La Place sluit 23 eigen filialen, maar is succesvol met takeaway

Formulenieuws - De 23 La Place-locaties die Jumbo gaat sluiten zijn allemaal eigen filialen. De locaties in handen van de franchisers, zoals Schiphol en de Fashion Outlet Center in Roermond van HMSHost, blijven open. Franchisers zijn ook geenszins van plan deze La Place restaurants te beëindigen. Ook de takeaway-activiteiten, die tijdens de coronaperiode zijn opgestart en recent zijn uitgebreid, verlopen goed.
Gisterenavond zijn medewerkers versneld per mail en telefonisch geïnformeerd over de ontwikkelingen binnen La Place. Dat was noodzakelijk omdat de Telegraaf maandagochtend het nieuws over de sluiting van een aantal filialen al naar buiten had gebracht. Het nieuws bracht de organisatie van La Place en moederbedrijf Jumbo ernstig in verlegenheid. Afgelopen donderdag had het management een adviesaanvraag ingediend bij de OR van La Place en de COR van Jumbo over de plannen van La Place.
Nieuwe formule
Naast het sluiten van 23 locaties, wil La Place vooral inzetten op een nieuwe formule die dit najaar het licht moet gaan zien. Een woordvoerster laat weten dat er de afgelopen periode hard is gewerkt aan een doorontwikkeling van de la Place formule. “In de loop van het tweede halfjaar gaan we een nieuwe generatie La Place lanceren gebaseerd op het uitgangspunt Good Food Fast: lekker, gezond en vers eten.” In de nieuwe formule komt de nadruk nog meer te liggen op snelheid en gemak. Ook voorverpakte maaltijden maken hier onderdeel vanuit.
Takeaway
Eerder al startte La Place als gevolg van alle coronamaatregelen met takeaway. Dit beviel zo goed dat het aantal locaties met deze service vorige maand werd uitgebreid. La Place kende deze service op een viertal locaties, maar breidde dat aantal uit met 9 vestigingen. Volgens La Place verloopt de test met takeaway goed. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze afhaalservice dan ook een vast onderdeel worden van de nieuwe generatie, zeker als verpakt onderdeel gaat uitmaken van het aanbod. Ook de inzet van drive-thru wordt niet uitgesloten. Voor La Place was dat eerder geen optie, omdat alles vers werd bereid, maar bij een aantal voorverpakte producten, zou het afhalen vanuit de auto bij een loket wel tot de mogelijkheden behoren.
Onderzoek
De locaties die nu openblijven zijn allemaal beoordeeld op de mogelijkheden om het nieuwe format dit najaar rendabel te kunnen exploiteren. Volgens de woordvoerster is hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. “Het was het nog een hele puzzel om alle restaurants gelijktijdig aan te passen aan de anderhalvemetersamenleving en tegelijkertijd een nieuw concept te ontwikkelen dat inspeelt op de trends en ontwikkelingen op het gebied van food en foodbeleving. “Vanwege de negatieve impact van de coronacrisis, in combinatie met ligging, omvang en te verwachten beperkte bezoekersaantallen de komende tijd, zijn voor deze locaties de vooruitzichten op een rendabele exploitatie van het toekomstige La Place concept nihil”, zo laat zij weten.
Geen einde La Place
De strategie bij Jumbo is ook niet om La Place meer onderdeel te laten worden van de Jumbo-supermarkten. De financiële topman Ton van Veen was daarover ook heel duidelijk in de media: “Van het einde van La Place is geen sprake.” Jumbo blijft zoeken naar synergiën. “We geven inhoud aan het begrip foodbeleving, waarbij het sterk draait om innovatie, inspiratie en gemak. Steeds meer klanten willen genieten van lekkere en gezonde voeding voor een aantrekkelijke prijs. Met de gebundelde kennis van expertise van Jumbo en La Place, die exact ligt op het snijvlak waar retail en horeca samenkomen, kunnen we als geen ander in die behoefte voorzien”, aldus Jumbo.
Groei
Moederbedrijf Jumbo heeft er daarom alle vertrouwen in dat La Place in de toekomst weer nieuwe locaties gaat openen. “De ambitie die Jumbo met La Place heeft blijft ongewijzigd, maar we zien ons als gevolg van corona wel genoodzaakt om nu deze maatregelen te treffen om daarna weer gezond verder te kunnen groeien”. Naar wat voor locaties er dan precies wordt gekeken, laat Jumbo nog even in het midden. Eerst stapsgewijs de komende tijd de bestaande locatie voorzien van het nieuwe concept en dan uitbreiden, is nu het devies. Later in het jaar wordt verwacht daarover meer duidelijkheid te kunnen geven.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Anuga biedt internationaal overzicht food en beverage
Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.
Lees berichtJubileumeditie van Gastvrij Rotterdam breekt alle records
Vakbeurzen - Gastvrij Rotterdam vierde de afgelopen drie dagen haar 10e editie. De beurs in vijf de hallen van Rotterdam Ahoy was met 500 deelnemende bedrijven volledig uitverkocht, waarmee deze editie de grootste tot nu toe is. Ook werd met 18.559 bezoekers een recordaantal gerealiseerd.
Lees bericht10e editie Gastvrij Rotterdam sfeervol van start gegaan
Vakbeurzen – Veel bezoekende foodprofessionals, veel vakwedstrijden en veel evenementen in sfeervol aangeklede beurshallen. Zo is de jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam het beste samen te vatten. Deelnemende bedrijven hadden er bij aanvang van de beurs dan ook duidelijk zin in.
Lees berichtFSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’
Marktcijfers - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.
Lees bericht‘AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen’
Bijeenkomst – Donderdag vond de bijeenkomst ‘Phygital’ van Trema Foodnetwerk. Het thema behandelde de vraagstukken van de steeds verdere (noodzakelijke) integratie van digitalisering en robotisering in de foodservicebranche. Efficiency en gebrek aan personeel zijn belangrijk uitgangspunten bij de invulling. Conclusie van de dag: AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen, maar kunnen de menselijke waarde van gastvrijheid nooit vervangen.
Lees berichtOnverkocht La Place brood wordt Borrelbrood bij Jumbo Foodmarkt
Voedselverspilling – Jumbo introduceert tijdens de Verspillingsweek iets nieuws: Borrelbrood. Het gaat om onverkocht La Place brood van de vorige dag dat wordt belegd in de keukens van Jumbo Foodmarkten en vervolgens alsnog wordt verkocht.
Lees bericht