Italiaanse restaurants blijven populair bij Nederlanders


De afgelopen vijf jaar is het aantal Italiaanse restaurants in Nederland afgenomen van 1.494 naar 1.469 restaurants volgens een analyse van Van Spronsen & Partners

Onderzoek – Ondanks een lichte daling in het aantal Italiaanse restaurants in Nederland, blijft de ‘Romeinse keuken’ onverminderd populair. Dat komt vooral omdat de pizzaketens als NY Pizza en Domino’s fors blijven groeien. Dit blijkt uit een analyse van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners over de Italiaanse restaurants.

De afgelopen vijf jaar is het aantal Italiaanse restaurants in Nederland afgenomen van 1.494 naar 1.469 restaurants. De daling bedraagt circa 2%, vergelijkbaar met de afname van de restaurants met Zuid-Europese keuken (1,7%). ‘Dat blijkt uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners.

Het adviesbureau zag echter dat in de onderzochte periode ook het aantal vestigingen van Domino’s en NY Pizza explosief was gestegen met bijna 50%. In 2018 tekende die stijging zich al af, toen zich een aantal grootschalige fast casual concepten zich aandienden. Sommige daarvan hebben behoorlijk hinder ondervonden in de coronacrisis, maar er zijn ook nieuwe concepten geopend, zo laat het adviesbureau weten.

In de provincies

Noord-Holland heeft nog steeds dankzij Amsterdam de hoogste Italiaanse restaurantdichtheid (13,6 per 100.000 inwoners). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland (5,4) lager dan het Nederlandse gemiddelde van (8,2). De forse stijging in Utrecht (+28%) kan gezien worden als een inhaalslag, door deze ontwikkeling is de dichtheid in Utrecht (8,1) ongeveer gelijk aan het landelijk gemiddelde. In Drenthe is wel een forse procentuele stijging, echter in absolute getallen is de stijging beperkt met slechts 4 nieuwe Italiaanse restaurants. In Limburg zien wij een andere ontwikkeling waar bij een minimale groei van de bevolking het aantal Italiaanse restaurants sterk toenam met 22 restaurants (+20%). Hiermee is het Italiaanse restaurant in deze provincie fors populairder geworden.

De Zuid-Europese keuken

In 2018 was de Italiaanse keuken al goed voor circa 55% van de Zuid-Europese keuken, in 2024 is dit gestegen tot circa 56% . Het aandeel is, bijna gelijk gebleven door de kleine afname in de Italiaanse keukenrichting, maar ook door de stijging van circa +44% Portugese restaurants en circa +23% Spaanse restaurants. De overige keukens (Grieks, Mediterraan en Turks) zijn juist afgenomen.

Toeristen

Ruim 45% van het totale Italiaanse restaurantaanbod is te vinden in 18 gemeenten. Het aanbod in deze 18 gemeenten blijft nagenoeg gelijk in de afgelopen periode (-0,7%). Er zitten wel grote verschillen in de groei binnen de steden. Breda, Eindhoven en Maastricht zijn flink gegroeid, waar het aanbod in Delft, Nijmegen en Den Bosch procentueel sterk is teruggelopen.

Sociale media

Jonge restaurantgasten gebruiken sociale media voor het vinden van restaurants en uiteindelijk een relatie (herkenning) op te bouwen met het restaurant. Dit terwijl ‘ouderen’ sociale media vooral gebruiken om enkel content te consumeren. Een mooi interieur, een leuke gimmick of een viral restaurant biedt veel ‘Instagram opportunities’, waardoor er ook meer over gepost wordt. Iets nieuws bieden wat nog niet bestaat zodat jongere generaties erover gaan posten, is een handige manier om uiteindelijk ook de oudere generaties te bereiken.

Bron: Van Sponsen & Partners/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Foodservice groeide in 2024 met 4,1% door prijsverhogingen

Analyse  - De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. De omzet van de totale markt voor Foodservice (Klassieke Horeca, Gemak, Catering) kwam daardoor vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Feitelijk betkende dat een bescheiden groei van 4,1% ten opzichte van de 12,1% groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van...

Lees bericht



ING iets positiever over horeca 2025 dan ABN AMRO

Analyse – ING Research en ABN AMRO presenteerden vandaag hun toekomstverwachtingen voor de horeca in 2025. Opvallend is dat ING iets positiever is dan ABN AMRO. Daar waar ING een lichte volumegroei ziet, voorziet ABN AMRO vooral een toenemende druk in de horeca door oplopende kosten en toenemende concurrentie. Beide banken verwachten wel een toename in het aantal faillissementen in 2025.

Lees bericht



Consumenten geven weer meer uit in derde kwartaal

Analyse – Consumenten geven weer meer uit. De groei zit vooral bij de uitgaven aan diensten, volgens een analyse van ING Research op basis van ING-data over het derde kwartaal. Te zien is dat de waarde van de consumententransacties in Nederland is toegenomen met 1,4% ten opzichte van een kwartaal eerder.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid