Kapteijn: 'Statiegeldregeling past bij duurzaamheidstrategie Vrumona'
Interview - De statiegeldregeling voor de kleine plasticflesjes en een aantal buitenhuislocaties gaat in per 1 juli aanstaande. Maar per 1 juni hebben consumenten al de mogelijkheid plastic flesjes in te leveren. Niet elke organisatie of ondernemer, die de verplichting heeft de flesje in te leveren, is er al klaar voor. En hoe zit dat bij de frisdrankproducten? Is een bedrijf als Vrumona er al klaar voor? We vroegen het projectmanager statiegeld Jeannette Kapteijn. Te beginnen met de vraag: is Vrumona blij met statiegeld op kleine flesjes?
“Ja, Vrumona is blij. In onze missie: goed en gezond drinken voor iedereen, willen wij met goed drinken een bijdrage leveren aan duurzaamheid. Onze duurzaamheidsambitie is onder andere: meer recyclen. Wij willen graag van iedere fles een nieuwe fles maken. Door het statiegeld ook op kleine flesjes te implementeren, wordt het aanbod aan gebruikt plastic groter en kunnen we meer producten in r-Pet flessen verkopen. Een r-PET (recycled) fles bestaat uit gereycled petmateriaal. Hier zijn we dus heel erg blij mee. Ook zullen door het statiegeld veel minder petflessen in het zwerfafval belanden. De inschatting is dat het om 100 miljoen flesjes gaat, dat zijn 1.900 vrachtwagens vol met kleine petflessen. Heel fijn dat dier en natuur van deze gigantische hoeveelheid petflessen geen last meer hebben. Bovendien helpt het statiegeldsysteem in onze ambitie om de CO2 uitstoot te verlagen.”
Wat moet er voor jullie als producent nog allemaal gebeuren voordat statiegeld op kleine flesjes kan worden ingevoerd?
“Toen ik startte in juni had ik slechts het topje van de ijsberg in beeld. Gedurende het project bleek al snel dat onder water nog een veel grotere wereld schuil ging. Wij hebben niet alleen onze taak als producent opgepakt, maar hebben ook meegedacht over succesvol implementeren van statiegeld. Zo komen er voor consumenten meer locaties waar petflessen ingeleverd kunnen worden. Naast de supermarkten, ook op grote NS stations, benzinestations langs de snelweg en grote catering locaties. Ook kunnen ondernemers, net zoals formules in de buitenshuismarkt, kiezen om vrijwillig deel te nemen als innamelocaties. Denk hier bijvoorbeeld aan: sportkantines, bioscopen, pretparken en dierentuinen. Er is een groot logistiek netwerk nodig om de petflessen weer retour te halen. Ook is er geïnvesteerd in machines die de flessen tellen, sorteren en vermalen, zodat het bij een recycler verwerkt kan worden tot granulaat. Granulaat is de grondstof die gebruikt wordt om weer nieuwe petflessen van te maken.”
Wat is de grootste uitdaging voor Vrumona?
“Het nieuwe systeem vergt van ons dat we alle etiketten op de petflessen aanpassen. Er komt een statiegeldlogo op de fles, zodat de consument de fles met statiegeld herkent. Hiervoor hebben wij samen met designers de etiketten aangepast, proefdrukken gemaakt en nieuwe labels gedrukt. En door het gebruik van een nieuwe EAN Code moeten alle masterdata in onze systemen worden aangepast, maar ook bij al onze klanten, in het systeem van Statiegeld Nederland en bij de RVM (Reverse Vending Machine) leveranciers. Door de EAN code worden de flessen in het systeem herkend, en deze zijn dus op alle relevante punten in de keten bekend. Als laatste zorgen we ervoor dat de flessen precies op tijd geproduceerd worden. Tussen 1 april en 1 juli leveren we al onze petflessen met nieuwe etiketten uit. Natuurlijk wil je voldoende voorraad hebben, maar ook niet teveel over houden. De onvoorspelbaarheid van de vraag is groot. De vele promoties in de categorie frisdranken, het (zonnige) weer en nu ook nog eens de onzekerheid wanneer precies de Horeca en de terrassen verdere verruiming krijgen, is onze grootste uitdaging.”
Hoe gaat het inzamelen straks in zijn werk?
“De petflessen kunnen op 4 verschillende manieren worden ingenomen:
- Reverse Vending Machine
- Reverse Vending Machine met compactor
- Handmatig
- Donatiebak voor goede doel
Een Reverse Vending Machine is een automaat, die je bijvoorbeeld in de supermarkt ziet. Deze machine scant de petfles en geeft een bon die bij de kassa kan worden ingewisseld voor het statiegeld. Dit is een hele efficiënte manier van innemen voor de grotere innamelocaties.
Ook bestaan deze machines in combinatie met een compacter, dit is niet alleen efficiënt maar ook veel duurzamer. De flessen worden na inname direct plat gedrukt, waardoor er in het transport naar een DC veel minder lucht wordt vervoerd. Omdat er veel meer petflessen retour komen, zijn er meer machines nodig om deze stroom te verwerken.
Ook kunnen klanten kiezen voor handmatige inname. De klant scant de fles, om te controleren of de fles statiegeld heeft, en geeft de consument vervolgens haar statiegeld terug. De laatste mogelijkheid is dat de consument de petfles in een donatiebak gooit. Het statiegeld op de petfles komt dan ten goede aan een door de locatie zelf gekozen goed doel. Deze oplossing zal straks waarschijnlijk bij veel bioscopen en sportkantines te vinden zijn.”
Welke uitdagingen zie je voor je klanten?
“Klanten hebben een groot assortiment met PET-flessen, en zullen de komende maanden dus vele wijzigingen in de supply chain en in de financiële systemen moeten managen. Kassa’s moeten worden aangepast. En voor iedere fles zal het exacte moment van instroom anders zijn. Dus de periode tussen 1 april en 1 juli is voor alle partijen in de keten van frisdranken en waters, intensief. Door een nauwe samenwerking en goede communicatie streven wij naar een soepele transitie. Samen kunnen we dit. We doen het tenslotte voor dit een heel goed doel minder zwerfafval in het milieu.”
Zijn klanten voldoende voorbereid?
“De impact van het statiegeldsysteem op kleine PET-flessen verschilt per klant en kanaal. Bijvoorbeeld op een terras of in een restaurant worden relatief weinig frisdranken in PET-flesjes geserveerd. Hier wordt meer uitgeschonken of gebruik gemaakt van glazen flesjes. In de sportkantine maar ook in attractieparken daarentegen wordt vaker gebruik gemaakt van kleine PET-flessen en deze zullen vooraf goed na moeten denken wat ze met de inname gaan doen.
Terwijl supermarkten investeringen doen in RVM (Reverse Vending Machines) en een DC operatie voorbereiden waar de flessen gesorteerd, geteld en gebaald worden. Niet alle retailers zullen dit op dezelfde manier doen. Statiegeld Nederland heeft alle producenten en importeurs geadviseerd om de verpakkingen aan te passen. Voor een retailer zullen er dus heel erg veel masterdata wijzigingen in systemen en administratie plaatsvinden.”
Hoe gaan jullie daarin helpen?
“Wij helpen onze klanten zoveel mogelijk door duidelijke communicatie en advies, en streven naar een soepele overgang.”
En wat betekent statiegeld voor consumenten?
“De consument wordt geïnformeerd middels een communicatiecampagne. De consumenten bereidheid voor een retoursysteem met statiegeld is in Nederland groot. Ook is de consument al gewend haar grote petflessen en kratten bier terug te brengen in de supermarkt. Er is dus geen hele grote gedragsverandering nodig om naast de grote, nu ook de kleine petflessen in te leveren. Kleine petflesjes worden wel relatief vaker buitenshuis gekocht en gedronken, daarom zijn innamelocaties op benzinestations, NS stations en cateringlocaties zo belangrijk. Ook verwachten wij dat er nieuwe locaties vrijwillig gaan deelnemen aan het systeem. Je kunt bijvoorbeeld denken aan: sportkantines, pretparken, dierentuinen en bioscopen. Statiegeld Nederland sponsort in dit kanaal donatiebakken, waarin de consument haar petfles kan doneren voor een goed doel.”
Nieuwsgierig naar de statiegeldvisie van Vrumona? Bekijk hier de uitleg in een animatiefimpje.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X
Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.
Lees berichtHorecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees berichtHorecava 2025 met 700 exposanten het grootste horeca event
Vakbeurzen - Maandag 13 januari openen de deuren van Nederlandse grootse horecavakbeurs de Horecava in de Rai in Amsterdam. Vierdagen lang wordt dit de ontmoetingsplaats van de foodprofessionals in de wereld van eten, drinken en buitenshuis verblijven. En – hoewel minder dan voorheen – nog altijd de oriëntatieplaats voor trends, ontwikkelingen en nieuwe producten.
Lees berichtING iets positiever over horeca 2025 dan ABN AMRO
Analyse – ING Research en ABN AMRO presenteerden vandaag hun toekomstverwachtingen voor de horeca in 2025. Opvallend is dat ING iets positiever is dan ABN AMRO. Daar waar ING een lichte volumegroei ziet, voorziet ABN AMRO vooral een toenemende druk in de horeca door oplopende kosten en toenemende concurrentie. Beide banken verwachten wel een toename in het aantal faillissementen in 2025.
Lees berichtJos Vranken nieuwe voorzitter Hotelschool The Hague
Benoeming - Jos Vranken is benoemd als de nieuwe voorzitter van het College van Bestuur van Hotelschool The Hague. Hij start in zijn nieuwe rol op 1 april 2025 en volgt daarmee Regine von Stieglitz op.
Lees bericht