KHN roept met partnerpartijen op om btw niet te verhogen


Btw-verhoging heeft talloze consequenties, ook voor de hotellerie

Politiek – In de aanloop naar het eerste debat in de Tweede Kamer van het nieuwe kabinet vandaag roept Koninklijke Horeca Nederland (KHN), samen met een aantal andere belangenorganisaties, de politieke partijen en het kabinet op om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen.

Onder het motto: ‘Geen hogere btw. Je belast er heel Nederland mee!’ roept een coalitie vanuit de sport, nieuws, boeken, cultuur, evenementen- en horecabranche de politieke partijen in de Tweede Kamer en het kabinet op om af te zien van het voorgenomen besluit de btw op tal van sport- en cultuurzaken te verhogen. Volgens de coalitie is de impact van deze maatregel voor talloze partijen en activiteiten enorm.

Gevolgen

De coalitie laat weten dat economische analyses aantonen dat een verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder festivalbezoeken en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. Het feit dat sporten duurder wordt, zal ook daar consequenties hebben. De Rijksoverheid gaat ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe zal leiden dat 500.000 Nederlanders dreigen te stoppen met sporten. Ook zal een jaarlijkse investering van 3,5 miljoen euro in het amateurvoetbal en vrouwenvoetbal wegvallen. Ook de btw-verhoging op overnachten zal er toe leiden dat niet alleen de hotellerie en binnenlandse toeristen worden geraakt in hun portemonnee, maar het zal Nederland ook minder aantrekkelijk maken als vakantiebestemming. Dit heeft volgens de coalitie grote impact op sectoren zoals cultuur, musea, horeca, retail en vervoer.

Verhoging van het btw-tarief zorgt er voor dat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, nieuws, boeken, cultuur en logies verder onder druk komt te staan, is de mening van de coalitie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat na een significante prijsverhoging, grote groepen mensen cultuur, evenementen, sport, horeca en nieuws niet langer kunnen betalen en noodgedwongen moeten afhaken.

Coalitie

De coalitie is breed vertegenwoordigd en spreekt onder andere namens NOC*NSF, KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, Vereniging Nederlandse Poppodia en-Festivals VNPF,  Koninklijke Boekverkopersbond en Goede Doelen Nederland.

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht

Bij achttien festivals is het menu volledig vegetarisch

Festivals – Bij achttien grote festivals kunnen de bezoekers dit jaar volledig vegetarisch eten, laat Wakker Dier weten. De organisatie vraagt de festivals meer vegetarisch aan te bieden, om enerzijds de consument kennis te laten maken met vegetarisch eten en anderzijds de milieu-impact van festivals te verkleinen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid