KHN: Btw-verhoging leidt tot 30% minder hotelgasten
Analyse - Een voorgenomen verhoging van het btw-tarief op logies van 9% naar 21% kan forse gevolgen hebben voor de Nederlandse hotelbranche. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Significant, in opdracht van het ministerie van Financiën. De analyse wijst uit dat tot 30% van de gasten dreigt weg te blijven, vooral in grensregio’s en bij budgethotels.
De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) waarschuwt dat de maatregel niet alleen omzetverlies veroorzaakt, maar ook banen kost en investeringen in de sector onder druk zet. “Duizenden ondernemers dreigen hierdoor inkomsten én werkgelegenheid te verliezen,” aldus KHN-voorzitter Marijke Vuik.
Economische schade
Volgens het rapport zorgt de hogere btw voor een gemiddelde omzetdaling van 8,5%. Gasten zouden vaker kiezen voor goedkopere buitenlandse alternatieven. Ook eerdere analyses, uitgevoerd door CELTH en Decisio, onderschrijven deze conclusie. Daaruit bleek dat de economische schade - ruim 400 miljoen euro omzetverlies en 1.500 banen - groter is dan de verwachte belastingopbrengst van 250 miljoen euro.
Perspectief
KHN roept het kabinet op de btw-verhoging te heroverwegen en te kiezen voor beleid dat de toeristische sector versterkt in plaats van afremt. Minder omzet en een lagere winstmarge betekent dat horecaondernemers bovendien worden geraakt in hun vermogen om te investeren in kwaliteit en duurzaamheid. Vooral kleinere aanbieders van logies die minder schaalvoordelen hebben, komen onnodig en overmatig onder druk te staan. “Wij roepen de politiek op om de btw-verhoging terug te draaien en te kiezen voor beleid dat perspectief biedt, zodat iedereen kan blijven genieten van gastvrijheid, toerisme en de levendige steden en dorpskernen, die Nederland zo mooi maken”, aldus Marijke Vuik.
Bron: KHN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Pickwick introduceert Finest Selection voor professionele markt
Introductie - Theemerk Pickwick breidt zijn assortiment uit met Finest Selection, een nieuwe premium theelijn gericht op de zakelijke markt. De introductie speelt in op de toenemende vraag naar kwaliteit en variatie binnen horeca, zorginstellingen, kantoren en hotels.
Lees berichtEerste beursdag Gastvrij Rotterdam ziet er veelbelovend uit
Vakbeurzen - Een uitverkocht huis en volle gangpaden in AHOY. Zo startte en eindigde de eerste dag van de driedaagse horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam. Ondanks de uitdagingen voor de horecasector was de sfeer op de 12e editie goed. Smaakvolle initiatieven en producten bij Start-up Spots en het Plant-Based Pavilion, maar ook bij het duurzaamheidspaviljoen Dit Smaakt Naar Meer!
Lees berichtHorecagast neemt meer mee dan alleen herinnering
Onderzoek - Voor sommige horecaondernemers is het misschien een herkenbaar fenomeen: gasten die na een bezoek niet alleen een herinnering meenemen, maar ook een ‘souvenir’. Diefstal vanuit een horecalocatie komt vaker voor dan gedacht, blijkt in ieder geval uit onderzoek onder ruim 130 horecaondernemers.s.
Lees berichtNieuw convenant servicekosten biedt horeca grip en duidelijkheid
Convenant - Tien brancheorganisaties, waaronder Koninklijke Horeca Nederland en het Vakcentrum, hebben tijdens vastgoedbeurs PROVADA een nieuw convenant voor servicekosten ondertekend. Hiermee worden afspraken over servicekosten in winkel- en horecapanden transparanter, eerlijker en beter onderbouwd.
Lees berichtHotel V Oosterpark opent mét nieuw restaurantconcept
Hotel – Op 1 augustus opent Hotel V Oosterpark - by Conscious: een duurzaam viersterrenhotel aan het Oosterpark in Amsterdam, en de eerste nieuwe locatie sinds de overname door Conscious Group.
Lees berichtOnderzoek naar ontwikkeling digitalisering horeca
Onderzoek - Nederlandse horeca digitaliseert te langzaam, dat is de verwachting van vooraanstaande technologiepartners onder aanvoering van Scanfie. Daarom start vandaag het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek.
Lees bericht