Jumbo brengt plantaardige yoghurt van Nederlandse soja


Bart en Tom (r) Grobben van de Nieuwe Melkboer brengen hun plantaardige soja van Nederlandse bodem niet alleen meer naar foodservice, maar ook neer retail bij Jumbo

Introductie – De foodservicebedrijven hadden al plantaardige yoghurt van Nederlandse bodem, maar nu komt het product ook in meer dan 300 winkels van Jumbo. De supermarktketen is daarmee de eerste supermarktketen die met plantaardige yoghurtvariaties komt, geproduceerd door De Nieuwe Melkboer uit Enschede.

De drie plantaardige yoghurtvariaties zijn geproduceer op basis van in Nederland geteelde sojabonen. Jumbo legt de eiwit- en vezelrijke plantaardige yoghurtvariaties onder eigen merk in het schap legt. De opname zorgt voor een enorme schaalgrootte van het product  De drie variaties, vanille, bosvruchten en naturel, maken het consumenten eenvoudig over te schakelen naar een meer plantaardig eetpatroon. Bovendien draagt het ook bij aan de andere duurzaamheidsambities van de supermarktketen om het percentage plantaardige producten de komende jaren fors te vergroten. 

Direct van de Boerderij

De drie varianten worden aangeboden onder de bestaande Jumbo-lijn ’Direct van de Boerderij’. Menno Wigtman, Unitmanager AGF en Proteïne is blij met de uitbreiding: “Het merendeel van onze verse producten komt van Nederlandse bodem. We zijn trots op het Nederlandse product en boeren en telers zoals De Nieuwe Melkboer, die ervoor zorgen dat er elke dag lekkere, duurzamere, verse producten van hoge kwaliteit in onze schappen liggen. Met de plantaardige yoghurtvariaties van sojabonen uit Nederland bieden we onze klanten nog meer keuze in plantaardige zuivelvariaties.”

De hele sojaboon

Naast eiwitrijk bevatten de yoghurtvariaties ook veel vezels, en dat is uniek in het plantaardige yoghurtassortiment. Tom Grobben, mede-eigenaar van De Nieuwe Melkboer: “We hebben een proces ontwikkeld waarbij de hele sojaboon wordt gebruikt. Dat heeft twee grote voordelen: een efficiënt grondstofgebruik zonder reststromen én een product dat ook nog eens vezelrijk is. Hiermee bieden we vierdubbele waarde: lekker, lokaal, voedzaam en minimaal bewerkt.”    

Ketensamenwerking

De samenwerking tussen Jumbo en De Nieuwe Melkboer kwam tot stand door deelname aan Plant Protein Forward. Een initiatief van Foodvalley, Rabobank en samenwerkende provincies gericht op afzetvergroting en meerjarige ketensamenwerking tussen boeren en voedselaanbieders.

Door klimaatverandering en rasselectie kan soja inmiddels worden geteeld in Nederland. Vooral in Zuid-Nederland gedijt de peulvrucht. Vorig jaar kondigde Jumbo al de introductie aan van vriesverse edamame – vers-geoogste sojabonen – van eigen bodem. De soja voor de plantaardige yoghurtvariaties wordt droog-geoogst en opgeslagen. Tom van De Nieuwe Melkboer maakt zich geen zorgen om de beschikbaarheid: “Omdat we efficiënt produceren en goede relaties hebben met telers in het land, is leveringszekerheid gegarandeerd. We hopen dan ook dat meer partijen het voorbeeld van Jumbo volgen.”

Bean Meal

De introductie van de plantaardige yoghurt valt midden in de Bean Meal-week. Landelijk promoten supermarkten en cateraars de consumptie van peulvruchten, bij voorkeur van Nederlandse bodem. De Bean Meal-week werd vorig jaar voor het eerst gehouden.

Bron: Jumbo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Veel retailers worstelen met onderscheidend vermogen

Onderzoek – Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase. Dat blijkt uit onderzoek dat elke twee jaar wordt uitgevoerd door Q&A Retail. Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.

Lees bericht

GreenPro International verandert naam in Plantitude

Naamswijziging - GreenPro International, sinds 2016 distributeur van plantaardige voeding en dranken in de Benelux, verandert de naam in Plantitude. De merken Planted, Flax, Heura, La Vie, Verdino en Valsoia maken onderdeel uit van het assortiment van Plantitude.

Lees bericht



Bas Roelofs volgt Eric Bras op bij Signature Foods

Persoonlijk - Erik Bras gaat terugtreden als ceo van Signature Foods, een bedrijf met de merken Johma, Heks’nkaas en Topking in Nederland. Begin volgend jaar zal hij worden opgevolgd door Bas Roelofs en Herman de Boer als cfo. Dat meldt FoodPersonality op basis van een brief van Bras aan relaties.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid