Vliet, directeur winkels en distributie bij Albert Heijn. “Instock heeft ons altijd geïnspireerd op vernieuwende manieren te kijken naar voedselverspilling, en ook in deze nieuwe fase blijven ze dat doen”. Ruimte voor groei De oprichters en huidige bestuurders Bart Roetert, Selma Seddik en Freke van Nimwegen blijven verantwoordelijk voor Instock. Met de nieuwe situatie ontstaat in hun ogen ruimte om te groeien en nog meer initiatieven te ontplooien om voedselverspilling verder terug te dringen. Voorbeelden daarvan zijn producten als Pieper Bier en de kookboeken Instock Cooking en Circular Chefs. De grootste impact willen ze maken door ook andere horeca te stimuleren om met reststromen te werken, door de producten beschikbaar te maken. Bron: AH/ @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AH kiest voor circulaire bedrijfskleding

Bedrijfskleding - Medewerkers van Albert Heijn krijgen nieuwe bedrijfskleding. Deze kleding is voor het overgrote deel circulair geproduceerd: van gedragen textiel en gebruikte plastic flessen. Medewerkers stonden zelf aan de basis van de nieuwe kleding.

Lees bericht

Verspilling is Verrukkelijk wil met crowdfunding blijven vechten

Voedselverspilling - De ondernemers van Verspilling is Verrukkelijk zijn in 2018 een beweging gestart om zoveel mogelijk eten te redden van de verspilling. Nog altijd wordt bijna een derde van het voedsel verspild. Crowdfunding moet er nu voor zorgen dat het collectief kan blijven vechten tegen voedselverspilling.

Lees bericht

Supermarkten stoppen met desinfecteren van elk winkelwagentje

Coronamaatregelen – Supermarktketen Albert Heijn is gestopt met het desinfecteren van de winkelwagentjes na elk gebruik. Bij sommige locaties moeten klanten het voortaan zelf doen en bij andere locaties wordt gemeld dat dit nog maar vier keer per dag gebeurt. De nieuwe hygiënerichtlijn vanuit het hoofdkantoor zou al sinds gisteren zijn ingegaan. Ook andere supermarktketen versoepelen de hygiëne richtlijnen...

Lees bericht







© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid