Jubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies


Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.

Maar een jubileum is ook iets feestelijks, dus konden alle deelnemers tegelijkertijd nadenken over mogelijke oplossingen. En dan bij voorkeur oplossingen die gelijk de volgende dag konden worden uitgevoerd. Ideeën voor de lange termijn waren uiteraard ook welkom, maar het gaat vooral om nu. Een kolfje naar de hand van de aanwezigen die werkzaam zijn bij fabrikanten, grossiers en formules. Enkele honderden oplossingen werden er per sessie aangedragen. Niets daarvan werd bestempeld als goed of fout, want elk idee draagt bij aan de oplossing. De factor tijd dringt immers, want de impact van de thema’s gaat dagelijks door en in het geval van plasticreductie zelfs per minuut. Dus veel tijd om de zaken aan te pakken is er niet.

Meer plastic

Een feitje uit de co-creatie sessie plasticreductie bijvoorbeeld wijst de toehoorders er op dat er in 2050 in de oceanen in kilogrammen meer plastic is terug te vinden dan vis. Tenminste wanneer er geen actie wordt ondernomen. De Nederlandse consument verbruikt jaarlijks gemiddeld 84 kilo aan plastic. Daarvan wordt 9% gerecycled, 12% wordt verbrand, maar 79% belandt elders, zei Nadine Mooren, director partnership relation van Plastic Bank, een organisatie die in landen geld geeft voor ingezameld plastic. Het feit dat een supermarktbedrijf als Albert Heijn haar plastic hemdtasjes in de ban doet, scheelt in die aanwas van plasticafval al 243.000 kilo per jaar. In diezelfde periode ging Jumbo gehakt voortaan in een plastic zakje stoppen in plaats van een plastic schaaltje. Voor een verpakking van 500 gram is straks 70 procent minder plastic nodig. De besparing van plastic loopt daardoor op tot zo’n 300.000 kilogram per jaar, heeft Jumbo berekend.

Too Good To Go

De feiten die bij de co-sessie over voedselverspilling door Gijs van Schoot van Too Good To Go werden gedeeld waren al niet veel beter. 53% van de voedselverspilling gebeurt thuis en een derde van de gevangen vis eindigt niet op het bord van de consument. Van al het voedsel dat supermarkten aanbieden, komt 1,7% (in kilogram) niet bij de consument terecht. Belangrijkste reden is het weggooien van producten bij de groente-, fruit- en bakkerijafdeling. Samen met de koepelorganisatie van supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), hebben de Nederlandse supermarkten aangegeven dat zij in 2030 de voedselverspilling willen halveren ten opzichte van 2015.

Afprijzen

Eén van de manieren waarop Albert Heijn het probleem gaat aanpakken is door meer te werken met het dynamisch afprijzen van de versproducten. Producten met een THT van vandaag worden aangeboden met een korting tot maximaal 70%. Op deze manier wordt het nóg aantrekkelijker voor consumenten om eten te kopen dat anders verloren zou zijn gegaan. Discountsupermarkt Lidl pakt het net even wat pragmatischer aan. Zij begonnen vorig jaar binnen 24 filialen met een experiment om producten die op de dag zelf nog geconsumeerd konden worden, aan te bieden in een apart schap voor 25 eurocent. Dit leidde per filiaal tot gemiddeld een derde minder aan verspilling. Inmiddels heeft Lidl het initiatief in al haar vestigingen in Nederland doorgevoerd. Zo zijn producten als kaas, brood en melk voor 25 eurocent mee te nemen, terwijl vlees, vis en vegaproducten voor 50 eurocent kunnen worden gekocht. Voor het afprijzen van groenten en fruit zocht Lidl de samenwerking met Too Good To Go op. Voor 2,99 euro kunnen klanten een box bestellen met twee kilo aan producten die anders weggegooid zouden worden.

Foodservicemarkt

Naast de supermarkt is ook de Nederlandse foodservicemarkt een belangrijke bron van voedselverspilling. Zo is de horeca volgens de Rabobank goed voor 14% van het eten dat in Nederland wordt weggegooid. De bank stelt dat het mogelijk moet zijn om jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling te vermijden. Dat zou 582 miljoen euro besparen. Maar welke initiatieven hebben wij de afgelopen tijd gezien die voedselverspilling kunnen verminderen of voorkomen in foodservice?

Vermaat

Tijdens corona bleven bij producenten producten over doordat zij niet konden leveren aan onder andere horeca en catering. Uit de gesprekken die cateraar Vermaat had met hun toeleveranciers, bleek dat producenten wilden voorkomen dat hun producten verloren gingen, maar ze niet precies wisten hoe ze de producten alsnog bij mensen thuis konden krijgen. Dat was het moment waarop de handen ineen werden geslagen met Too Good To Go. Op vijftien gesloten cateringlocaties zijn hierop afhaalpunten gerealiseerd waar een zogenaamde Magic Box met bijvoorbeeld chocolade van Verkade, overgebleven tonijn van Fish Tales, vegetarische oesterzwam bitterballen van GRO, pizza’s van Van Tol en horecakoekjes van Farm Brothers konden worden opgehaald. Daarnaast heeft Vermaat zich als partner aangesloten bij het initiatief van Buurtbuik. BuurtBuik redt voedsel van verspilling door eten op te halen bij de horeca, supermarkten en groenteboeren en het te delen met buurtbewoners. Het eten wordt opgehaald en gemaakt door vrijwilligers en buurtgenoten en iedereen die wil is welkom om aan tafel aan te schuiven.

True Pricing

Maar hoe zou de consument reageren als al die milieuschade en verspilling zou worden meegerekend in de verkoopprijs? Maurits Appeldoorn van True Price gaf hierover in een co-creatiesessie meer duidelijkheid. True Price is een sociale onderneming die zich bezighoudt met het in kaart brengen en berekenen van de verborgen kosten die producten met zich meebrengen. Inmiddels heeft het bedrijf 40 indicatoren ontwikkeld op basis van wetenschap en transparantie. Hun missie is om duurzame producten te realiseren die voor iedereen betaalbaar zijn. Dit doen zij door consumenten de echte prijs van producten die ze kopen te laten zien en vrijwillig te laten betalen. True pricing maakt je bewust van de wereld om ons heen en de impact die wij als consument hebben, zelfs bij het kopen van een ‘simpele’ komkommer.

Snoep goedkoper

Opvallend in het verhaal van Appeldoorn is dat in de afgelopen tien jaar, volgens het CBS, de prijzen voor gezonde voeding sneller zijn gestegen dan voor ongezond eten en drinken. Het feit dat het naar verhouding duurder is geworden om gezond te eten, maakt duidelijk waarom veel bedrijven en organisaties tegen een verhoging waren van het btw-tarief op groenten en fruit van 6 naar 9%. Een van de consequenties daarvan is dat voor gezonde producten als groente, fruit en magere of halfvolle zuivel vorig jaar gemiddeld 21% meer moest worden betaald dan in 2010. Gerookt, gezouten of gedroogd vlees, sauzen en snacks werden gemiddeld 15% duurder, maar snoep en ijs werden goedkoper. Het zijn de sterkste dalers met 4,1% voor snoep en ijs zelfs met 7,7%.

Eerlijkere vleesprijs

Naast het feit dat de prijsverschillen tussen gezonde en ongezonde voeding steeds schever worden, ontstaan er volgens Appeldoorn steeds meer geluiden om een eerlijke of in ieder geval eerlijkere vleesprijs te gaan hanteren. Een prijs waarin broeikasgassen, milieugrondslag, stik- en fijnstof worden meegenomen. De vraag is dan waarop zo’n prijs dan zou uitkomen. Rundvlees zou 57 eurocent per 100 gram duurder worden, kip 20 eurocent per 100 gram en varkensvlees 45 eurocent. Volgens Appeldoorn bleek uit een lezerspoll van het AD een ruime meerderheid van Nederland voorstander om de prijzen op vlees te verhogen. De randvoorwaarde die aan de heffingsopbrengst werd gesteld moest dan wel gaan naar de boeren voor verduurzaming, naar het goedkoper maken van groenten, fruit en vleesvervangers (5% btw) en naar het compenseren van lage inkomens. De biologische supermarkt De Aanzet in Amsterdam is de eerste locatie die het systeem van true pricing hanteert. Deze in december vorig jaar geopende winkel is vooralsnog de eerste supermarkt ter wereld die ‘echte prijzen’ rekent.

De ervaring van Marketing4Results:

Het was goed om te ervaren dat de aanwezigen er van doordrongen zijn dat we onze verantwoordelijkheid als foodservicebranche moeten nemen. Wat we hadden gehoopt werd werkelijkheid: bij het bedenken en uitwerken van oplossingen konden en wilden mensen over hun eigen schaduw heen stappen, omdat het besef er bij iedereen is dat we het écht samen moeten doen om impact te creëren. De tijd van praatclubs is voorbij, we moeten aan de slag! Vraag je daarom af: wat kan IK doen om beweging te creëren? Want één persoon kan al het verschil maken. Wie doet er mee?

(Dit artikel is recent verschenen in de juli-uitgave van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Introductie weiderund bij Jumbo dient ‘dubbeldoel’

Supermarkt - Jumbo introduceert als eerste Nederlandse supermarktketen een assortiment rundvleesproducten afkomstig van zogeheten weiderunderen. De koeien grazen ten minste 120 dagen per jaar en zes uur per dag op de Nederlandse weides. De melk van deze koeien is tevens de basis van de weidezuivel, dat verwerkt wordt in onder meer (karne)melk, vla en yoghurt. De dieren dienen op die...

Lees bericht






Jumbo start in december in België met Jumbo City

Formulenieuws - Jumbo brengt haar binnenstedelijke winkelconcept Jumbo City naar België. De eerste winkel gaat op woensdag 15 december open. De eerste gemakswinkel van de supermarktketen uit Veghel komt aan de Teniersplaats 5 in het centrum van Antwerpen.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid