La Place sluit 23 eigen filialen, maar is succesvol met takeaway


Formulenieuws - De 23 La Place-locaties die Jumbo gaat sluiten zijn allemaal eigen filialen. De locaties in handen van de franchisers, zoals Schiphol en de Fashion Outlet Center in Roermond van HMSHost, blijven open. Franchisers zijn ook geenszins van plan deze La Place restaurants te beëindigen. Ook de takeaway-activiteiten, die tijdens de coronaperiode zijn opgestart en recent zijn uitgebreid, verlopen goed.

Gisterenavond zijn medewerkers versneld per mail en telefonisch geïnformeerd over de ontwikkelingen binnen La Place. Dat was noodzakelijk omdat de Telegraaf maandagochtend het nieuws over de sluiting van een aantal filialen al naar buiten had gebracht. Het nieuws bracht de organisatie van La Place en moederbedrijf Jumbo ernstig in verlegenheid. Afgelopen donderdag had het management een adviesaanvraag ingediend bij de OR van La Place en de COR van Jumbo over de plannen van La Place.

Nieuwe formule

Naast het sluiten van 23 locaties, wil La Place vooral inzetten op een nieuwe formule die dit najaar het licht moet gaan zien. Een woordvoerster laat weten dat er de afgelopen periode hard is gewerkt aan een doorontwikkeling van de la Place formule. “In de loop van het tweede halfjaar gaan we een nieuwe generatie La Place lanceren gebaseerd op het uitgangspunt Good Food Fast: lekker, gezond en vers eten.” In de nieuwe formule komt de nadruk nog meer te liggen op snelheid en gemak. Ook voorverpakte maaltijden maken hier onderdeel vanuit.

Takeaway

Eerder al startte La Place als gevolg van alle coronamaatregelen met takeaway. Dit beviel zo goed dat het aantal locaties met deze service vorige maand werd uitgebreid. La Place kende deze service op een viertal locaties, maar breidde dat aantal uit met 9 vestigingen. Volgens La Place verloopt de test met takeaway goed. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze afhaalservice dan ook een vast onderdeel worden van de nieuwe generatie, zeker als verpakt onderdeel gaat uitmaken van het aanbod. Ook de inzet van drive-thru wordt niet uitgesloten. Voor La Place was dat eerder geen optie, omdat alles vers werd bereid, maar bij een aantal voorverpakte producten, zou het afhalen vanuit de auto bij een loket wel tot de mogelijkheden behoren.

Onderzoek

De locaties die nu openblijven zijn allemaal beoordeeld op de mogelijkheden om het nieuwe format dit najaar rendabel te kunnen exploiteren. Volgens de woordvoerster is hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. “Het was het nog een hele puzzel om alle restaurants gelijktijdig aan te passen aan de anderhalvemetersamenleving en tegelijkertijd een nieuw concept te ontwikkelen dat inspeelt op de trends en ontwikkelingen op het gebied van food en foodbeleving. “Vanwege de negatieve impact van de coronacrisis, in combinatie met ligging, omvang en te verwachten beperkte bezoekersaantallen de komende tijd, zijn voor deze locaties de vooruitzichten op een rendabele exploitatie van het toekomstige La Place concept nihil”, zo laat zij weten.

Geen einde La Place

De strategie bij Jumbo is ook niet om La Place meer onderdeel te laten worden van de Jumbo-supermarkten. De financiële topman Ton van Veen was daarover ook heel duidelijk in de media: “Van het einde van La Place is geen sprake.” Jumbo blijft zoeken naar synergiën. “We geven inhoud aan het begrip foodbeleving, waarbij het sterk draait om innovatie, inspiratie en gemak. Steeds meer klanten willen genieten van lekkere en gezonde voeding voor een aantrekkelijke prijs. Met de gebundelde kennis van expertise van Jumbo en  La Place, die exact ligt op het snijvlak waar retail en horeca samenkomen, kunnen we als geen ander in die behoefte voorzien”, aldus Jumbo.

Groei

Moederbedrijf Jumbo heeft er daarom alle vertrouwen in dat La Place in de toekomst weer nieuwe locaties gaat openen. “De ambitie die Jumbo met La Place heeft blijft ongewijzigd, maar we zien ons als gevolg van corona wel genoodzaakt om nu deze maatregelen te treffen om daarna weer gezond verder te kunnen groeien”. Naar wat voor locaties er dan precies wordt gekeken, laat Jumbo nog even in het midden. Eerst stapsgewijs de komende tijd de bestaande locatie voorzien van het nieuwe concept en dan uitbreiden, is nu het devies. Later in het jaar wordt verwacht daarover meer duidelijkheid te kunnen geven.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Foodservice groeit met 44,4% in periode 5

Cijfers – De periodemonitor van Foodservice XS laat over periode 5, week 17 t/m 20, (25 april t/m 22 mei 2022) met een groei van 44,4% een zeer goede ontwikkeling zien van de foodservicemarkt. Tegelijkertijd wordt gewaarschuwd voor een al te positief beeld van de omzetgroei op termijn, want oplopende inflatie en toenemende kosten bij de consument kunnen gaan zorgen voor krimp.

Lees bericht


Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019

Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

Lees bericht


Kick-off Week van de horeca tijdens Gastvrij Rotterdam

Actieweek - Na een succesvolle editie vorig jaar wordt ook dit jaar weer de Week van de horeca georganiseerd. De week, die van 19 tot en met 24 september wordt gehouden, staat volledig in het teken van alle horecaprofessionals, ondernemers, leveranciers, opleiders – en studenten binnen de horeca. De week wordt afgetrapt samen met de officiële opening van Gastvrij Rotterdam op 19 september...

Lees bericht


Baro, bohemien kustplaats aan de Amsterdamse gracht

Horeca - Openluchtrestaurant Baro brengt de bohemien flair van badplaatsen op Ibiza en de energie van Tulum aan de Postjesweg in Amsterdam West. Met kleurrijk streetfood en verfrissende tequilacocktails serveert Baro zorgeloze vakantiedagen. Donderdag ging de locatie open.

Lees bericht

CBS ziet forse groei horeca in eerste kwartaal 2022

Analyse - De omzet in de horeca groeide in het eerste kwartaal van 2022 met 9,7 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat komt vooral door versoepeling van de coronamaatregelen. Vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar lag de horecaomzet 92,2 procent hoger, maar ook dat werd veroorzaakt door een strenge lockdown in het eerste kwartaal 2021. De cijfers zijn afkomstig van het...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid