KHN vindt 1,5 meter economie voor horeca onwerkbaar


Horeca – Het waren zorgwekkende mededelingen die Robèr Willemsen gisteravond deed bij het tv-programma Jinek. Volgens de voorman van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat twee derde van de horeca de datum 1 juli niet te halen als er niet meer steun vanuit de overheid komt en wordt de voorgestelde 1,5 meter economie, om besmetting van het coronavirus te voorkomen, voor horeca onwerkbaar.

Dat de sluiting per 15 maart van de eet- en drinkgelegenheden grote gevolgen zou hebben, was op voorhand duidelijk. Het pakket maatregelen vanuit de overheid zou de sector verlichting moeten bieden, maar nu ruim vier weken verder, ziet KHN het somberder in voor de horeca en vreest de belangenorganisaties faillissementen van veel bedrijven.

Geen 90%

Deels is de zorg ontstaan omdat de aanvankelijke kabinetsgarantie dat 90 procent van de loonkosten zou worden doorbetaald, in de praktijk niet verder komt kan een percentage van rond de 65 procent, aldus Willemsen bij Jinek. Dat alles heeft te maken met de uitwerking van de richtlijnen waarover de vergoeding wordt betaald. Daarnaast dekt deze zogenaamde NOW-regeling weliswaar een deel van de loonkosten maar er is nog steeds geen oplossing voor de afstel of kwijtschelding van vaste lasten zoals huur of belastingen.

Concept-protocol

Maar de grootste zorg heeft KHN over de invulling van de 1,5 meter richtlijn. Het kabinet heeft de branches opgeroepen om met plannen te komen, waarbij rekening moet worden gehouden met het nieuwe ‘normaal’: de 1,5 meter samenleving. KHN heeft inmiddels een concept-protocol ingediend bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Daaruit blijkt dat in sommige gevallen de richtlijn gehanteerd kan worden, maar dat naleving voor veel horecazaken financieel niet rendabel zal zijn.

10% geen reserves

KHN roept het kabinet daarom dringend op met aanvullende steunmaatregelen te komen, omdat anders  een derde van de horecabedrijven het nog maximaal twee tot drie maanden kunnen volhouden. Uit een enquête onder de leden blijkt zelfs dat een kwart het nog maar een maand kan volhouden. 10% geeft aan nu al geen reserves meer te hebben.

Het nieuwe ‘normaal’

Volgens KHN is het principe van ‘social distancing’ en het waarborgen van 1,5 meter afstand voor de horeca een enorme uitdaging, hoe creatief er ook wordt gedacht. Een café van 70 á 80 vierkante meter waar normaal gesproken honderd gasten welkom zijn, kunnen bij naleving van de richtlijnen niet meer dan ongeveer 14 gasten ontvangen, waardoor de omzet minimaal zes keer lager uitvalt. Meer afstand in de horeca moeten houden, betekent simpelweg minder omzet kunnen maken, terwijl vaste lasten doorlopen. Dit betekent dat de 1,5 meter horeca voor het merendeel van de horeca niet rendabel is.

Onmogelijk

Ingeschat wordt door KHN dat de 1,5 meter afstand voor 45.000 horecabedrijven nagenoeg onmogelijk is. ‘Elk type horecazaak is anders; onze 20.000 leden vertegenwoordigen verschillende sectoren en voor het merendeel van de bedrijven is de 1,5 meter economie in het bedrijf niet rendabel te krijgen. Daarom is het noodzakelijk dat de overheid bijspringt,’ aldus de belangenvereniging.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

SVH en KHN komen met gratis e-learning Hygiëne & Veiligheid in coronatijd

Opleiding – Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) komen met een nieuwe gratis e-learning Hygiëne & Veiligheid in coronatijd. Nu de horeca vanaf 1 juni weer voorzichtig open mag, hebben de beide organisaties besloten om een speciale e-learning in coronatijd voor de bedrijfstak te ontwikkelen op het gebied van Hygiëne & Veiligheid.

Lees bericht


‘Je favoriete terrasplekje reserveren met BarBooking’

Reserveringssysteem – Hoe kun je nu met beperkte ruimte en mogelijkheid toch een plekje reserveren bij je favoriete bar of terras. Die vraag stond centraal bij een tweetal horecaliefhebbers. Om zowel ondernemers te helpen als de mogelijkheid voor de gasten te bieden een plek te reserveren, ontwikkelde zij Barbooking.nl, een platform volgens het principe: zoek, boek en geniet.

Lees bericht

Speciale e-learning: coronasafe ondernemen in de horeca

Opleiding – Speciaal om de horeca te helpen bij de (gedeeltelijke) heropening van de locaties heeft opleider Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland in samenwerking met adviesbureau Kroonenburg Advies de e-learning ‘Corona safe ondernemen in de horeca (HACCP)’ ontwikkeld.

Lees bericht


App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek

Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Lees bericht

Oisterwijk biedt horeca hulp met ruimere terrassen

Gastvrij – Zodra de horeca weer gasten op het terras mag toelaten, staat de gemeente Oisterwijk verruiming van de terrassen toe. Horecaondernemers kunnen hun terrassen dan ruimer inrichten en meer mensen een veilige plek bieden. De gemeente sluit zelfs twee straten in de weekenden af om ondernemers extra ruimte voor hun terras te geven.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid