Jumbo wil ‘anders werken’ met minder mensen
Supermarkt - In het voorjaar van 2024 kondigde Jumbo Supermarkten de plannen aan voor het aanpassen van haar kantoororganisatie, waar een andere manier van werken een belangrijk onderdeel van is. Deze ontwikkeling is onderdeel van de ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ wat focust op de unieke kenmerken waarmee het familiebedrijf groot en succesvol is geworden. De organisatie wordt optimaler ingericht om winkels en klanten beter te bedienen.
In de afgelopen maanden is gewerkt aan de uitwerking van de vernieuwde kantoororganisatie en een andere manier van werken. Nu er een positief advies van de Jumbo Ondernemingsraad (OR) is, worden tot half september medewerkers meegenomen in de uitwerking om daarna van start te gaan met de opbouw van een nieuwe organisatie.
Effectief
Nadat in mei al bekend werd hoe het Jumbo directieteam georganiseerd wordt, worden nu ook de wijzigingen per afdeling en individuele functies gedeeld. Daarnaast wordt een nieuwe manier van werken geïntroduceerd waarbij aandacht uitgaat naar onder andere effectief samenwerken en snelle besluitvorming met volledige focus op winkels en klant. Ton van Veen, CEO van Jumbo: “We geloven in deze ontwikkeling en zijn ervan overtuigd dat het een grote bijdrage zal leveren aan onze ingezette koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’. Tijdens de aankondiging in mei gaf ik al aan dat het bij deze ontwikkeling onvermijdelijk is dat we onze kantoororganisatie gaan afslanken en er banen gaan vervallen. Tegelijkertijd ontstaan ook nieuwe functies, passend bij de vernieuwde organisatie.”
350 arbeidsplaatsen
Op een totaal van 1400 arbeidsplaatsen vervallen circa 500 arbeidsplaatsen waar tegenover 150 vacatures ontstaan, passend bij de nieuwe organisatie. Per saldo is dit een afname van 350 arbeidsplaatsen, oftewel 25%. Daarnaast zal een aantal activiteiten die nu extern belegd zijn intern worden opgenomen (insource), wat circa 50 extra arbeidsplaatsen oplevert.
‘Gele Hart’
In de nieuwe kantoororganisatie staat het optimaal faciliteren van de winkels centraal, ze vormen het ‘Gele Hart’ van de organisatie om vanuit die basis elke dag van klanten fans te maken. De aansturing daarvan komt vanuit drie focusgebieden: klant, kanaal en assortiment, met daaromheen een drietal ondersteunende functies: Finance, IT en HR. In de gewijzigde opzet van de organisatie is elk directielid verantwoordelijk voor een focusgebied. Hieruit volgt een fundamenteel andere manier van organiseren en werken en daarmee ook een andere opzet van de organisatie.
‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’
De nieuwe kantoororganisatie is een van de strategische keuzes die Jumbo in de afgelopen periode heeft gemaakt. Ook is er ingezet op prijsverlagingen door internationale inkoopsamenwerking met leveranciers en maakte Jumbo de verzelfstandiging van La Place bekend. Door deze keuzes wordt noodzakelijke ruimte gecreëerd voor extra investeringen in de onderscheidende kracht van de Jumbo formule, - én een groot assortiment én de beste service én altijd lage prijzen’ - kortom ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’.
Bron: Jumbo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jumbo opent twaalfde Jumbo Foodmarkt in Scheveningen
Formulenieuws – Jumbo opende in Scheveningen deze week de twaalfde Jumbo Foodmarkt. De voormalige winkel Aan de Haven is volledig vernieuwd naar een Jumbo Foodmarkt en biedt klanten op 2.700 vierkante meter een volledig nieuwe foodbeleving.
Lees berichtInternationale inkoopclub Jumbo breidt verder uit
Inkoop - Everest en Epic Partners, de inkooporganisaties waar Jumbo zich vorig jaar bij heeft aangesloten, heeft een nieuw lid: Aura Retail. Onder die vlag kopen de Franse retailers Intermarché, Auchan en Casino in. Daarmee wordt de inkoopmacht van Everest en Epic Partners aanzienlijk versterkt. Dit meldt vakmedium FoodPersonality.
Lees berichtVriesversprijzen voor Dirk, FastFruit, Jumbo, Magnum en Mora
Verkiezing - Mora is VriesVers A-merk van het Jaar 2024 en Dirk (met 1 De Beste) is VriesVers Huismerk van het Jaar 2024. De jaarlijkse vriesversprijzen werden van de week tijdens het winaarsevent - de ‘Colden Globes’ - van het VriesVers Platform (VVP) uitgereikt. De VriesVers Innovatieprijs ging naar FastFruit. De beste VriesVers Introductie was Magnum Double Sunlover en aan de huismerkkant de...
Lees berichtEerste Belgische Jumbo Foodmarkt opent in Gent
Formulenieuws - Jumbo heeft in Gent in de eerste Belgische Jumbo Foodmarkt geopend. De winkel toont veel versafdelingen en lokale producten. Jumbo wil met de nieuwe Foodmarkt de Belgische consument een nieuwe foodbeleving bieden.
Lees berichtJumbo Nieuwkoop opent Jumbo Foodcafé
Supermarkt – Jumbo Bas Bobeldijk in Nieuwkoop heeft op de plaats van de servicebalie een Jumbo Foodcafé geopend. Het feit dat supermarkten geen tabak meer mogen verkopen greep hij aan om een positief alternatief neer te zetten.
Lees berichtJumbo en Vermaat aandeelhouders joint venture La Place
Formulenieuws - Het voornemen van La Place om als zelfstandige organisatie verder te gaan en daarmee geen onderdeel meer te zijn van Jumbo, zoals begin juni bekend gemaakt, is per eind augustus definitief. Jumbo en Vermaat worden de aandeelhouders in de joint venture.
Lees bericht