KHN-actie #BlackMonday landelijk groots opgevolgd
Actie – Op tal van plaatsen door het hele land werden activiteiten in het kader van #BlackMonday georganiseerd. Koninklijke Horeca Nederland trapte vanmorgen af met het symbolisch overhandigen van enkele sleutels aan Kamerleden van de horeca. Met de actie wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50% van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.
KHN trapte af op het Plein in Den Haag bij de café/restaurants Millers en Cloos af door de sleutels te overhandigen aan de Kamerleden Thierry Aartsen (VVD), Geert Wilders (PVV), Henk Krol (Krol), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Kees Verhoeven (D66). De overhandiging gebeurde door KHN-voorzitter Robèr Willemsen en KHN-directeur Dirk Beljaarts aan de politiek, omdat die de sleutel in handen hebben voor extra steun. Zij overhandigden ook een petitie die in vier dagen door meer dan 40.000 mensen is ondertekend.
#BlackMonday
De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten en veel omzet. Daarom heeft de horeca maandag 7 december uitgeroepen tot #BlackMonday als knipoog naar de koopjesvrijdag. Want de spaarpot van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Meer dan 10.000 horecaondernemers hebben zich het afgelopen weekend ingezet om vandaag met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en OP=OP de overheid en het Nederlandse publiek te laten zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen, aldus KHN.
100% steun
KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De gevolgen van overheidsmaatregelen zijn desastreus. De rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg en de branche staat op omvallen”. De oproep van vandaag was daarom gericht op twee belangrijke punten: perspectief voor de horeca wanneer de bedrijven weer open kunnen en bij 100% sluiting ook 100% steun.
Overzicht
De boodschap vanuit KHN werd op tal van plaatsen in het land uitgedragen. Veelal op ludieke wijze. Honderden ondernemers hingen BlackMondayposters voor het raam, linten voor deuren en sommigen timmerden planken voor de deur en posten foto's op hun social media account met de hashtag #BlackMonday, aldus KHN. Op de site laat de belangenvereniging een overzicht zien van alle acties in het land.
Evenementenactie
De protestactie van vandaag mede was mede georganiserd door de bureaus in de evenementenindustrie. Ook die sctot wordt zwaar getroffen door alle beperkingen. Om te laten zien wat de evenmentensector kan betekenen voor mensen, liet ook deze sector van zich spreken met een ludieke landelijke actie. Het Metropole Orkest, DI-RECT-zanger Marcel Veenendaal en het ZO! Gospel Choir brachten gezamenlijk een cover van The Show Must Go On van Queen uit, dat rond het middaguur te zien was op tal van evenementenlocaties. Bovendien was het nummer te beluisteren op enkele radiozenders. Het nummer werd begeleid door een video met beelden van lege theater- en congreszalen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtEventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars
Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht