KHN: Btw-verhoging leidt tot 30% minder hotelgasten


Btw-verhoging op logies doorvoeren van 9% naar 21% betekent niet alleen omzetverlies, maar ook banenverlies

Analyse - Een voorgenomen verhoging van het btw-tarief op logies van 9% naar 21% kan forse gevolgen hebben voor de Nederlandse hotelbranche. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Significant, in opdracht van het ministerie van Financiën. De analyse wijst uit dat tot 30% van de gasten dreigt weg te blijven, vooral in grensregio’s en bij budgethotels.

De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) waarschuwt dat de maatregel niet alleen omzetverlies veroorzaakt, maar ook banen kost en investeringen in de sector onder druk zet. “Duizenden ondernemers dreigen hierdoor inkomsten én werkgelegenheid te verliezen,” aldus KHN-voorzitter Marijke Vuik.

Economische schade

Volgens het rapport zorgt de hogere btw voor een gemiddelde omzetdaling van 8,5%. Gasten zouden vaker kiezen voor goedkopere buitenlandse alternatieven. Ook eerdere analyses, uitgevoerd door CELTH en Decisio, onderschrijven deze conclusie. Daaruit bleek dat de economische schade - ruim 400 miljoen euro omzetverlies en 1.500 banen - groter is dan de verwachte belastingopbrengst van 250 miljoen euro.

Perspectief

KHN roept het kabinet op de btw-verhoging te heroverwegen en te kiezen voor beleid dat de toeristische sector versterkt in plaats van afremt. Minder omzet en een lagere winstmarge betekent dat horecaondernemers bovendien worden geraakt in hun vermogen om te investeren in kwaliteit en duurzaamheid. Vooral kleinere aanbieders van logies die minder schaalvoordelen hebben, komen onnodig en overmatig onder druk te staan. “Wij roepen de politiek op om de btw-verhoging terug te draaien en te kiezen voor beleid dat perspectief biedt, zodat iedereen kan blijven genieten van gastvrijheid, toerisme en de levendige steden en dorpskernen, die Nederland zo mooi maken”, aldus Marijke Vuik.

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Eerste beursdag Gastvrij Rotterdam ziet er veelbelovend uit

Vakbeurzen - Een uitverkocht huis en volle gangpaden in AHOY. Zo startte en eindigde de eerste dag van de driedaagse horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam. Ondanks de uitdagingen voor de horecasector was de sfeer op de 12e editie goed. Smaakvolle initiatieven en producten bij Start-up Spots en het Plant-Based Pavilion, maar ook bij het duurzaamheidspaviljoen Dit Smaakt Naar Meer!

Lees bericht

Horecagast neemt meer mee dan alleen herinnering

Onderzoek - Voor sommige horecaondernemers is het misschien een herkenbaar fenomeen: gasten die na een bezoek niet alleen een herinnering meenemen, maar ook een ‘souvenir’. Diefstal vanuit een horecalocatie komt vaker voor dan gedacht, blijkt in ieder geval uit onderzoek onder ruim 130 horecaondernemers.s.

Lees bericht







© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid