KHN-actie #BlackMonday landelijk groots opgevolgd


De aftrap van de landelijke actie #BlackMonday van KHN

Actie – Op tal van plaatsen door het hele land werden activiteiten in het kader van #BlackMonday georganiseerd. Koninklijke Horeca Nederland trapte vanmorgen af met het symbolisch overhandigen van enkele sleutels aan Kamerleden van de horeca. Met de actie wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50% van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.

KHN trapte af op het Plein in Den Haag bij de café/restaurants  Millers en Cloos af door de sleutels te overhandigen aan de Kamerleden Thierry Aartsen (VVD), Geert Wilders (PVV), Henk Krol (Krol), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Kees Verhoeven (D66). De overhandiging gebeurde door  KHN-voorzitter Robèr Willemsen en KHN-directeur Dirk Beljaarts aan de politiek, omdat die de sleutel in handen hebben voor extra steun. Zij overhandigden ook een petitie die in vier dagen door meer dan 40.000 mensen is ondertekend.

#BlackMonday

De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten en veel omzet. Daarom heeft de horeca maandag 7 december uitgeroepen tot #BlackMonday als knipoog naar de koopjesvrijdag. Want de spaarpot van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Meer dan 10.000 horecaondernemers hebben zich het afgelopen weekend ingezet om vandaag met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en OP=OP de overheid en het Nederlandse publiek te laten zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen, aldus KHN.

100% steun

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De gevolgen van overheidsmaatregelen zijn desastreus. De rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg en de branche staat op omvallen”. De oproep van vandaag was daarom gericht op twee belangrijke punten: perspectief voor de horeca wanneer de bedrijven weer open kunnen en bij 100% sluiting ook 100% steun.

Overzicht

De boodschap vanuit KHN werd op tal van plaatsen in het land uitgedragen. Veelal op ludieke wijze. Honderden ondernemers hingen BlackMondayposters voor het raam, linten voor deuren en sommigen timmerden planken voor de deur en posten foto's op hun social media account met de hashtag #BlackMonday, aldus KHN. Op de site laat de belangenvereniging een overzicht zien van alle acties in het land.

Evenementenactie

De protestactie van vandaag mede was mede georganiserd door de bureaus in de evenementenindustrie. Ook die sctot wordt zwaar getroffen door alle beperkingen. Om te laten zien wat de evenmentensector kan betekenen voor mensen, liet ook deze sector van zich spreken met een ludieke landelijke actie. Het Metropole Orkest, DI-RECT-zanger Marcel Veenendaal en het ZO! Gospel Choir brachten gezamenlijk een cover van The Show Must Go On van Queen uit, dat rond het middaguur te zien was op tal van evenementenlocaties. Bovendien was het nummer te beluisteren op enkele radiozenders. Het nummer werd begeleid door een video met beelden van lege theater- en congreszalen.

Bron: @FoodClicks

Gratis bitterballen en hamburgers bij het gemeentehuis van Dinkelland
#BlackMonday-actie bij de horeca in Roosendaal

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Groeiende zorgen over voldoende horecapersoneel

Onderzoek  - Horecaondernemers hebben grote zorgen over personeelskrapte. Zeker met de lange weekenden met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur, vragen horecaondernemers zich af of ze hun gasten wel op de juiste manier kunnen ontvangen door het personeelsprobleem in de sector, maar inzet techniek wordt nog niet gezien als oplossing. Dat laat onderzoek van GROUP7 Professional Community zien.

Lees bericht

Vakbeurs euvend & coffeena 2022 gaat niet door

Vakbeurzen - De Internationale Vakbeurs voor Vending & Office Coffee Service die gepland staat voor 27 tot en met 29 oktober, euvend & coffeena 2022, gaat dit jaar niet door. De reden is dat de organisatie niet een volwaardige afspiegeling van de markt voor vending en koffie kan presenteren.

Lees bericht

Diageo lanceert nieuw B2B-kennisplatform DIAGEO One

Platform - Diageo introduceert DIAGEO One, een B2B-ondersteuningsplatform, waar eigenaren van slijterijen en horeca 24 uur per dag terecht kunnen voor onder meer exclusieve trainingsvideo's, recepten, social media materiaal, speciale aanbiedingen, trends updates. Ook het bestellen van Diageo producten via hun reguliere groothandel kan met DIAGO One.

Lees bericht


Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht

Grote inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei

Analyse - Gedurende dit jaar vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid