ISS bespaart maaltijden en voedselkosten door inzet artificial intelligence
Catering - ISS Facility Services is de eerste facilitaire dienstverlener in Nederland die Winnow Vision introduceert op één van haar grotere cateringlocaties. Met behulp van camera’s, slimme weegschalen en machinelearning ‘leert’ Winnow Vision om aankoopbeslissingen van voedselproducten aan te passen om voedselverspilling en overproductie te voorkomen.
Volgens ISS kan op deze wijze tot wel 8% op de voedselkosten worden bespaard. ISS Facility Services en opdrachtgever PwC Nederland hebben de primeur in Nederland. Winnow is een startup die voortkomt uit het ISS Corporate Garage Open Innovation Programme, waarmee opdrachtgevers van ISS toegang hebben tot een open innovation platform.
23 miljoen maaltijden gered
Winnow werkt al sinds oktober 2017 aan de technologie en deed ook al eerder een pilot met IKEA. De pilot toont steeds aan dat Winnow Vision slimmer en nauwkeuriger is dan de chefs in de bedrijfskeuken. Hierdoor worden de keuken winstgevender en efficiënter. Op die manier heeft Winnow de commerciële keukens inmiddels geholpen om meer dan €30 miljoen aan voedselkosten op jaarbasis te besparen. Dat komt neer op meer dan 23 miljoen maaltijden die voorheen in de vuilnisbak terecht kwamen. De nieuwe, door Artificial Intelligence aangedreven Winnow Vision is inmiddels al in meer dan 75 keukens geïnstalleerd en de technologie zal dit jaar nog op een groot aantal locaties verder worden uitgerold. Marc Zornes, CEO van Winnow: “Voedselverspilling is een wereldwijd probleem, waarmee keukens over de hele wereld worstelen. Zonder zicht op wat er wordt verspild, verspillen keukens veel meer voedsel dan ze denken”.
Bron: ISS/@FoodClicks
Catering - ISS Facility Services is de eerste facilitaire dienstverlener in Nederland die Winnow Vision introduceert op één van haar grotere cateringlocaties. Met behulp van camera’s, slimme weegschalen en machinelearning ‘leert’ Winnow Vision om aankoopbeslissingen van voedselproducten aan te passen om voedselverspilling en overproductie te voorkomen.
Volgens ISS kan op deze wijze tot wel 8% op de voedselkosten worden bespaard. ISS Facility Services en opdrachtgever PwC Nederland hebben de primeur in Nederland. Winnow is een startup die voortkomt uit het ISS Corporate Garage Open Innovation Programme, waarmee opdrachtgevers van ISS toegang hebben tot een open innovation platform.
23 miljoen maaltijden gered
Winnow werkt al sinds oktober 2017 aan de technologie en deed ook al eerder een pilot met IKEA. De pilot toont steeds aan dat Winnow Vision slimmer en nauwkeuriger is dan de chefs in de bedrijfskeuken. Hierdoor worden de keuken winstgevender en efficiënter. Op die manier heeft Winnow de commerciële keukens inmiddels geholpen om meer dan €30 miljoen aan voedselkosten op jaarbasis te besparen. Dat komt neer op meer dan 23 miljoen maaltijden die voorheen in de vuilnisbak terecht kwamen. De nieuwe, door Artificial Intelligence aangedreven Winnow Vision is inmiddels al in meer dan 75 keukens geïnstalleerd en de technologie zal dit jaar nog op een groot aantal locaties verder worden uitgerold. Marc Zornes, CEO van Winnow: “Voedselverspilling is een wereldwijd probleem, waarmee keukens over de hele wereld worstelen. Zonder zicht op wat er wordt verspild, verspillen keukens veel meer voedsel dan ze denken”.
Bron: ISS/@FoodClicks
Voedselverspilling - Vermaat gaat op grote schaal de strijd aan tegen voedselverspilling. Onderdeel van die aanpak is de inzet van de technologie van Orbisk, de zogenaamde Orbi. De voedsel verspilling moet met deze slimme technologie in 2027 met 50% zijn teruggebracht.
Catering - Markies Catering is sinds begin september de nieuwe cateraar van het Deltion College in Zwolle. Studenten en medewerkers van het ROC kunnen terecht bij drie restaurants, een koffiecorner en gebruik maken van andere cateringservices. Een gezond en duurzaam assortiment stond centraal in de aanbesteding.
Marktcijfers - De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, nam toe met ruim 3 procent, laat het CBS weten. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.
Campagne – Omdat tien bedrijfscateraars zich hebben gecommitteerd aan de ‘meer plant, minder dier’-doelstelling van Wakker Dier, zet de organisatie deze in een printadvertentie in het zonnetje. De betreffende cateraars hebben toegezegd in 2030 minimaal zestig procent plantaardige eiwitten aan te bieden van alle verkochte eiwitten.
Benoeming - Fabienne Jungerhans (36) start per 11 mei als Sales & Marketing Manager bij cateraar Join Program. Jungerhans zal niet alleen met beide oprichters de commerciële strategie gaan bepalen en processen optimaliseren, maar tevens zal zij samen met het sales-en marketingteam de ‘disruptieve food movement’ over Nederland gaan uitrollen.
Catering – Sodexo lanceert de nieuwe foodservice Kitchen Works waarin energie, snelheid en gemak centraal staan. Het aanbod is duurzaam en gezond van comfortfood tot salades. Volvo Nederland is de eerste locatie waar het nieuwe concept van Sodexo is gepresenteerd.