KHN: ‘Verlenging maatregelen enorme tegenvaller’
Horeca – Het besluit kwam niet onverwacht, maar toch is het enorme tegenvaller, reageert Koninklijke Horeca Nederland (KHN) op de bekendmaking van de verlening van de maatregelen, die minister-president Mark Rutte vandaag bekend maakte.
Volgens KHN laat het zien dat het einde van de coronacrisis voorlopig nog niet in zicht is. De meeste coronamaatregelen zouden aanvankelijk tot en met 28 april gelden, maar worden nu verlengd tot en met 19 mei 2020. De verlenging van deze maatregelen betekent dat de eet- en drinkgelegenheden voorlopig dicht blijven, behalve voor afhalen en bezorgen. Hotels mogen open zijn voor de eigen hotelgasten.
Begrip
KHN begrijpt het besluit en is ook van mening dat de volksgezondheid op 1 moet staan, maar vindt ook dat door de verlenging extra steunmaatregelen op hun plaats zijn. Het huidige noodpakket vanuit de overheid helpt op verschillende onderdelen, zo zegt KHN, maar dekt bij lange na niet alle doorlopende kosten bij een opgelegde sluiting zonder omzet. Naast de actieve lobby die KHN voert voor verbeterpunten met betrekking tot de NOW-regeling en de reparatie van de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab), is de belangenorganisatie van menig dat er zo spoedig mogelijk een noodpakket deel II nodig is.
Geen buffers
Uit recent onderzoek van KHN onder de eigen leden blijkt dat 10% van de respondenten aangeeft nu al geen buffers meer te hebben. Een kwart zegt het nog maximaal een maand uit te kunnen houden en een derde denkt het nog maximaal twee tot drie maanden uit te kunnen zingen. De nood onder horecaondernemers is dus groot, zodat snel handelen gewenst is door de overheid.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Horecava en Wine Professional bundelen opnieuw de krachten
Vakbeurzen - Tijdens Horecava 2026 slaan Horecava en Wine Professional opnieuw de handen ineen. De grootste horecabeurs van Nederland en de vooraanstaande wijnbeurs van de Benelux presenteren samen Taste of Wine Professional met een programma dat wijn laat aansluiten bij het thema van dit jaar: Betaalbare luxe.
Lees berichtFoodservicemarkt blijft groeien, maar tempo neemt af
Analyse - De Nederlandse foodservicemarkt blijft in 2025 groeien, al vlakt het tempo af. Dat blijkt uit de periodemeting van bureau Foodsteps uit Ede. De komende periode moet duidelijk gaan maken hoe positief het jaar gaat afsluiten.
Lees berichtHorecava 2026 draait om betaalbare luxe
Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.
Lees berichtKoreaanse keuken breekt definitief door
Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.
Lees berichtPickwick introduceert Finest Selection voor professionele markt
Introductie - Theemerk Pickwick breidt zijn assortiment uit met Finest Selection, een nieuwe premium theelijn gericht op de zakelijke markt. De introductie speelt in op de toenemende vraag naar kwaliteit en variatie binnen horeca, zorginstellingen, kantoren en hotels.
Lees berichtStartende horecaondernemers vaak te laat met btw-aangifte
Ondernemerschap - Startende ondernemers, waaronder veel horecabedrijven, dienen opvallend vaak hun btw-aangifte te laat in. Volgens de Belastingdienst kwam in 2024 10 procent van de btw-aangiften van alle startende ondernemers te laat binnen. Wie te laat indient of betaalt, riskeert een boete.
Lees bericht