Jumbo presteert goed, het wachten is op La PLace


La Place Leiderdorp

Cijfers - Jumbo doet op alle fronten goede zaken, alleen de coronamaatregelen blijven de La Place-restaurants parten spelen. De omzet over het eerste half jaar nam vrijwel volledig autonoom toe met 5,3% ten opzichte van eerste helft 2020 en kwam uit op €5,36 miljard. Een stijging met €268 miljoen. Omdat de groei van 5,3% hoger is dan de gemiddelde marktgroei in de sector van circa 5%, stijgt ook het marktaandeel naar 21,8% (bron: Nielsen).

De aanhoudende coronamaatregelen zorgden er wel voor dat La Place in omzet bleef steken op €13 miljoen, een daling van 60% ten opzichte van de eerste helft 2020. Veel locaties waren beperkt open als gevolg van de coronabeperkingen. De periode van noodgedwongen sluiting is door Jumbo aangegrepen om de koers aan te scherpen en het bedrijf gereed te maken voor groei. Daarvoor is een strategische samenwerking gesloten met horecaspecialist Vermaat Groep, die de exploitatie van 44 La Place restaurants heeft overgenomen. Samen met Jumbo gaat Vermaat het restaurantconcept verder ontwikkelen. Zoal bekend blijft Jumbo eigenaar van het La Place merk, 6 eigen restaurants en 4 stationslocaties. Ook blijft Jumbo verantwoordelijk voor de (inter)nationale franchiserelaties.

Jumbo wil de komende tijd de aandacht richten op de klanten en de uitbreiding van La Place Express. Zoals eerder al aangegeven wil het bedrijf in binnen- en buitenland met honderden vestigingen uitbreiden. Het gaat om kleinere stedelijke locaties met veel passantenstromen, zoals drukke winkelgebieden en verkeersknooppunten. Onlangs opende La Place Express dergelijke vestigingen op het Centraal Station van Utrecht en aan de Rotterdamse Coolsingel. Frits van Eerd: “Het is onze ambitie om komende jaren honderden nieuwe La Place locaties te openen in binnen- en buitenland, waaronder een fors aantal La Place Express vestigingen. Dit format sluit goed aan bij onze retailkennis en is bovenal een sterk antwoord op de groeiende vraag naar hoogwaardige, verse en gemakkelijke voeding en dranken voor onderweg of snelle consumptie ter plekke.”

Veranderingen in de markt

Meer aandacht voor de klanten is in de sterk veranderende markt belangrijker dan ooit, vindt de directie van Jumbo. Het management ziet de veranderingen in de markt zich als gevolg van de coronapandemie versnellen. De verkopen via online hebben een enorme vlucht genomen en er is sprake van een groot aantal nieuwe, veelal internationale toetreders in de markt voor (flits-)bezorging. Jumbo CEO Frits van Eerd: “Volledige focus op de klant is nu belangrijker dan ooit. Er is volop dynamiek in de markt, met nieuwe concurrenten en toenemende prijsdruk vanwege schaarste aan grondstoffen. Daarom moet je kritisch naar je businessmodel blijven kijken en indien nodig aanpassingen doorvoeren.” Met het oog op klantgerichtheid en duurzame groei in de jaren die voor ons liggen, heeft Jumbo onlangs haar winkelorganisatie aangepast. De winkels brengen een duidelijke scheiding aan tussen medewerkers die zich geheel toeleggen op klanten en service én collega’s die ervoor zorgen dat alles achter de schermen op rolletjes loopt. De wijziging gaat per aanstaande september in. Daarnaast zal Jumbo de investeringen in haar online platform en thuisbezorging verder opvoeren.

Stadslocaties

Het totale winkelbestand van Jumbo in Nederland is het afgelopen halfjaar beperkt gegroeid en uitgekomen op 686. Op een aantal gewilde stadslocaties, onder meer in Amsterdam en Den Haag, zijn nieuwe winkels geopend. Ongeveer 25 Jumbo winkels zijn in deze periode geheel vernieuwd, waardoor ze beter aansluiten bij de huidige wensen en behoeften van klanten en meer ruimte bieden voor een verdere uitbreiding van het aanbod. Vrijwel alle Jumbo winkels beschikken nu over een HEMA schap met de populaire artikelen van het warenhuis.

Makro

Jumbo signaleert ook een groei in de online verkopen en de zakelijke markt. Het feit dat de zakelijke klanten weer vaker online hun boodschappen doen, nadat het ruim een jaar een stuk rustiger was op de werklocatie vanwege de coronamaatregelen, wil het bedrijf in Veghel deze tak weer volop gan bedienen. Ook omdat het gezien wordt als groeimarkt. Jumbo heeft daarom een inkoopsamenwerking gesloten met groothandelsbedrijf Makro. Circa 1000 producten uit het assortiment van Makro, veelal in grootverpakking, worden hierdoor toegevoegd aan het aanbod van Jumbo voor zakelijke klanten.

België

Naast de activiteiten in Nederland blijft Jumbo ook doorbouwen in België. Verwachte stijging aantal winkels in tweede helft van dit jaar tot 720 (+ 23 vestigingen), met name door versterking in binnensteden en verdere groei in België. Jumbo is zeer tevreden over ontwikkelingen op de Belgische markt. De resultaten sinds de entree in 2019 zijn boven verwachting en het enthousiasme van Belgische klanten buitengewoon groot, zo laat het bedrijf weten. Inmiddels zijn 11 Jumbo vestigingen geopend in België. In het tweede halfjaar van 2021 verwacht Jumbo verder te groeien naar circa 20 winkels. De ambitie om binnen een periode van 5 jaar door te groeien naar 100 winkels in België blijft onverkort overeind.

Als gevolg van alle stappen blijft Jumbo vasthouden aan de ambitie om in het jubileum jaar in omzet boven de €10 miljard uit te komen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies

Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.

Lees bericht


Jumbo gaat samenwerken met Makro in zakelijke markt

Samenwerking - Jumbo Supermarkten en foodservicegroothandel Makro bundelen vanaf deze maand hun krachten om zakelijke klanten van Jumbo beter te kunnen bedienen. Dat laten beide bedrijven maandag weten. Met de samenwerkingsovereenkomst worden bijna duizend artikelen uit het assortiment van Makro aan het zakelijke online winkelkanaal van Jumbo toegevoegd.

Lees bericht




La Place Express Rotterdam test zelfscanmodule

Formulenieuws – La Place gaat bij de eerste La Place Express-locatie in Rotterdam een pilot doen met een zelfscanmodule. De locatie in FORUM die donderdag 10 juni opengaat heeft daarnaast het nieuwe ‘All day good food fast’-assortiment afgestemd op de behoeften van mensen die onderweg zijn.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid