Instock voortaan zelfstandig verder


Voedselverspilling - Instock, het initiatief dat vierenhalf jaar geleden door vier medewerkers van Albert Heijn werd gestart om voedselverspilling op de kaart te zetten, gaat zelfstandig verder. De samenwerking met Albert Heijn blijft, alleen staat de deur voortaan open voor andere partijen. Instock begon als pop-up restaurant, maar groeide uit tot een organisatie met drie restaurants, waar producten worden verwerkt die anders zouden worden weggegooid en een range aan in eigen beheer ontwikkelde producten. Na jaren van intensieve samenwerking met en steun van Albert Heijn ziet Instock nu mogelijkheden voor een zelfstandige status en zet daarom de deur open voor andere organisaties met reststromen. Samenwerking blijft De samenwerking tussen Albert Heijn en Instock blijft: Instock zet de bruikbare onverkochte producten van de supermarktketen en hun leveranciers op de (menu)kaart in de horeca, maar wil dat ook doen voor andere partijen. De gedachte hierachter is dat niet in termen van concurrentie moet worden gedacht wanneer het om duurzaamheid gaat. “We willen juist iedereen motiveren om mee te doen met Instock zodat steeds meer onverkochte producten een goede bestemming krijgen”, aldus Cees van Vliet, directeur winkels en distributie bij Albert Heijn. “Instock heeft ons altijd geïnspireerd op vernieuwende manieren te kijken naar voedselverspilling, en ook in deze nieuwe fase blijven ze dat doen”. Ruimte voor groei De oprichters en huidige bestuurders Bart Roetert, Selma Seddik en Freke van Nimwegen blijven verantwoordelijk voor Instock. Met de nieuwe situatie ontstaat in hun ogen ruimte om te groeien en nog meer initiatieven te ontplooien om voedselverspilling verder terug te dringen. Voorbeelden daarvan zijn producten als Pieper Bier en de kookboeken Instock Cooking en Circular Chefs. De grootste impact willen ze maken door ook andere horeca te stimuleren om met reststromen te werken, door de producten beschikbaar te maken. Bron: AH/ @FoodClicks Voedselverspilling - Instock, het initiatief dat vierenhalf jaar geleden door vier medewerkers van Albert Heijn werd gestart om voedselverspilling op de kaart te zetten, gaat zelfstandig verder. De samenwerking met Albert Heijn blijft, alleen staat de deur voortaan open voor andere partijen. Instock begon als pop-up restaurant, maar groeide uit tot een organisatie met drie restaurants, waar producten worden verwerkt die anders zouden worden weggegooid en een range aan in eigen beheer ontwikkelde producten. Na jaren van intensieve samenwerking met en steun van Albert Heijn ziet Instock nu mogelijkheden voor een zelfstandige status en zet daarom de deur open voor andere organisaties met reststromen. Samenwerking blijft De samenwerking tussen Albert Heijn en Instock blijft: Instock zet de bruikbare onverkochte producten van de supermarktketen en hun leveranciers op de (menu)kaart in de horeca, maar wil dat ook doen voor andere partijen. De gedachte hierachter is dat niet in termen van concurrentie moet worden gedacht wanneer het om duurzaamheid gaat. “We willen juist iedereen motiveren om mee te doen met Instock zodat steeds meer onverkochte producten een goede bestemming krijgen”, aldus Cees van Vliet, directeur winkels en distributie bij Albert Heijn. “Instock heeft ons altijd geïnspireerd op vernieuwende manieren te kijken naar voedselverspilling, en ook in deze nieuwe fase blijven ze dat doen”. Ruimte voor groei De oprichters en huidige bestuurders Bart Roetert, Selma Seddik en Freke van Nimwegen blijven verantwoordelijk voor Instock. Met de nieuwe situatie ontstaat in hun ogen ruimte om te groeien en nog meer initiatieven te ontplooien om voedselverspilling verder terug te dringen. Voorbeelden daarvan zijn producten als Pieper Bier en de kookboeken Instock Cooking en Circular Chefs. De grootste impact willen ze maken door ook andere horeca te stimuleren om met reststromen te werken, door de producten beschikbaar te maken. Bron: AH/ @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Consument zoekt straks eerder de discounter op’

Onderzoek – Driekwart van de Nederlander gaat door hoge energierekeningen en inflatie straks andere keuzes maken aanzien van winkels. Discount supermarkten zoals Lidl zullen hiervan profiteren en zien naar verwachting klanten overlopen van o.a. Albert Heijn en Jumbo. Niet alleen worden andere winkels en merken gekozen, ook wordt langer op aanbiedingen gewacht. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.

Lees bericht


AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

Lees bericht

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van start

Voedselverspilling - HAS Hogeschool houdt samen met Aeres Hogeschool, Hogeschool Inholland, Fontys Hogescholen, Food Valley Circulair, Stichting Jong Leren Eten, Stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Rabobank de eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge. De challenge start op 13 september.

Lees bericht

Lidl laat consument vacumeren tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - In aanloop naar de Verspillingsvrije week (start 12 september) kondigen Lidl en Too Good To Go een volgende stap aan in hun strijd tegen voedselverspilling. Partijen starten een spaaractie voor vershoudbakjes waarin eten(sresten) thuis gevacumeerd bewaard kunnen blijven, zodat ze langer houdbaar zijn.

Lees bericht


Albert Heijn start samen met Voedselbank ontbijtactie

Actie – Omdat geen enkel kind zonder ontbijt naar school moet start Albert Heijn samen met de voedselbanken de landelijke actie “Op een lege maag kun je niet leren”. Klanten kunnen in de 550 winkels van AH ontbijtproducten kopen en deze doneren aan de Voedselbank. De actie loopt vanaf 29 augustus t/m 4 september.

Lees bericht

Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid