Italiaanse restaurants groeien fors vooral in grote steden


Analyse - Het aantal Italiaanse restaurants in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen, van 1.384 naar bijna 1.500 restaurants. De stijging is  8%, terwijl de totale restaurantsector in dezelfde periode met ‘slechts’ 4% toenam. De groei is nagenoeg volledig in de laatste twee jaar tot stand gekomen (+100 restaurants). Vooral in de studentensteden groeide het aanbod fors, met als opvallende ontwikkeling de opmars van grootschalige fast casual concepten. Dit blijkt uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden. Noord-Holland heeft dankzij Amsterdam de hoogste Italiaanse restaurantdichtheid (15,3 restaurants per 100.000 inwoners). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland (8,8) echter vergelijkbaar met het Nederlandse gemiddelde (8,7). In Drenthe is de groei (+18%) relatief het grootst. Volgens het rapport moet dit echter gezien worden als inhaalslag, aangezien het aantal Italiaanse restaurants per 100.000 inwoners (7,9) nog steeds onder het landelijk gemiddelde ligt. De Italiaanse restaurantsector neemt circa 25% van de ontwikkeling van de totale restaurantsector voor haar rekening. Zuid-Europees populair Vijf jaar geleden was de Italiaanse keuken goed voor circa 50% van het totaal aantal Zuid-Europese restaurants, in 2018 is dit aandeel toegenomen tot circa 55%. Ruim 40% van het totale Italiaanse restaurantaanbod is te vinden in 15 gemeenten. Kenmerkend is te zien dat er veel studentensteden in deze ranglijst staan. Het Italiaanse restaurant is bovengemiddeld populair bij deze doelgroep gezien het doorgaans lage prijsniveau, het laagdrempelige karakter en veelal mogelijkheid voor afhalen van met name de pizza. Het aanbod in deze 15 gemeenten groeit harder (+11%) dan in de rest van Nederland (+5%). Deze groei is met name toe te wijzen aan de ontwikkelingen in de grootste vier (studenten)gemeenten. Hier openden per saldo bijna 50 nieuwe Italiaanse restaurants de deuren, 73% van de totale groei uit deze ranglijst. Vooral in Utrecht is de groei fors (+32%). Grootschalige Italiaanse fastcasual concepten zoals Happy Italy en Vapiano vestigen dan ook met name in deze steden. Locaties die soms groter zijn dan 1.000m2. Bron: Van Spronsen & Partners

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Tweede themadag over behoud van personeel

Personeel – Koninklijke Horeca Nederland (KHN Amsterdam), House of Hospitality, SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca), Horecava en de Gemeente Amsterdam hebben de handen ineen geslagen en organiseren, na een geslaagde eerste editie, een tweede themadag op maandag 2 maart a.s. in de Rai te Amsterdam.

Lees bericht

Albron opent nieuw concept van Le Perron in Almere

Horeca - Albron opende dit weekend in Almere het bakkerijconcept Le Perron in een nieuw format en een nieuwe Starbucks. In maart komt daar nog eens het nieuwe snackbarconcept Frites Affair bij. Met het circulaire concept The Green House en de eigen exploitatie van Anne&Max ontwikkelt de voormalige cateraar zich steeds meer tot volwaardig horecabedrijf.

Lees bericht

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht

Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht


Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht

Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid