Is juiste plek bepalend voor succes gezonde snack?


Onderzoek - Als je op precies de juiste plek in de stad een gezonde snack kunt kopen, eet je dan minder ongezonde snacks? Dat gaan Universiteit en gemeente van Utrecht onderzoeken met de inzet van een mobiel snackverkooppunt. Doel van Food in Motion zoals het project heet: mensen stimuleren gezonder te eten, ze een duwtje in de goede richting geven. (Door: Hans Reichart) Prof. dr. Denise de Ridder, hoogleraar Gezondheidspsychologie aan de Universiteit van Utrecht, leidt het project. Het snackexperiment begint over ruim een maand. De onderzoekers identificeren de plekken in de stad waar veel snacks worden gekocht en brengen in kaart hoe consumenten door de stad 'navigeren' op zoek naar hun favoriete snack. Op basis van een analyse van de routes van de stadsbewoners met trek stellen de onderzoekers vast waar ze alternatieven gaan aanbieden voor ongezonde snacks. Dat doen ze door het plaatsen van een mobiele snackautomaat/mobiel verkooppunt waar snacks te koop zijn die gezond "maar aantrekkelijk zijn", aldus een beschrijving van de aanpak. Dat mobiele apparaat wordt op bepaalde tijden van de dag neergezet op de plekken in de stad waar consumenten van tussendoortjes steevast terechtkomen. Door de toegang tot gezonde snacks makkelijker te maken, zo verwachten de wetenschappers van Food in Motion, zullen mensen meer gezonde snacks kopen en dat zal uiteindelijk leiden tot gezondere snackgewoontes. Bovendien zullen mensen die de aangeboden gezonde keuze maken, zich gaan zien als gezonde eters. Dat zelfbeeld maakt mensen sterker in het weerstaan van alle voedselverleidingen in de dikmakende omgeving die de stad is. In het project werken psychologen, (stedelijke) geografen, geneeskundigen en de dienst volksgezondheid van de gemeente Utrecht samen. In haar boek uit 2012 'De grote voedselverleiding. Over de psychologie van het eten, presenteert ' de projectleidster het eenvoudig maken van de gezonde keuze als een goede strategie om mensen te helpen de ongezonde voedselverleiding te weerstaan. In een onderzoek uitgevoerd op Centraal Station Utrecht toonde de projectleidster aan dat treinreizigers meer gezonde snacks - fruit, mueslirepen, granenkoekjes en crackers - kopen als deze bij de kassa van de perronwinkels van Kiosk van liggen. Uit het onderzoek uit 2015, beschreven in 'Nudging healthy food choices: a field experiment at the train station' bleek ook dat de reizigers ondanks die presentatie niet minder ongezonde snacks kochten. Consumenten kunnen dus wel geïnspireerd worden tot de gezonde keuze, maar de ongezonde keuze laat zich niet zo eenvoudig ontmoedigen. Voor nadere details van het nieuwe onderzoek vindt De Ridder het nog te vroeg: "Het project Food in Motion gaat pas daadwerkelijk van start in oktober." Over de resultaten zal in de loop van volgend jaar iets te zeggen zijn. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


Lebkov & Sons opent zesde locatie op Utrecht CS

Koffienieuws – Lebkov & Sons heeft een zesde locatie in Nederland geopend. Op de plek waar eerst het Britse Pret a Manger was gevestigd, direct naast een van de hoofdingangen van Utrecht CS, is vanaf vandaag een filiaal van de koffie- en broodjesketen neergestreken.

Lees bericht

VanReusel neemt Oma Bobs over

Overname – De Belgische snackfabrikant VanReusel in Hamont neemt branchegenoot Oma Bobs in Aalsmeer over. Diverse media melden dit. Oma Bobs, dat aanvankelijk hoofdzakelijk bitterballen en kroketten verkocht in de omgeving van Amsterdam, kende de laatste jaren een forse groei. Het bedrijf breidde niet alleen het assortiment uit met allerlei snackvariaties, maar ook het verzorgingsgebied. Als snelgroeiend bedrijf ontving het bedrijf...

Lees bericht

Eerste eetbare chocolade pop-up in Nederland

Pop-up – Organisatie Fairtrade heeft op station Utrecht CS de eerste eetbare pop-up store van Nederland geopend. De tijdelijke winkel is een aanklacht tegen de uitbuiting van cacaoboeren. De bedoeling is dat de pop-up store in vier dagen tijd, namelijk vanaf vandaag tot vrijdag 21 november, wordt afgebroken en opgegeten om daarmee symbolisch het oneerlijke handelssysteem te doorbreken. Bekende Nederlanders als Tess...

Lees bericht


Gebruik social media loopt verder terug

Onderzoek – Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder social media gaan gebruiken. Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope onder 3.600 Nederlanders. Nederlanders besteden samen 1,1 miljard minuten per dag aan social media. Het grootste aandeel daarin hebben WhatsApp (32%), Facebook (32%) en Instagram (8%). Uit het onderzoek...

Lees bericht

Pret a Manger stopt in Utrecht

Formulenieuws – De formule Pret a Manger, die door HMSHost naar Nederland is gehaald en één locatie had op Utrecht CS gaat de deuren sluiten. De gemaksshop, met een assortiment gezonde producten, slaat op de huidige locatie onvoldoende aan bij de treinreizigers. Pret a Manger, ook wel kortweg Pret genoemd, opende vorig jaar maart in Nederland en is in thuisland Engeland...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid