Isabelle Spindler-Jacobs over de zes beloften van Dole Packaged Food


Interview – Het Amerikaanse fruitmerk Dole, in Nederland vooral bekend van verse bananen en ananas in blik, heeft een ambitieus plan opgesteld waarin het een zestal beloften doet aan de wereld. Het van oorsprong Hawaiiaanse merk wil niet alleen op duurzaamheidsgebied serieuze stappen zetten, het wil ook het gat tussen goede voeding en 1 miljard mensen wereldwijd dichten. Isabelle Spindler-Jacobs van Dole Packaged Foods Europa in Rotterdam legt uit hoe.

Dole Packaged Foods, onderdeel van Dole Asia Holding, is wereldleider in het verbouwen, produceren, distribueren en verkopen van fruit en gezonde snacks en ingrediënten. Het gaat hierbij om producten variërend van verpakt lang houdbaar fruit en diepvriesfruit tot gedroogd fruit en vruchtensappen. Dole speelde als merk jarenlang binnen vers en verpakt fruit een voorname, maar ook een tamelijk onzichtbare rol. Daarin gaat nu verandering komen, laat Spindler-Jacobs weten. “De beloften die het merk in haar purposestrategie ‘Dole Promise’ heeft gemaakt, is er niet eentje zonder consequenties. Deze wordt gevoeld door alles en iedereen binnen de organisatie. We richten ons op gezonde snacks, op gezonde ingrediënten en op functionele voeding, alles op basis van fruit. Elke stap die we zetten, leggen we langs de meetlat of het past bij ons duurzaamheidsbeleid.”

Oplossingen

Met de Dole Promise doet het bedrijf zes beloften aan de wereld. Niet alleen de belofte om het gat tussen goede voeding en  een miljard mensen te dichten, het betreft ook ambitieuze doelstellingen als alle geraffineerde suikers in producten verbannen, het verlies van fruit van de plantages tot aan de consument reduceren tot nul, het verwijderen van alle fossiele plastic verpakkingen in de eigen keten en koolstofneutraliteit in alle activiteiten. De beloften vormen de basis voor het gehele transitieproces. Nederland vormt in die transitie vanuit het nieuwe hoofdkantoor in Rotterdam een centrale rol in de hernieuwde investeringen van Dole in Europa. “Vanuit ons kantoor aan het Weena worden namelijk samenwerkingen aangegaan met Nederlandse organisaties om innovatieve oplossingen te vinden voor onze ambitieuze beloften”, aldus Spindler-Jacobs.

Duurzame samenleving

“De dagelijkse hoeveelheid fruit die wij als volwassenen eten is nog altijd veel te laag. 87 procent van de Nederlandse consumenten heeft niet de juiste fruit intake. Daarnaast wordt 36 procent van het fruit door kinderen gegeten op school”, start Spindler-Jacobs haar vurige betoog. “Fruit is ook een kwetsbaar product, met veel derving. Wij willen geen fruitverlies in de keten vanaf de plantages tot aan de consument. Om dat te realiseren zijn daarvoor forse stappen nodig. Om die te kunnen zetten hebben we partners nodig die ons daarbij helpen. Nu wordt nog altijd 15 procent van het fruit vernietigd, terwijl 25 procent van de wereldbevolking voedselonzekerheid ervaart. Daar willen we vanaf. Door fruit in blik of cupjes aan te bieden en mensen te wijzen op het feit hoe lekker het is fruit te eten. Met meerdere punten willen we zo een bijdrage leveren aan een gezondere en duurzame samenleving.”

Start van de reis

Spindler-Jacobs, de nieuwe topvrouw bij Dole Packaged Foods, herhaalt diverse keren in het gesprek dat Dole aan het begin staat van een ‘reis’. Een reis die twee jaar geleden startte bij een wijziging in het leiderschap van het bedrijf en die nog maar net is begonnen. “Als we aangeven dat we in 2025 geen geraffineerde suikers meer willen gebruiken, dan lijkt dat wellicht eenvoudig, maar is het niet. Daarvoor hebben we nieuwe technieken nodig en partijen die ons daarbij gaan helpen. We roepen daarom bedrijven, organisaties, uitvinders, studenten op om met ons samen te werken. Dat geldt ook voor de fossielvrije verpakkingen en alle andere beloften die we hebben gedaan. We gaan ze realiseren, maar wel met hulp en steun van partners.”

Sunshine Fonds

Om snelheid te maken te maken is het Sunshine For All Fonds opgezet waarin 2 miljoen US-dollar beschikbaar zit om initiatieven op het terrein van een van de zes beloften verder te ondersteunen. Spindler-Jacobs: “Het fonds is eind februari gelanceerd en is bestemd voor iedereen die ideeën heeft en wil helpen het systeem te veranderen. Dat kunnen bedrijven of organisaties zijn, maar ook studenten.

In totaal bestaat Dole Packaged Foods Europa uit een groep van zo’n 25 gedreven mensen, met  twaalf verschillende nationaliteiten, 60% vrouw en van wie het merendeel in Rotterdam werkt.   Ook daar leggen we steeds dagelijks onze plannen langs te meetlat met de vraag: draagt het bij aan onze ambities. En als het negatief is, gaat het niet door. We eten hier letterlijk onze promises.”

(Dit artikel is eerder geplaatst in de maart-editie van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid